Detailhandel: aanbod om erosie tegen te werken SALES In Brussel boert de kleine handelszaak blijkbaar achteruit. Schijn of werkelijkheid? De boekhoudkundige statistieken van de sector zijn niet slecht, maar het aantal handelszaken en de verscheidenheid aan gemeenschapsgerichte functies die ze vervullen, volgen wel degelijk een neerwaartse trend. Didier Dekeyser E en stand van zaken opmaken van de Brusselse detailhandel is een hele opdracht. De sector is namelijk bijzonder breed. Hij omvat de verkoop van goederen (onder meer voedingswaren) en van diensten (waaronder de Horeca). Hij dekt de handelsketens, de grootdistributie, de franchisenemers, de coöperatieven, de alleenstaande buurtwinkels, de markten, e-commerce e.d. Sommige handelskernen vervallen snel (de Louizagalerij bijvoorbeeld), terwijl andere in de lift zitten (de Brabantstraat). aantal zelfstandigen achteruitgaat, wat voor de buurtwinkels waarschijnlijk een negatieve trend inhoudt. Een flink deel van de tewerkstelling en van de omzet is in de sector aan grote ondernemingen en meer specifiek de grootdistributie te danken. De ingrijpende kwalitatieve verschuivingen in het commerciële aanbod gebeuren vooral in minder belangrijke subsectoren: vandaar de uiteenlopende conclusies tussen enerzijds de vaststellingen op het terrein bij de buurthandelaars, en anderzijds de globale evoluties in de sector. De grootdistributie voert een harde concurrentie tegen de lokale handel en vergroot zijn aandeel in heel wat gespecialiseerde sectoren (hierboven: Media markt). De achteruitgang van de sector sinds 1950 neemt dramatische proporties aan. De trend zet zich volgens het Overzicht van de Handel voort, maar wel iets trager. Uit de cijfers van het Gewest over tewerkstelling en toegevoegde waarde – en uit de omzetgegevens van de BTW – blijkt echter dat deze sector tijdens de afgelopen jaren in het BHG vrij gezond was en de crisis zonder al te veel kleerscheuren heeft doorstaan. Wat de werkgelegenheid betreft, stijgt het aantal loontrekkende arbeidscontracten, terwijl het 16 BECI - Brussel metropool - maart 2015 Enkele oorzaken van het verval • De algemene grootdistributie. Ze blijft het assortiment aangeboden producten in verschillende formaten uitbreiden om betere marges te verkrijgen, die in voedingswaren trouwens ontoereikend zijn. Daarom gaat de grootdistributie rechtstreeks concurreren met speciaalzaken (bijvoorbeeld informatica) en boekt ze vooruitgang in talrijke andere, meer klassieke sectoren als kleding, rolf/">viktor-rolf/">parfumerie, do-it-yourself, sport, speelgoed, boekhandel enz. Ze opent bovendien kleinere verkooppunten, speelt met het prijzenbeleid en beschikt over marktbenaderingstechnieken en marketingmiddelen die voor kleine handelaars buiten bereik blijven. • De herstructurering van de aan de consumenten aangeboden diensten, onder meer in de banken, waar het werk aan het loket nu bijna volledig door de klant zelf moet worden verricht. • Franchising, die zowel in het aanbod van de goederen als van diensten uitbreiding kent en al 6% van de detailhandel in ons land inpalmt. • E-commerce, die inspeelt op tijdwinst, een uitgebreid aanbod en soms zeer aantrekkelijke prijzen – naast de Pagina 17
Pagina 19Interactieve online whitepaper, deze verenigingsblad of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van digi-edities.
Brussel Metropool - maart 2015 Lees publicatie 10034Home