recht aansnijden, maar ook heel actuele thema’s zoals de essentiële verzoening tussen de vrijheid van meningsuiting en de godsdienstvrijheid of het secularisme, enz. Wanneer een kind zijn argumenten over zo’n thema moet verdedigen, in toga en tegenover zijn vrienden en professionals, zal hij zijn kritische geest moeten aanspreken, en dat is ook een van onze doelen. Jullie initiatief is een succes en moet mensen weigeren, daar waar het traditionele onderwijs het hoofd moet bieden aan een wijdverspreid schoolverzuim; waar loopt het fout? Eerst en vooral willen wij benadrukken dat wij geen programma of schoolbegeleiding bieden, maar kinderen een inspiratiebron voor de toekomst willen aanreiken. Het is ondertussen STEP2YOU Step2You is een cel van de vzw Ichec, gespecialiseerd in de ontwikkeling van de ondernemingsgeest bij jongeren vanaf tien jaar. Ze biedt leraars gratis drie initiatieven, met bijbehorend educatief materiaal voor henzelf en hun leerlingen. Een interview met Laurence Lievens, directrice van het project. BECI: Wat is de inhoud van uw project en welk doel wilt u ermee bereiken? Laurence Lievens : Wij zijn een business school en we stellen vanuit onze positie vast dat het onderwijs de ondernemingsgeest niet bepaald stimuleert. Leerlingen horen op school soms over de nood aan ondernemers, en leraars onderstrepen wel de dynamische rol van onze ondernemingen, maar verdere stappen om de ondernemingszin te prikkelen blijven achterwege. Op die manier lijkt zo’n aanpak op een onderwijzer die een wetenschap aanleert zonder de leerlingen wetenschappelijk te laten redeneren. Die lacune wil Ichec opvullen met het project Step2you dat ondernemende, vernieuwende, verantwoordelijke en zelfstandige burgers wil opleiden. Wij trekken met onze projecten naar de scholen zelf; ons team van coaches en het schoolteam komen elkaar tegemoet en bouwen een relatie op waarin onze aanpak in een perfecte samenwerking kan verlopen. Wij hebben drie pedagogische programma’s bedacht en uitgewerkt, met hulpmiddelen voor de leraars en de leerlingen. Dit alles vanuit onze overtuiging dat een project eerst en vooral de persoon is die er zich achter schaart. Ons uitgangspunt luidt dan ook: iedereen heeft de middelen om zichzelf te ontwikkelen; ondernemen begint bij jezelf. Step2you tracht ondernemersvaardigheden en een ondernemersgeest te ontwikkelen. Stellen jullie echt een ontwikkeling voor of verengen jullie niet eerder de blik als het op verschillende, mogelijke leefwijzen aankomt? Neen, verengen doen we zeker niet, eerder het omgekeerde. Door het persoonlijke project dat ze bij ons aangaan, krijgen alle jongeren de kans om uit te drukken wie ze in het diepste Laurence Lievens, directrice van het Step2You project: “Ondernemen begint bij zichzelf.“ van hun ziel echt zijn. Hierdoor krijgen ze zin om zich te ontplooien. Er is binnen onze programma’s plaats voor aandacht, expressie, experiment en waardering. De omkadering gebeurt door structurerende volwassenen, geen leraars maar eerder ‘aanzetters’. De motivatie om te leren neemt toe omdat de vergaarde kennis zinvol blijkt. In onze programma’s werken wij vaak met meta-vaardigheden, de bekwaamheid om een nieuwe situatie in te schatten en zich hieraan aan te passen of de juiste vaardigheden aan te wenden. Het is veel meer dan alleen maar reageren op problemen in de bekende omgeving, maar vooral leren omgaan met onzekerheid, de juiste vragen stellen, manieren ontwikkelen om nieuwe problemen op te lossen. Concreet wordt dit: ‘leren leren’, ‘kennis in verschillende contexten overdragen en toepassen’ en ‘creatief zijn en anders gaan denken’. Wij besteden ook veel aandacht aan zelfkennis, de manier waarop de studenten zich bewust worden van hun werkwijze en hun troeven. In onze pedagogische aanpak achten wij het ook bijzonder belangrijk een beroep te verpersoonlijken en stemmen uit het echte leven aan het woord te laten, want dat opent de geesten van de jongeren voor het belang van de coherentie tussen persoon en project. Ten slotte is er de fundamentele fase die wij de ‘verankering’ noemen. Daarin laten wij alle studenten ondernemingservaring opdoen, zodat ze aanvoelen wat ze al dan niet leuk vinden en waar ze in de praktijk plezier aan beleven... 21 - ACTIVITEITENVERSLAG 2014 | BECI duidelijk dat de aanpak van de leraar die voor een klas praat niet werkt. Je moet de leerlingen boeien door hen te betrekken, en dat op een bijzonder interactieve manier. Dat is een ambitieuze opzet die heel wat middelen vereist: elke zaterdag werken we met 100 leerlingen verdeeld over vier klassen, zestien vrijwilligers (of vier leraars per klas, elke zaterdag!) en ons pedagogisch team. Zonder al die personen kunnen wij niet naar behoren interactief te werk gaan. Onze organisatie is inderdaad een succes. Het initiatief zag het levenslicht in Nederland en laat daar een historische terugval optekenen, wat veel betekent: de schoolresultaten van de kinderen die deze cursus gevolgd hebben liggen hoger dan het gemiddelde. Pagina 22
Pagina 24Scoor meer met een online winkel in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.
Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home