Uiteenlopende meningen over e-commerce, gehoord op de Guldenvlieslaan: Jacques L.: “Ik koop niet online omdat een dergeTOPIC lijk gedrag bijdraagt tot de verdwijning van de lokale handel die bepaalde wijken precies aantrekkelijk maakt. De sociale rol van levendige stadswijken wordt te vaak verwaarloosd. E-commerce prijzen zijn vaak voordelig, dat geef ik toe, maar op termijn zullen die worden bijgestuurd, namelijk na de verdwijning van de buurtwinkels. Ik betreur trouwens de aangekondigde sluiting van mijn lievelingsboekhandel in de Louizagalerij. De concurrentie van Fnac heeft hiertoe bijgedragen maar ook Amazon zit hier voor iets tussen. Hierdoor verliezen we het contact met een team bekwame raadgevers, evenals een aangename sfeer die bijdraagt tot het plezier dat ik ervaar bij het lezen van een boek. Ik betaal graag wat meer om dit alles rondom mij te hebben.” Abdel B.: “Ik ben 100% voorstander van e-commerce. De prijzen zijn goed, het advies is beter dan de aanbevelingen van verkopers die voorraad moeten afzetten. En ik heb niet de indruk bedot te worden, wat onder andere wél het geval is wanneer ik 10 € moet betalen voor de vervanging van mijn uurwerkbatterijtje dat ik voor 40 cent op het web kan kopen. Probeer in een winkel maar eens een artikel terug te brengen dat na opening niet functioneert: in het beste geval krijgt u een waardebon; in het slechtste vertrekt het ding voor herstelling en begint een lang verhaal. Online kopen is ook veel eenvoudiger. Als u een fotocopier in een winkel koopt, moet u er om te beginnen met de wagen naartoe. U moet een verkoper vinden, die dan laat blijken hoezeer uw vraag hem verveelt (vraag hem zeker geen technisch advies, want dan zit hij zeker 10 minuten lang op het web naar een antwoord te vissen). Daarna moet u betalen, de doos gaan afhalen, nog ergens anders een factuur verkrijgen en daarna met de zware doos door al het volk uw weg banen naar de betalende parking. Allemaal verloren tijd, nutteloze kosten en een slechte service. Waarom zou ik dan niet online kopen?” Laurie, bediende in een boekhandel: “Er zijn mensen die hier binnenstappen, dankzij ons boeken ontdekken die ze niet kenden, erin beginnen te bladeren en ze soms ook beschadigen, en dan weer buiten stappen om de boeken op het internet te kopen. Sommigen zeggen het vlakaf. Of ze nemen een foto van een boek om de volledige referenties te hebben. Ze beseffen niet dat zij zich in een omgeving bevinden die voor de zaak duur uitvalt en voor onze verkoop dient. Nog anderen vergelijken de prijzen rechtstreeks op hun smartphone en vinden soms onovertroffen kraakprijzen die wij onmogelijk kunnen bieden.” Het succes van de lokale handel steunt vandaag op een persoonlijke relatie met de klant, differentiatie, kwaliteit van het aanbod, dienstverlening en advies. moeilijke toegankelijkheid van heel wat handelszaken in de hoofdstad. • Veranderingen in de reglementering; dit is onder andere het geval in de Horeca, de night-shops of de fax- en telefoonwinkels. • De dalende koopkracht van de consument (uit een studie van de OIVO blijkt dat nagenoeg één consument op drie (32%) een ernstige materiële deprivatie ondergaat. Vooral Brusselaars zijn getroffen. 12% van de ondervraagden geven toe geen wasmachine en 10% geen televisie te kunnen kopen. • De concurrentie van nabij gelegen steden die toegankelijke en diverse handelskernen aanbieden (de Esplanade in Louvain-la-Neuve krijgt ook bezoek van Brusselaars). • De veranderende inkoopgewoonten van de consument. Een origineel productaanbod Arnaud Texier, die verantwoordelijk is voor het Gewestelijk Handelsagentschap Atrium belast met de ontwikkeling van de handel in Brussel, zei hierover onlangs: “(…) Er bestaan nog te weinig handelszaken die beantwoorden aan de verwachtingen van de hedendaagse klant.” Op zich nog geen ramp, maar een verandering van benadering is wel gewenst. Niet iedereen stelt inkopen om budgettaire redenen uit. Vandaag koopt de consument op een andere manier, andere producten en in een ander kader. ‘Duurzame, ‘ethische’ en ‘bio’-producten kennen een grote bloei en kunnen gemakkelijker in verband worden gebracht met een kleine handelszaak dan met een warenhuis of online winkelen. Van de handelaar in de buurt wordt verder verwacht dat hij met een origineel productaanbod op de proppen komt, iets dat verschilt van wat men in grotere structuren kan vinden. Ook het dienstaanbod moet beter zijn, de winkelruimte dient kwalitatief en aantrekkelijk te ogen en de handelaar moet van professionalisme getuigen. Het is helaas niet altijd het geval… Volgens Atrium verantwoordelijke Arnaud Texier beantwoorden te weinig handelszaken aan de verwachtingen van de huidige consument. BECI - Brussel metropool - maart 2015 17 R.T. Pagina 18

Pagina 20

Voor PDF's, online studiegidsen en verenigingsbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw artikelen.

Brussel Metropool - maart 2015 Lees publicatie 10034Home


You need flash player to view this online publication