BACK TO SCHOOL Permanente vorming, de weg naar het succes Permanente vorming zou moeten worden veralgemeend, nu de carrières niet langer rechtlijnig zijn, maar wel bijzonder divers. Het aanleren van nieuwe vaardigheden in domeinen die soms fel verschillen van wat tijdens het studietraject werd bestudeerd, is de manier om zich aan te passen aan de arbeidswereld en zijn duidelijke, soms specialistische verwachtingen. B ECI ondersteunt de permanente vorming op actieve wijze. Via zijn divisie ‘kamer van koophandel’ (KHNB) geldt BECI bovendien als de grootste speler in sociale promotie van Brussel. De KHNB is inderdaad medestichter van de EPFC (Enseignement de Promotion et de Formation Continue, samen met de ULB) en van F9 Languages (met de ULB en de Stad Brussel), aan Franstalige kant. Aan Nederlandstalige kant heeft de KHNB het VTI (Volwassenenonderwijs Talen en Informatica) opgericht, dat zelf twee scholen voor volwassenenonderwijs overkoepelt: het BrusMOUNIM DIDI Haalde zijn eerste getuigschriften in boekhouding in Marokko. Deze werden aangevuld door Bruxelles Formation (boekhouding, btw en sociale wetgeving), en nadien door het EPFC (Bachelor in boekhouding met nadien een specialisatie in boekhoudkundige en fiscale expertise). “Na mijn opleiding bij Bruxelles Formation ben ik onmiddellijk als boekhoudkundige gaan werken. Een jaar later besliste ik een graduaat in avondcursussen te volgen, maar dan wel in een school waarvan het programma voldoende soepel was om rekening te houden met mijn vorige opleidingen, onder de vorm van vrijstellingen. Ik koos voor het EPFC, waar ik precies vond wat ik zocht. De leerkrachten zijn er bijzonder bekwaam, luistervaardig en bekommerd over de kwaliteit van hun onderwijs. Ik heb er alle cursussen gevonden die mij interesseren op het vlak van boekhouding, fiscaliteit, recht, btw, informatica, talen enz.” “Ik wenste mijn vaardigheden uit te breiden op het vlak van diepgaande boekhouding, Audit en vooral fiscaliteit. Ik heb gekozen voor het onderwijs in Brussel want daar vindt men opleidingen die voor werknemers toegankelijk zijn en die volgens mij tot de betere vormen van onderwijs in België en zelfs in Europa behoren.” “Het onderwijs voor sociale promotie wint aan geloofwaardigheid bij de werkgevers, onder andere dankzij de schitterende referenties die EPFC gediplomeerden achterlaten.” sels Education Center (BEC) en het Centrum Volwassenenonderwijs (CVO) Vilvoorde. De KHNB zit in het bestuur van al deze instellingen, die samen 27.000 ingeschreven studen ten totaliseren. Permanente vorming presteert bijzonder goed dankzij een positieve combinatie tussen motivatie van de studenten en professionalisme van de leerkrachten. Deze vorm van onderwijs werd het startpunt van diverse en succesvolle carrières, waarvan wij hier enkele voorbeelden voorstellen. BORIS DILLIÈS Vandaag schepen in Ukkel, getuigde heel vroeg van een politieke roeping waaraan hij vandaag een bijzonder rijk beroepsparcours te danken heeft. Op 41-jarige leeftijd werd hij al met talrijke politieke missies belast, heeft hij in de privésector gewerkt en onderwijst hij. Deze gediplomeerde in Politieke Wetenschappen en Public Relations begon zijn leerproces aan het EPFC. “Aan het EPFC haalde ik een Graduaat in Public Relations. Ik had deze weg gekozen omdat ik toen al beroepsmatig actief was en omdat een opleiding met een verschoven uurrooster in dit type situatie de ideale oplossing was. Ik werd vooral overtuigd door de inhoud en de degelijkheid van de door het EPFC aangeboden vorming. De leerkrachten focussen op concrete zaken en nemen deel aan het beroepsleven. Ook de algemene motivatie van de studenten draagt aanzienlijk bij tot het succes. Het is namelijk niet altijd comfortabel om het beroepsleven, het privéleven en een vorming met verschoven uurrooster vlot te combineren. In dit type cursus vindt u dus geen mensen die daar uit verplichting aanwezig zijn, wel studenten die echt vooruit willen. Dit schept een bijzonder positieve sfeer.” Dit type vorming onderscheidt zich dus van het klassieke onderwijs door een concrete relatie met de economische activiteit van onze maatschappij en met de behoeften van ondernemers. Het klassieke onderwijs staat vaak te ver van dit standpunt.” 23 - ACTIVITEITENVERSLAG 2014 | BECI Pagina 24
Pagina 26Interactieve web studiegids, deze pdf of handleiding is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van internet onderwijs catalogi.
Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home