Bossen en meren (hier het stuwmeer van Manicouagan), bodemschatten, immense gebieden: het noorden van Québec moet nog worden veroverd! INTERNATIONAAL Québec: 1,2 miljoen km2 ontwikkelingspotentieel Philippe Couillard, Eerste Minister van Québec, vereerde ons met een bezoek. Hij kwam onder meer de ontwikkelingsprojecten van de ‘Belle Province’ (50 maal de oppervlakte van België!) toelichten. De man en zijn team zijn de briljante dragers van de grootse ambities die grootschalige uitzichten voor onze ondernemingen inhouden. Didier Dekeyser D e regering van Québec bestaat uit mensen die het potentieel van hun grondgebied perfect inzien. Toch stellen ze zich resoluut pragmatisch op. Ze zijn vandaag voorstander van gematigd beheer en duurzame ontwikkeling. De projecten die de regering Couillard voorstelt, werden in overleg met alle spelers ontwikkeld. Hun realistische aanpak blijkt uit de twee duidelijke actielijnen, namelijk het ‘Plan Nord’ en de ‘Stratégie Maritime’. Beide plannen hebben de omvang van het grondgebied; ze zijn dus letterlijk gigantisch. Van dit kaliber zijn ook de zakelijke uitzichten voor buitenlandse bedrijven. Plan Nord Het ‘Plan Nord’ is bedoeld om op een coherente manier 72% van de oppervlakte van Québec te ontwikkelen, namelijk de immense gebieden ten noorden van de 49e breedtecirkel. Québec beschikt over aanzienlijke natuurlijke hulpbronnen, waarvan een flink deel beschikbaar blijft ondanks de reeds grootschalige mijnbouw (nikkel, kobalt, goud, diamant enz.). Het Plan Nord beschrijft zijn grondgebied in functie van de bestaande bodemschatten: 25% van deze hulpbronnen werden in dit stadium geïdentificeerd en vertegenwoordigen al een bijzonder indrukwekkend ontginningspotentieel, onder andere wat betreft de zogenaamde zeldzame aardmetalen. Bosbouw blijft een van de sterkste troeven van Canada. Ook daar zijn de perspectieven bijzonder aantrekkelijk: Québec beschikt namelijk over 2% van ‘s werelds beboste oppervlakte. Het noorden van Québec biedt in dit stadium 200.000 km² commerciële bosgebieden, die echter slechts 53% van de exploiteerbare bossen vertegenwoordigen. Québec maakt natuurlijk dankbaar gebruik van zijn talloze meren en rivieren om hydro-elektriciteit te produceren – waarvan het de vierde grootste producent ter wereld is. 1,5 miljoen meren en rivieren werden geïdentificeerd; vele andere moeten nog worden ontdekt. De ontwikkelingsperspectieven zijn dus overweldigend. De verschillende 12 BECI - Brussel metropool - maart 2015 energiebronnen die Canada zelf exploiteert garanderen lage en stabiele prijzen en een grote bevoorradingszekerheid voor de bedrijven die er zich vestigen. Naast de ontwikkeling van industrie zullen natuurlijk ook vele andere sectoren (waaronder logistiek, onderzoek en innovatie, bouw, energie enz.) aan dit grootschalig project kunnen bijdragen. Stratégie Maritime De ‘Stratégie Maritime’ wil het beste maken van de eersterangs troeven van Québec, door een uitbreiding van de havencapaciteiten en een verdere toename van de nu al verbluffende logistieke dienstverlening. Meer dan 20% van de containers die jaarlijks in Québec worden geladen of gelost komen van of vertrekken naar de haven van Antwerpen. Dit aandeel zal nog groeien zodra het vrijhandelsakkoord tussen Canada en de Europese Unie van kracht wordt. Omdat Antwerpen een van de voornaamste Europese havens is die goederen naar de Oostkust van de Verenigde Staten en Canada verscheept, namen onze vrienden in Québec de wijze beslissing om de contacten met onze grote haven te versterken. Deze relaties zijn ondertussen al op een eerste partnerschap uitgemond. Van onze kant moeten we er rekening mee houden dat de 3.200 km-lange Saint Lawrence River een directe toegang tot het hart van Noord-Amerika biedt, en dan nog via de kortste weg, en dat Québec uitblinkt in logistiek en met een uitmuntend netwerk van banden-concurrent.nl/">autosnelwegen is uitgerust (5 grensovergangen met de VS). De Belle Province beschikt daarnaast over drie spoorwegnetwerken en drie internationale luchthavens. Verder moeten we rekening houden met de verbreding van het kanaal van Panama die nu aan de gang is en waardoor de handelsstromen van en naar de havens langs de Oostkust zullen toenemen. Bovendien wordt de Noord-West doorgang tussen de Atlantische en de Stille Oceaan hoe langer hoe meer bevaren waardoor de stromen naar Québec zullen toenemen en bijgevolg ook het aandeel van zijn havens in de wereldhandel. ● Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een web winkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden brochures online.

Brussel Metropool - maart 2015 Lees publicatie 10034Home


You need flash player to view this online publication