Een goed beleid van de gezinsbijslag In meerdere opzichten zet de regionalisering de toekomst van de sociale zekerheid op de helling. Dit geldt eveneens op het vlak van de gezinsbijslag die, per slot van rekening, door de bijdragen van de werkgevers wordt betaald. In Brussel spreken we over een budget van ongeveer 730 miljoen euro. Volgens de voorspellingen zou er geen financieringsprobleem zijn voor de Brusselse gezinsbijslag, tenminste als men geen rekening houdt met de beheerskosten. Nu, precies die kosten zouden pijlsnel de hoogte kunnen inschieten wegens de toegenomen complexiteit en de nood om nieuwe software te ontwikkelen. Anderzijds zou het logisch zijn het aantal spelers in het proces te verminderen. De structuren van de kinderbijslagfondsen zullen waarschijnlijk worden vereenvoudigd. “Wij zijn gekant tegen een ‘Sinterklaas’-beleid waarbij geld wordt uitgegeven waarover wij niet beschikken. Wij vragen een doordacht beleid, binnen de budgettaire mogelijk heden. Wij vragen de afschaffing van incrementele kinderbijslag volgens de rang van het kind, een voorbijgestreefd principe om het geboortecijfer omhoog te krijgen. Elk kind verdient dezelfde uitkering”, zegt Olivier Willocx. Wij riskeren bovendien dat het beleid in uiteenlopende richtingen zal evolueren, zeker in Brussel waar de uitkeringen geen gewestelijke maar een communautaire aangelegenheid zijn waar de welbekende GGC (de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie) voor instaat. “Als er verschillen ontstaan tussen de Franstalige en de Vlaamse Gemeenschap, hoe komen we dan tot een vergelijk binnen de GGC?” Gezondheidszorg: de expertisekernen vrijwaren Ook de gezondheidszorg wordt in ruime mate een gemeenschappelijke aangelegenheid. Dit zal de rol van de GGC verder versterken. Deze verschuiving betreft onder andere het beleid rond bejaarden (rusthuizen), de geestelijke gezondheidszorg, handicap, de eerstelijns verzorging enz. In Brussel vertegenwoordigt dit duizenden banen in de non-profitsector en een budget van meer dan 580 miljoen. “BECI vraagt het behoud van de goede kwaliteit van de ziekenhuisinfrastructuur in Brussel. Ook de in de hoofdstad gevestigde expertisekernen mogen niet onder een ondoordachte regionalisering lijden. Het wordt van groot belang dat de verschillende spelers met elkaar overleg plegen en gecoördineerd te werk gaan.” Een ‘huisvestingsvoordeel’ De werkgevers maken zich ook zorgen over het huisvestingsbeleid. Hun werknemers moeten op een aanvaardbare afstand van hun werkplaats kunnen wonen en hier en redelijke prijs voor betalen. In Brussel loopt zoiets niet altijd van een leien dakje. In dit opzicht vraagt BECI dat het fiscaal voordeel van bedrijfswagens zou worden uitgebreid tot een tussenkomst in de huur- of leningskosten. Deze oplossing biedt meerdere voordelen: de werknemers vinden woonruimte, behouden een aanvaardbare wedde ondanks de belastingen en kunnen zich zonder hun wagen verplaatsen omdat ze in de stad wonen, wat de verkeersoverlast vermindert en de mobiliteit bevordert. Bedragen die naar het Brussels Hoofstedelijk Gewest worden overgedragen TOTAAL 2 KINDERBIJSLAG WERKGELEGENHEIDSKOSTEN GEZONDHEIDSZORG BEJAARDEN FISCALE UITGAVEN PERSONEEL- EN BEHEERKOSTEN PARTICIPATIEFONDS GROOTSTEDENBELEID RAMPENFONDS RESPONSABILISERING VAN DE PENSIOENEN COMPENSATIE VAN DE BELAS TIN G EN VAN NIET-INWONERS 35 20 12 6 1 1 156 611 345 237 MIJARD euro 729 “Nagenoeg alle partijen stemden hiermee in tijdens de politieke debatten die wij voor de verkiezingen hebben georganiseerd”, herinnert zich Olivier Willocx. “Wij gaan er dus vanuit dat de nieuwe regering dit concreet gaat uitwerken.” “Nieuwe relaties aanknopen” De zesde Staatshervorming zal, door haar opzet, de financiële banden-concurrent.nl/">autonomie – en dus ook de verantwoordelijkheid – van de Gewesten vergroten. De rol van de sociale partners op gewestelijk niveau zal hierdoor banden-concurrent.nl/">automatisch toenemen. Dit geldt ook voor BECI, die voortaan zijn leden in een groter aantal, soms zeer belangrijke domeinen zal vertegenwoordigen. Wij moeten erop waken dat de bevoegdheden en de middelen correct worden benut. En wij moeten erop toezien dat de regionalisering de ondernemingen in geen geval benadeelt. Wij zullen niet aanvaarden dat de administratieve last, die nu al overweldigend is, morgen nog zwaarder zal doorwegen. Wij zullen evenmin aanvaarden dat de overheid zich tot de ondernemingen richt om op gewestelijk niveau ondoordachte beleidsmaatregelen te financieren. De Gewesten moeten hun nieuwe bevoegdheden gebruiken om het concurrentievermogen van onze economie een nieuwe impuls te geven. Wij stellen vast dat de hervorming in heel wat domeinen de concurrentie tussen Gewesten riskeert aan te wakkeren. “De kwaliteit van de regionalisering zal afhangen van de openheid voor overleg”, aldus Olivier Willocx. “De Gewesten moeten, in de uitoefening van hun nieuwe bevoegdheden, absoluut met elkaar rekening houden. Ze zullen aan dezelfde tafel moeten gaan zitten, kortom, nieuwe relaties aanknopen.” l 7 - ACTIVITEITENVERSLAG 2014 | BECI Pagina 8

Pagina 10

Interactieve e-reisgids, deze tijdschrift of drukwerk is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar online converteren van evakbladen.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication