In welke mate is jullie pedagogische aanpak positief voor en in vergelijking met het traditionele onderwijs? Als wij afgaan op de indicatoren van het onderwijs in de Franse Gemeenschap, lijkt het erop dat het huidige systeem buitengewoon exclusief is (aantal zittenblijvers, percentage jonge schoolverlaters zonder diploma): enorm veel talent raakt De ‘Jeunesses Scientifiques’ In Franstalig België behoeft de organisatie ‘Les Jeunesses Scientifiques’ geen uitleg meer. In Vlaanderen, met een enigszins vergelijkbare organisatie (‘Jeugd, Cultuur en Wetenschap’), misschien wel. Het succes van dit fantastische orgaan, dat iedereen warm maakt voor wetenschappen, overstijgt al sinds 1957 de generaties. De organisatie wil geen projectontwikkeling voorstellen of een bepaalde levensstijl opdringen, maar de interesse voor wetenschappen bij jongeren eenvoudigweg aanwakkeren. Toch verkondigt ze geen bescheiden doelstelling: de wereld ontdekken door een wetenschappelijke benadering en die wetenschappelijke benadering vatten door de wereld te observeren! Nicolas Lambiotte, pedagogisch coördinator van les Jeunesses Scientifiques, vertelt ons over het jongerenproject. BECI: Hoe gaan jullie te werk bij les Jeunesses Scientifiques? Nicolas Lambiotte : Wij organiseren een breed scala aan activiteiten voor kinderen en jongeren van 6 tot 20 jaar: stages tijdens de schoolvakanties, wekelijkse workshops, wetenschappelijke reizen, projectopvolgingen met de klassen van het basisonderwijs, opleidingen en evenementen (zoals de WetenschapsExpo). Wij publiceren ook een tweemaandelijks blad, Ebullisciences. Bovendien organiseren we ook de workshops remedial teaching, zonder dat we de pedagogische aspecten hiervan behandelen. Wat is jullie pedagogische benadering? Hoe succesvol is die? Onze manier van lesgeven is resoluut sociaal-constructivistisch. Onze methoden gaan uit van permanente en actieve vorming. De specifiek wetenschappelijke activiteiten kenmerken zich door een maximum aan experimenten en proeven, en een minimum aan theoretische top-downbenaderingen. Een van de grootste voordelen van deze benadering uit zich in het feit dat we onze deelnemers laten beseffen dat wetenschappen vooreerst een instrument zijn om de wereld, tot in heel concrete dingen toe, te begrijpen, en geen verzameling theorieën of oefeningen om blijvend te herhalen. Wat motiveert jullie leerlingen of hoe motiveren jullie hen? Wij zien het leerproces absoluut niet als het uiteindelijke resultaat. Laten we eerder zeggen dat leren een neveneffect is van onze activiteiten. Wij richten ons in de eerste plaats op een aangename omgeving voor de groep, het welzijn van de BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2014 - 22 verspild. In dit systeem hebben veel scholen al gekozen voor een andere benadering: sommige op een aarzelende manier, andere gaan er voluit voor. Ons team treft wekelijks pedagogische raadgevers, directies, begeesterde leerkrachten of leraars die zich willen inzetten om het talent van hun jongeren op de voorgrond te plaatsen. Een typische activiteit van de JS: de robotica-workshops deelnemers en de kwaliteit van de voorgestelde activiteiten. Als wij die doelen bereikt hebben, absorberen de deelnemers als vanzelf de kwaliteitsvolle wetenschappelijke inhoud, terwijl ze in een aangename en ontspannende sfeer vertoeven. In tegenstelling tot scholen werken wij niet met diploma’s. Wij testen onze deelnemers dus niet op hun kennis en de zaken die ze opgestoken hebben. Des te beter als ze hier vertrekken met een duidelijker beeld op de wetenschappelijke inhoud die we hen voorstellen, maar het is geen doel op zich. Wij willen wel hun nieuwsgierigheid aanwakkeren, hun zin om meer te weten te komen. Het onderwijs van de Franse Gemeenschap kan niet de beste resultaten voorleggen: de pedagogische aanpak gebaseerd op het constructivisme wordt soms in twijfel getrokken, terwijl die bij jullie wel zijn vruchten afwerpt. Het onderwijs in de Federatie Wallonië-Brussel is een heel andere leeromgeving dan de onze, en heeft zijn eigen doelstellingen. Uw bewering dat de Federatie haar pedagogische benadering op het constructivisme zou baseren lijkt ons twijfelachtig; in dit verband moeten we een onderscheid maken tussen de beginselverklaringen en de realiteit op het terrein, en die stemmen niet altijd overeen. Als we het hebben over de toe te passen lesmethodes, lijkt dat telkens een bijzonder moeilijke keuze, net omdat de doelstellingen van het officieel onderwijsnet heel moeilijk af te bakenen zijn. Niet alleen zijn die doorheen de eeuwen blijven veranderen, bovendien zien we ook nog eens verschillende visies naast elkaar. Dient de school om te leren? Om te leren leren? Om de leerlingen klaar te stomen voor de werkomgeving? Om de kritische geest aan te scherpen? Om alle burgers een culturele basis bij te brengen? Elke doelstelling vereist een optimale methode en vergt dus noodzakelijkerwijs andere keuzes…l Interviews afgenomen door Didier Dekeyser Pagina 23

Pagina 25

Scoor meer met een online winkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogussen online.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication