Evolutie van de gemiddelde resultaten van leerlingen (bron: PISA, OESO) 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 440 2000 2003 2006 2009 2012 Verschillen tussen de resultaten van extreme sociaal-economische kwartielen (bron: OESO ‘PISA 2012’; APED) Frankrijk 119 BELGIË (Vlaamse gemeenschap) BELGIË (Franse gemeenschap) 117 112 lingen en scholen. De studie toont aan dat de resultaten van de leerlingen ruimschoots afhangen van hun sociale afkomst. De school vervult duidelijk niet haar rol van sociale lift bij de meest kansarme bevolking. “De algemeen ontoereikende prestaties van de FWB verdienen echter een genuanceerde interpretatie. Meer dan de helft van de scholen van de FWB bereikt het niveau ‘goed’, ‘zeer goed’ of zelfs ‘voortreffelijk’”, merkt Etienne Denoël. “In andere scholen staan we echter op de rand van de afgrond. Zelfs binnen een bepaald sociaal-economisch niveau constateren we de meest uiteenlopende resultaten. Dit betekent dat meerdere scholen veel beter scoren dan andere, ondanks gelijkaardige sociale profielen. Het goede nieuws is dat zulke scholen dus al naar de ‘goede praktijken’ zijn overgeschakeld. Ze zouden een inspiratiebron moeten zijn voor het ganse systeem. De resultaten van een onderwijsstelsel beperken zich per slot van rekening tot de som van alle individuele successen van elke leerkracht. Elke dag oogsten duizenden leraren in de FWB succes met hun leerlingen, ondanks de uitdagingen.” BECI vindt dat de resultaten van deze studie aanwijzen dat het onderwijs in Brussel aan verbetering toe is. Het onderwijs speelt een doorslaggevende rol in de economische prestaties van het Gewest en beïnvloedt het niveau van de armoede onder de bevolking. Dit bevestigt de heer Denoël: “Laag geschoolde mensen worden vaker geconfronteerd met werkloosheid, hebben gemiddeld lagere inkomsten, vormen de meerderheid van de mensen die van sociale bijstand afhangen en zijn oververtegenwoordigd in de gevangenispopulatie. Ze leven minder lang, hebben een minder goede gezondheid en engageren zich meestal minder in het maatschappelijk leven. In feite draagt een kwaliteitsvol onderwijs bij tot een snellere economische groei voor de ganse samenleving.” Hoe het beter kan BECI vraagt meer dan een aantal veranderingen. Wij pleiten voor een werkelijke alliantie tussen werkgelegenheid en onLuxemburg 108 Portugal 107 Duitsland 101 Oostenrijk 94 GRIEKENLAND 90 SPANJE 90 GROOT-BRITTANNIË 87 ZWITSERLAND 87 IERLAND 84 Denemarken 84 NEDERLAND 81 ITALIË 75 Zweden 75 FINLAND 67 Noorwegen 63 IJSLAND 62 derwijs en wensen hieraan actief deel te nemen. Dit is de reden waarom wij in 2012 een samenwerkingsverband hebben gesloten met de Union Wallonne des Entreprises en de vijf inrichtende machten om de Fondation pour l’Enseignement op te richten. In juni heeft deze Stichting, die voornamelijk bruggen wil bouwen tussen school en onderneming, haar memorandum voor het onderwijs gepubliceerd (zie het juninummer van Dynamiek). De reactie van Olivier Remels, secretaris-generaal van de Stichting: “Het memorandum werd goed ontvangen. Zowel de overheid als de pers reageerde positief en erkende dat onze aanbevelingen terecht zijn. Het is duidelijk dat het onderwijs, dat al voor 25 mei als een prioriteit gold, een van de grote dossiers van de nieuwe legislatuur wordt. In deze context ondersteunt de Stichting initiatieven die gericht zijn op vooruitgang en maakt ze zelf gebruik van goede praktijken in concrete projecten (stages voor leraren in ondernemingen, ondersteuning van schooldirecties enz.). Wat hieruit wordt geleerd zal nadien doorheen de onderwijsnetwerken worden verspreid.” BECI publiceerde eveneens een memorandum, waarvan een hoofdstuk aan het onderwijs is gewijd. Dit document presenteert een aantal verbeteringsvoorstellen die in de meeste gevallen gelijk lopen met degene die de Fondation pour l’Enseignement en de McKinsey studie zelf aankaarten. 17 - ACTIVITEITENVERSLAG 2014 | BECI Pagina 18

Pagina 20

Heeft u een vaktijdschrift, digibrochure of e-clubmagazines? Gebruik Online Touch: pdf digitaal uitgeven.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication