R.A. M-village concentreert talent H oe paradoxaal ook, in ons tijdperk van individualisme gaan hoe langer hoe meer ondernemingen samenwerken om synergieën te ontwikkelen die voor hun eigen groei van groot of zelfs vitaal belang zijn. Hiervan getuigt onder andere het succes van M-Brussels village, een centrum dat een tiental jaren geleden werd opgericht. Ideaal voor creatievelingen M-Brussels village is gevestigd in Schaarbeek, in een prachtig in 1937 opgericht Art Deco pand waar destijds nog RTT (nu Proximus) bedienden hun intrek hadden genomen. Vandaag geldt M-Brussels village als ‘the place to be’, voornamelijk in de ICT-sector (informatie- en communicatietechnologieën). Honderden bedrijven hebben dankbaar gebruik kunnen maken van de 5300 m² die M-Brussels village verdeelt in kantoorruimten, coworking- en vergaderzalen, ontmoetingsruimten en ontspanningsvoorzieningen. Alles werd namelijk ontworpen om welzijn, comfort en communicatie tussen de ‘huurders’ te bevorderen. Het dienstenpakket dat het centrum aanbiedt, voorziet onthaal, lasten, internetaansluiting, post en telefoon. Vollediger kan niet! Internationale erkend Heel wat start-ups konden de troeven van M-Brussels village ten volle benutten. Daarvan getuigen bijvoorbeeld de successtory’s van de ontwerpstudio 87 seconds en de firma Semetis. In een jaar tijd ontwierp de studio een aantal handleidingen in videoformaat voor Daikin afstandsbedieningen (Daikin is een leader in verwarming, airconditioning en ventilatie). De tweede onderneming maakte in een mum van tijd faam met de optimalisatie van digitale reclamecampagnes, trok wereldwijd een begerige aandacht (o.a. een meerderheidsdeelneIn iets meer dan 10 jaar tijd slaagde het jonge-bedrijvencentrum M-village erin tot ver buiten onze landsgrenzen faam te genieten. David Hainaut ming door Omnium Media Group) en een niet te onderschatten virtuele erkenning (onder meer via Facebook en Google). De revolutie komt eraan Ondanks het constante komen en gaan van huurders, bezetten vandaag 140 mensen van een zestigtal ondernemingen het gebouw. Voorbeelden zijn de firma Assisto, die net een nieuwe app ontwikkelde om een aanrijdingsformulier op smartphone in te vullen, het bedrijf Bepark (nieuwe parkeeroplossingen) en Inbetween Agency (innovaties in commerciële marketing). De revolutie komt eraan, zoveel is duidelijk! Volgens Etienne Noël, voorzitter van de naamloze vennootschap die op een samenwerking tussen de particuliere en de overheidssector rust: “Dit is zeker en vast het meest ambitieuze economische project dat de gemeente Schaarbeek ooit heeft gesteund.” Schaarbeek is namelijk sinds het begin bij het project betrokken, naast onder andere BECI en Citydev (de ontwikkelingsmaatschappij van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest), in het raam van het Europees programma Doelstelling 2. Ook dit bewijst de impact van het geheel. Hoe dan ook, in deze creatieve omgeving die om het even welk ondernemersnetwerk kan uitbreiden, zullen in de komende jaren wellicht talrijke andere projecten in het leven worden geroepen. Dit alles gebeurt in een symbolisch en historisch pand dat nu perfect werd afgestemd op de noden van onze tijd en waarvan de succesvolle reconversie met de nodige trots mag worden toegejuicht! ● Informatie: www.mvillage.be BECI - Brussel metropool - september 2015 55 Pagina 56

Pagina 58

Interactieve digi-reisgids, deze uitgave of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van online flyers.

2015.09 Brussel Metropool Lees publicatie 10054Home


You need flash player to view this online publication