Om gegronde standpunten in te nemen, doet BECI onder andere een beroep op raadgevende commissies. Deze leveren een diepgaande analyse van bepaalde materies. Deze commissies staan onder het voorzitterschap van bekende figuren uit het Brusselse ondernemerschap. Hun leden zijn mensen die hun belangstelling voor de betrokken materies hebben bekendgemaakt. Elke commissie krijgt zo nodig de steun van deskundigen. Jean-Claude Daoust (Voorzitter van de Sociale Commissie van BECI) “Brussel krijgt meer middelen en bevoegdheden, maar ik vrees voor de manier waarop beide zullen worden beheerd. De nieuwe regering zal zich strategisch moeten positioneren, wat bepalend zal zijn voor de toekomst. Ik ben vooral bezorgd om de manier waarop het Gewest voor zijn eigen financiering zal instaan. De beste manier om inkomsten te creëren, is tewerkstelling. Nu, het zijn de ondernemingen die werkgelegenheid creëren. Ondernemers moeten dus worden aangemoedigd, geholpen en ondersteund in hun ontwikkeling. Governance – het goede gebruik van de middelen in functie van de doelstellingen – zal al de andere thema’s bepalen.” Michel de Bièvre (Voorzitter van de BECI Commissie Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening) “Uitgezonderd een aantal elementen van het verkeersreglement, die nu geregionaliseerd zijn, bemoeit de Staatshervorming zich niet direct met mobiliteit of ruimtelijke ordening, die trouwens vroeger al Brusselse bevoegdheden waren. De Hervorming zal echter wel de middelen beïnvloeden: de herfinanciering van het Gewest zou nieuwe investeringen in het openbaar vervoer mogelijk moeten maken – en die zijn broodnodig.” “We verheugen er ons bovendien op dat het concept van Grootstedelijke Gemeenschap in de Staatshervorming werd opgenomen. BECI werkte hier al meerdere jaren met andere intersectorale organisaties aan, onder de koepel van Brussels Metropolitan. Dit is een belangrijke nieuwigheid: eindelijk wordt aanvaard dat het Brusselse Gewest geen eiland is en dat het met zijn hinterland moet interageren. Daar hebben wij altijd voor gepleit. Als deze gemeenschap ook op het vlak van grensoverschrijdende mobiliteit kan optreden – denk maar aan de Ring, het intergewestelijk openbaar vervoer, het GEN, de overstapparkings e.d. – dan wordt dit zeer positief voor de ondernemingen, voor de logistiek, voor de flexibiliteit op het werk enz.” Alexandre Cleven (Voorzitter van de BECI Commissie Governance) “De zesde Staatshervorming zal ook een belangrijke invloed uitoefenen op de strategie en de werking van de ondernemingen. Dit geldt zowel voor de leidinggevende niveaus (bedrijfsleiders, algemene vergadering en de raad van bestuur) als voor de dialoog met de sociale partners en de werknemers”. “Omwille van de complexiteit van het nieuwe institutionele stelsel en omdat een aantal bevoegdheden op sociaal vlak nu geregionaliseerd zijn, zullen wij in onze aanpak voorrang moeten geven aan realisme, pragmatisme, vereenvoudiging en juridische veiligheid. Wij zullen in het denkproces met al deze parameters rekening moeten houden om de duurzaamheid van onze ondernemingen te vrijwaren, ondanks de institutionele gevoeligheden en het gevaar van een intergewestelijke concurrentie. Om hier constructief onze rol te spelen, moeten we een duidelijke kijk krijgen op het nieuwe institutionele landschap en de sociaal-economische vraagstukken die hieruit voortvloeien. Wij moeten zoeken naar eenvoudige en transparante oplossingen voor de sociale en economische uitdagingen waarmee de Brusselse ondernemingen worden geconfronteerd. Des te meer omdat sommige van deze ondernemingen over vestigingen beschikken die aan uiteenlopende reglementeringen moeten beantwoorden, naargelang van de gewesten waar ze gevestigd zijn.” “Voor BECI en zijn leden zal een goede bedrijfsgovernance van groot belang zijn, meer bepaald op het vlak van de methodologie en de objectivering van de beslissingen. Het is onze taak de leden hierop attent te maken.” Christian Sanders (Voorzitter van de BECI Commissie Economie) “We moeten duidelijk beseffen dat heel wat materies werden geregionaliseerd maar dat de overeenkomstige budgetten deze stap slechts gedeeltelijk hebben gezet. We zullen dus beter en efficiënter te werk moeten gaan, met minder middelen en met bevoegdheden waarover wij nog niet beschikken. Nu al blijkt hoe moeilijk het is zeer gespecialiseerde profielen aan te werven die zulke mechanismen goed kunnen begrijpen.” “Vandaar ook een paradox: de gewesten krijgen inderdaad meer bevoegdheden, zullen meer zelf kunnen beslissen en hun eigen klemtonen leggen, maar tegelijk zullen ze zich in een competitieve omgeving bevinden en ook meer rekening moeten houden met wat er in de andere gewesten omgaat. Doen ze dat niet, dan bestaat de kans dat ze hun eigen ondernemingen gaan benadelen, met het risico dat ze verhuizen. En omdat de budgetten beperkt zullen zijn, mogen we ons in de keuze van prioriteiten geen vergissingen veroorloven.” BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2014 - 6 “Wat betreft de dialoog tussen gewesten, betekent de Grootstedelijke Gemeenschap zeker een doorbraak. Een institutionalisering hiervan zou heel wat voordelen voor Brussel inhouden. Men kan zich natuurlijk afvragen of de gewesten in een concurrentiële context geneigd zullen zijn hun bijdrage aan een dergelijk systeem te leveren.” Pagina 7

Pagina 9

Scoor meer met een webwinkel in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden presentaties online.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication