THINK TANK VÓÓR OF TEGEN Studentenjobs uitsluitend voor de kinderen van het personeel? Jaarlijks werken nagenoeg 400.000 studenten tijdens de schoolvakantie. Een job voor de zomer op de kop tikken? Dat loopt niet steeds van een leien dakje, want de vraag overschrijdt ruim het aanbod. Sommige ondernemingen wijzen de studentenjobs aan de kinderen van hun personeel toe. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Twee bedrijven getuigen. Gaëlle Hoogsteyn Pierre Massant, Recruitment & Internal Mobility, MIVB Studentenjobs zijn bij ons voor de kinderen van ons personeel weggelegd. Het is een kwestie van wederzijds vertrouwen. Met de nieuwe wetgeving rond studentenarbeid ontvangen wij hoe langer hoe meer kandidaturen: meer dan 500 CV’s verleden jaar, terwijl we ‘slechts’ 127 jobs te bieden hadden. Dit betekent hoe dan ook een flink voordeel voor werknemers van wie de kinderen de leeftijd hebben bereikt om te werken. En voor die kinderen is dit meteen een eerste belangrijke stap in de toekomstige zoektocht naar een baan. Voor een tiener vinden we het ook bijzonder leerrijk kennis te maken met het bedrijf waar een van zijn ouders werkzaam is: zo ontdekken de jongeren de werkomgeving waar hun ouders vijf dagen per week aan besteden en hoe ze hun boterham verdienen. Ouders tonen trouwens graag hun werkplaats aan hun kinderen. Deze positieve elementen hebben wij willen benadrukken door, voor de studentenjobs die wij tijdens de schoolvakantie aanbieden, voorrang te geven aan de kinderen van ons personeel. Dit zorgt bovendien regelmatig voor nieuwe roepingen! Elitair? Wij vinden van niet. De MIVB is een multiculturele onderneming met werknemers van allerlei oorsprongen en sociale kringen. In feite is deze ruime diversiteit aan profielen bij ons kenmerkend van de ganse Brusselse bevolking. Wanneer we dus de studentenjobs voor de kinderen van ons personeel in petto houden, bereiken wij jongeren uit zeer diverse milieus. In andere ondernemingen is dit niet noodzakelijk het geval. Alle jongeren moeten een kans krijgen. Alleen de studenten die een positieve beoordeling kregen, mogen zich nadien nog kandidaat stellen, maar slechts éénmalig. Op deze manier garanderen we een zekere turn-over en vermijden wij favoritisme. Valery Halloy, woordvoerder van BNP Paribas Fortis Jarenlang waren de studentenjobs bij BNP Paribas voor de kinderen van personeelsleden weggelegd. Daar is vier jaar geleden verandering in gekomen toen wij beslisten een deel van deze opdrachten voor andere jongeren toegankelijk te maken. Ons plan gericht op diversiteit gaf ons de gelegenheid ook een ‘diversity’-luik te voorzien voor jongeren uit de kansarme bevolking. Meestal hebben deze tieners geen netwerk en geraken ze ook niet via hun familie aan een studentenjob. Ze waarderen dus de steun die ze krijgen in de zoektocht naar een werkopdracht tijdens de zomer. Om ruimere bekendheid te geven aan ons programma zijn wij gaan samenwerken met de firma Jeep, de sociale dienst van de UCM en met Job Kanaal. Het succes liet niet op zich wachten, al was het maar omdat wij een zeer brede waaier aan functies aanbieden. Jaarlijks verzamelen we alle jobstudenten van dit programma om na te gaan welke ervaring ze er aan overhouden, wat ze hebben geleerd en wat kan worden verbeterd. De feedback is systematisch bijzonder positief, zowel bij de studenten als binnen de teams die hen hebben verwelkomd. Alle jongeren uiten zich bijzonder positief over de ontdekking van uiteenlopende beroepen en van het dagelijkse leven in een bedrijf, of over het belang van tweetaligheid, bijvoorbeeld. Andere pluspunten zijn de ontmoetingen met jongeren uit meer begunstigde milieus, de leerrijke contacten met hen en de toegang tot nieuwe uitzichten. Hiermee zullen de jongeren hun CV kunnen aanvullen en op die manier gemakkelijker een nieuwe studentenopdracht in een ander bedrijf kunnen vinden. Het initiatief hebben wij in een eerste fase tot Brussel beperkt. Het succes heeft ons overtuigd hier ook in de andere gewesten mee uit te pakken. Aan de hand van de feedback die we krijgen, is het vanzelfsprekend dat wij hier mee doorgaan en op een bredere schaal gaan werken. 6 BECI - Brussel Metropool - februari 2015 Scan de QR code en geef ons uw mening. Pagina 7

Pagina 9

Interactieve digitale relatiemagazine, deze krant of jaarverslag is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van digi-magazines.

Brussel Metropool - februari 2015 Lees publicatie 10026Home


You need flash player to view this online publication