In een notendop … • Ken en begrijp de werking van mobile working. den de gemoederen. Zes maand na de verhuizing vonden 85% van de medewerkers dat ze zich vrij vlot aan het concept hadden aangepast. En 71% van de mensen waren met hun nieuwe omgeving best t evreden”, licht mevrouw Ledune t oe. “Elke verandering vergt een aanpassingsperiode”, bevestigt Marc Awouters, “en misnoegde mensen zullen er altijd zijn. Globaal wordt het concept echter vrij goed aanvaard. Omwill ouwens, ook zij halen er voordeel uit, onder andere door een betere t tig t evredenheidsenquêtes om na t nog kunnen worden verbeterd.” oegang t ot t elewerk. Wij organiseren r e gaan of bepaalde zaken egelma• Kies uw werkplaats in functie van uw activiteiten. U mag zeker verscheidene keren per dag van plaats veranderen. • Blokkeer geen gesloten zalen. Gebruik ze alleen als u ze echt nodig hebt. • Zonder u af als u lange telefoongesprekken moet voeren. e van de besparingen die daaruit voortvloeien, kon Belfius geen andere weg inslaan. Onze medewerkers zien dat in. Tr • Als een bepaalde taak veel concentratie vergt, geef dan de voorkeur aan telewerk. Als dit niet mogelijk blijkt, zonder u af in een gesloten kantoor. • Bespreekt u een onderwerp met meerdere mensen? Dan moet u in een afzonderlijke zaal werken. • Respecteer de collega’s, maar ook uzelf. Bepaal grenzen en wees assertief. beseffen dat uw beschikbaarheid niet noodzakelijk betekent dat ook de anderen tijd voor u overhebben”, oppert Marc Awouters. “En wanneer een collega u aanspreekt t e beginnen. U moet echter Mobiele kantoren vergemakkelijken trouwens de communicatie: u ziet iedereen zitten en u hoeft geen deuren te openen om een discussie aan te gaan. Maar blijf respectvol. “Als u een aantal kopieën gaat maken, zult u misschien geneigd zijn een babbel met een collega t aan een belangrijk dossier werkt, moet u hem ook beleefd kunnen zeggen dat u bezig bent, maar dat u iets later graag voor hem tijd vrijmaakt. Leg grenzen en wees assertief.” erwijl u decoratiethema.” Toch kunnen de medewerkers de indruk krijgen dat ze zich niet volledig in deze omgeving kunnen integreren. “Een f t t e t Een atrium laat het daglicht op elke verdieping van de MIVB kantoren binnenstromen. Respect voor de omgeving Zulke enquêtes duiden regelmatig op een heikel punt: lawaai en de moeilijkheden om zich te concentreren. Marc Awouters vindt dit wel vreemd: “Wanneer de werkomgeving goed wordt gebruikt, is het rustig op kantoor. Luidruchtige activit dit best in een vergaderzaal. Zodra een gesprek zich niet t enkele woorden beperkt, moet men zich afzonderen.” gegevens op het scherm aan een collega t bellen, trek u dan even t Ledune: “Als u iets met een collega moet bespreken, doet u dit best in een l eiten moeten verhuizen naar plaatsen waar ze de concentratie van de collega’s niet verst oren.” Dit beaamt Françoise ounge. Staat u op het punt een uur lang t erug in een cocoon. Moet u bepaalde onen, dan doet u enkele minuten. Denk bijvoorbeeld ook aan uw persoonlijke screen saver of postbakje”, zegt Françoise Ledune. eau plaatsen en dit ‘ Marc Awouters, “onder andere door de werknemers van de afdeling zeggenschap t Mijn eigen wereldje In de omgevingen die voor mobiel werk zijn ingericht, is de clean desk verplicht. De bureaus zijn sober, “maar wij tracht en op elke verdieping ludieke elementen t e voorzien”, zegt e geven in de keuze van het centrale ekening van de kinderen, dat zijn voorbeelden van elemenen die sommige personen nodig hebben om hun werkruimt e personaliseren, zonder er echter een souvenirwinkeltje van t r e maken. Een of ander persoonlijk voorwerp op het bus avonds weer opbergen vergt slechts matig de hierover op het intranet beschikbare informatie t raadplegen of het onderwerp tijdens t t aan. Aarzel dus zeker niet r e en om eventuele samenlevingsproblemen bekend t eld om de mensen vriendelijk attent t ot Daarom zal de MIVB r catiecampagne op touw zetten.” ● e maken op de r eem mogen de spelregels niet stilzwijgend zijn: ze moeten ergens geformaliseerd st Onze twee deskundigen ronden af met een aantal basisregels. Marc Awouters: “Voor de goede werking van het syst e kaarten.” Het advies van Françoise Ledune: “Tijdens de lancering van het concept hadden wij Floor Stewards aangest eamvergaderingen aan zodat wij het concept zo nodig konden bijsturen of actie nemen. Regels moeten echter r e maken ond dit thema een interne communioto, een geïndividualiseerde kalender, een egele egels egelmatig worden herhaald. BECI - Brussel Metropool - februari 2015 27 R.T. Pagina 28

Pagina 30

Heeft u een onderwijscatalogus, modernmedia of internet maandbladen? Gebruik Online Touch: publicatie van pdf naar online converteren.

Brussel Metropool - Februari 15 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication