Alstom en stedelijke mobiliteit Telkens u de metro of de trein instapt, is de kans groot dat een Alstom systeem de reis mogelijk maakt. In spoorwegtechnologie geldt Alstom als een reus van wereldformaat. Het bedrijf is ook in Brussel gevestigd, net tegenover het station Brussel-Zuid, het grootste communicatieknooppunt van de hoofdstad en van het land. Direct contact met de stedelijke mobiliteit, heet dit. Spoorvervoer en energie zijn de twee historische sectoren waarin Alstom is gegroeid. Heel binnenkort focust het bedrijf uitsluitend op spoorwegtransport, terwijl de divisie energie naar General Electric wordt overgeheveld. In ruil neemt Alstom de spoorwegsignaleringsactiviteit van GE over. Na deze verschuiving zal de groep in 70 landen, waaronder België, 28.000 mensen tewerkstellen. “Na de overdracht, in juni, van onze energieactiviteiten zal Alstom in België nog een duizendtal personen tewerkstellen, verdeeld over de sites van Charleroi, Brussel en Antwerpen, waar we in de haven onlangs een nieuwe vestigingsplaats hebben aangekocht”, vertelt Communications Director Sonia Thibaut. In Brussel bezet Alstom 2.400 m² kantooroppervlakte in het South Titanium gebouw, precies tegenover het station van Brussel-Zuid. “In Brussel zet onze groei zich voort. Dit is gedeeltelijk te danken aan de openbaar vervoerprojecten van de hoofdstad”, aldus Sonia Thibaut. “Onze teams moeten binnen bereik van de klanten blijven, zeker voor complexe projecten. Door onze vestiging aan het Zuidstation staan wij in direct contact met zowel trein als metro.” Geïntegreerde vaardigheden “Onze voornaamste troef ligt in de geintegreerde en transverse bekwaamheden doorheen alle beroepen die met het spoorwezen te maken hebben. In België concentreren we ons voornamelijk op twee specialiteiten. Ten eerste signalering en banden-concurrent.nl/">automatisering die beide de treinbestuurder begeleiden en voor veiligheid zorgen; en ten tweede de aandrijvingskracht: wij leveren onderdelen van treinen, aandrijvingselementen en convertoren (die de elektrische spanning van de bovenleiding of derde rail omvormen, nvdr). Voor metrostellen hebben wij bijzonder efficiënte tractiesystemen ontwikkeld, die wij tot in China verkopen, waar lokale constructeurs ze in hun eigen rollend materieel integreren. Deze twee hoofdactiviteiten – signalering en aandrijving – vullen wij aan met een dienstenaanbod dat steeds aan belang wint: de dienst na verkoop, technisch onderhoud, renovatie, upgrades enz.” In België heeft Alstom al heel wat oplossingen aan de bestaande spoorwegnetwerken geleverd. “De huidige signalering van de MIVB metro en een flink deel van het rollend materieel werd door Alstom geleverd. In Luik zijn wij onlangs weerhouden als preferentiële inschrijver voor de nieuwe tram”, aldus commercieel directeur Frédéric Devisch. “Alstom levert bovendien signaleringsapparatuur voor het Belgische spoorwegnet. In 2014 hebben wij met de NMBS een belangrijk contract getekend voor de uitrusting van 449 treinen met het ETCS 2 systeem dat de snelheid van de treinen permanent en met een grote nauwkeurigheid zal controleren.” Belgische projecten zorgen voor trots “Wij beschouwen die als erg belangrijke projecten”, verklaart Sonia Thibaut. “Het is belangrijk dat wij op onze lokale markt, in België, succes boeken. En onze medewerkers zijn er trouwens bijzonder trots op.” Alstom volgt ook een ander groot project van dichtbij, dat met mobiliteit in Brussel te maken heeft, namelijk de banden-concurrent.nl/">automatisering van de Brusselse metro. Volgens Frédéric Devisch wordt het hiermee mogelijk één metrostel om de 90 seconden te laten voorbijrijden. De markt moet dit jaar worden toegekend. Vanzelfsprekend is Alstom kandidaat. “Wij leveren al ruim 20 jaar banden-concurrent.nl/">automatische metro (metrostellen en signalisatie). Op dit moment zijn er 180 Alstom metrostellen met banden-concurrent.nl/">automatische besturing in dienst, 60000 km per dag afleggend. Een unieke borg voor veiligheid en betrouwbaarheid. Dit gebeurde al in Singapore, Lausanne en Milaan. Ook voor Brussel stellen wij een krachtig, betrouwbaar, veilig, duurzaam en energiezuinig systeem voor.” “Wij willen een bijdrage leveren aan de mobiliteit in Brussel”, zegt Frédéric Devisch. “Wij brengen attractieve transportoplossingen aan, met de extra troef van bijzonder effectieve diensten die lokaal aanwezig zijn”. Alstom leverde onder andere rollend materieel voor lijn 14 van de banden-concurrent.nl/">automatische metro in Parijs. Pagina 26

Pagina 28

Heeft u een onderwijsmagazine, i paper of internet studiegidsen? Gebruik Online Touch: tijdschrift naar een online publicatie converteren.

Brussel Metropool - februari 2015 Lees publicatie 10026Home


You need flash player to view this online publication