Silver Economy, Golden Age? SILVER ECONOMY eerder de ‘leeftijdstoren’ zouden moeten noemen. Een enorme uitdaging voor onze samenleving, maar des te meer kansen voor bedrijven ... en senioren. Didier Dekeyser D segment van de consumentenmarkt dat over een grote koopkracht en veel vrije tijd beschikt. De zeldzame marketingpogingen hebben voornamelijk betrekking op specifieke producten en diensten, alsof het niet interessant zou zijn om senioren warm te maken voor ‘normale’ goederen. Op eenzelfde markt rond eenzelfde product naar twee doelgroepen communiceren, is ongetwijfeld moeilijk, maar senioren hebben het nadeel noch ‘sexy’ noch ‘trendy’ te zijn... e doelgroep blijft voor veel producten en diensten de jonge volwassenen, waarbij ouderen vaak vergeten worden. Toch vormen ze een afhankelijkheidsratio (zie het interview met Chris Peck, p. 24-25) in ons land en over de hele wereld, en bovendien sneller dan verwacht. De groei is vooral sneller dan de middelen om ermee om t in de OESO-landen met drie maanden per jaar stijgt en dat de 50-plussers de snelst groeiende groep uitmaken. En het is net deze groep die in t groei de grootst e hefboom voorst litiek oogpunt en anderzijds vanuit het perspectief van het marktaandeel voor bedrijven.” e gaan, enerzijds vanuit podrukt hoe belangrijk en zelfs dringend het is om aandacht te besteden aan het aanzienlijke potentieel van wat ook wel de silver economy wordt genoemd: “De vergrijzing van de bevolking in Europa is een verborgen f De seniorconsument: een verwaarloosd doelpubliek Guy-Marc Beaude, CEO van Wise Management2 , benawordt beschouwd. Toch biedt het een groot onbenut groeipotentieel. Wanneer ik het heb over de vergrijzing van de wereldbevolking en de impact daarvan op de economie en op ons sociaal model, valt er in het best enomeen, dat vaak – deels t erecht – als een probleem een beleefde stilte, of krijg ik opmerkingen als ‘Over ouderen praten is saai’ of ‘Daar verkoop je niets mee’. De f e geval eiten liegen er echter niet om. Bedenk dat wij op een dag deel uit zullen maken van deze categorie: waarom zouden we ineens een passieve en oninteressante consument worden? De meest recente gegevens over ouder worden geven bovendien aan dat de l evensverwachting 1 http://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/ageing/WorldPopulationAgeing2013.pdf 2 www.wisemanagement.be BECI - Brussel metropool - mei 2015 21 groep voedt een verouderde en negatieve benadering die eerder proactief en positief zou moeten zijn. Wanneer we het economische aspect bekijken, zien we een uitzonderlijke bron van welvaart- en jobcreatie. Merk daarbij inderdaad op dat senioren meest “Deze gebrekkige kennis van de f eiten over deze doelermen van economische elt! Ten slotte stijgt de We worden steeds ouder en leven langer als ‘bejaarde’. De leeftijdspiramide ziet er in vele rijke landen al geruime tijd heel anders uit, aangezien de senioren om het langst leven1 . Daarnaast verschrompelt het slappe geboortecijfer de basis van wat we vandaag en merk- en producttrouw zijn, 80% van het spaargeld vertegenwoordigen en zelden financiële problemen kennen. Enkele ruwe cijfers: ze kopen 50% van de nieuwe banden-concurrent.nl/">auto's; ze luist radio en t rest al eigenaar van de schoonheidsbehandelingen; enz. Niet slecht voor een doelgroep die bedrijven onderschatten!” eren en kijken dagelijks gemiddeld 4 uur elevisie; ze zijn goed voor bijna 65% van de aurant-, entertainment- en reisuitgaven; kopen 78% 'vreedzamen' t t "Senioren vormen een bonte groep in t ot 59 jaar, de ‘vrijgevochtenen’ t egenwoordigen verschillende doelgroepen in t van producten, dienst ot 80 jaar en t marktsegmentatie: het gaat zowel om de babyboomers van 50 t ermen van en en verwachtingen. Zij worden ot slot de ‘ouderen'; zij verermen ot 70 jaar, de Pagina 22
Pagina 24Scoor meer met een online shop in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden catalogi online.
Brussel Metropool - mei 2015 Lees publicatie 10Home