BACK TO SCHOOL Een beter geschoolde jeugd Brussel wil als een internationale economische en politieke hoofdstad worden erkend. Zonder degelijk opgeleide jongeren zal er van deze visie echter niets in huis komen. BECI is de mening toegedaan dat het onderwijs maatregelen moet treffen om zijn basisfunctie te vervullen, namelijk de jongeren voorbereiden op hun leven in de maatschappij en op hun opname in de arbeidsmarkt vergemakkelijken. De context Brussel is de Belgische stad waar de meeste banen worden gecreëerd (715.000 mensen worden er tewerkgesteld en 10.000 nieuwe banen ontstaan er jaarlijks). En toch kampt de stad met 20% werkloosheid. De gevolgen zijn duidelijk: talrijke pendelaars en het verlies van belasting inkomsten voor het Gewest. Etienne Denoël (McKinsey) : “Meerdere scholen scoren veel beter dan andere, ondanks gelijkaardige sociale profielen. Het goede nieuws is dat zulke scholen dus al naar de ‘goede praktijken’ zijn overgeschakeld. Ze zouden een inspiratiebron moeten zijn.” Wie zijn deze werklozen? Als we rekening houden met het scholingsniveau, dan stellen we vast dat 9% van de hooggekwalificeerde personen zonder werk zit. Bij de middelmatig geschoolde bevolking is echter 21% werkloos. En het percentage bereikt 29% bij weinig of niet geschoolde werklozen. Twee derde van de werkzoekenden heeft geen diploma van het algemeen of technisch middelbaar onderwijs, bezit geen enkele getuigschrift en volgt geen enkele opleiding. Ondanks de dagelijkse inspanningen van leerkrachten, bezit nagenoeg 19% van de jongeren tussen 18 en 24 jaar geen enkel diploma. Een dergelijke situatie levert heel weinig carrière-uitzichten in een economie die voor 91% op tertiaire sectoren steunt. Zonder kwalificatie noch talenkennis zijn deze jongeren gedoemd de statistieken van de werkloosheid verder de hoogte in te sturen. “Het lage scholings niveau van de werkloze jongeren in Brussel is een echte plaag”, betreurt Etienne Denoël, van McKinsey. Een paar cijfers • In Brussel bereikt de werkloosheid 20% (tegen 17% in Antwerpen en 18% in Luik). • 29 % van de werklozen heeft geen enkele kwalificatie. • 19% van de jongeren tussen 18 en 24 heeft geen diploma en volgt geen enkele vorming. • 80% van de ondernemingen vraagt de kennis van twee of zelfs drie talen. Even paradoxaal zijn de 70.000 studenten van het hoger onderwijs, waaronder vijf universiteiten en 25 hogescholen. Brussel, de grootste studentenstad van het land, beschikt dus over een aanzienlijk potentieel van knappe koppen. Helaas keren deze studenten na hun studies vaak terug naar hun streek van oorsprong, of ze worden een van de talloze pendelaars. Hoe dan ook, weinigen vestigen zich in Brussel. Om deze trends tegen te werken wordt het voor het Brusselse onderwijs hoog tijd om zowel kwantitatief als kwalitatief vooruitgang te boeken. BECI vraagt speciale aandacht voor het onderwijs en hoopt dat de beleidsmensen eindelijk gaan inzien hoe dringend ingegrepen dient te worden. De huidige situatie De PISA barometer 2013 beschouwt de kwaliteit van het Franstalig onderwijs als middelmatig. De leerlingen van de Federatie WalloniëBrussel (FWB) scoren in het algemeen minder goed dan het gemiddelde van de OESO. Ondanks een lichte verbetering van de situatie presteert de FWB nog steeds minder goed dan haar directe buren. De Vlaamse Gemeenschap stelt het duidelijk beter en behoudt haar voorsprong. PISA constateert verder sterke ongelijkheden tussen leerBECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2014 - 16 Pagina 17

Pagina 19

Interactieve online tijdschrift, deze uitgave of onderzoeksrapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een digitale publicatie van digitale PDF's.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication