THINK TANK banden-concurrent.nl/">autoVRIJ CENTRUM Els Ampe: «Wij blijven bereid de mobiliteit bij te sturen» Bij het afronden van deze editie vernamen wij dat drie verenigingen bij de Raad van State een beroep hebben ingediend tegen de voorziene banden-concurrent.nl/">autovrije zone in het centrum. Dit gebeurde enkele dagen na onderstaand interview van Els Ampe (Open Vld), schepen van Mobiliteit en Openbare Werken. Peter Van Dyck H et banden-concurrent.nl/">autovrij maken van het Beursplein en omgeving zal in twee fases verlopen. De eerste start eind juni-begin juli, wanneer de verkeerssituatie gewijzigd zal worden. Dit betekent concreet dat vanaf dan de banden-concurrent.nl/">auto’s niet meer de verkeersvrije zone in kunnen en dat omliggende straten van rijrichting veranderen. “Die eerste fase is voorzien om iedereen de tijd te geven om zich aan de nieuwe situatie aan te passen”, legt schepen Els Ampe uit. “Mocht blijken dat sommige ingrepen niet echt werken, dan heeft men nog de kans om aanpassingen door te voeren vóór de grote werken beginnen. Die eigenlijke heraanleg en verfraaiing, de tweede fase, is pas voor 2016.” De schepen kent de bezorgdheden van de handelaars. De vlotte toelevering van goederen is gegarandeerd door de regeling dat banden-concurrent.nl/">auto’s en vrachtwagens tot elf uur ’s ochtends de verkeersvrije zone in mogen. De vraag naar meer parkeerplaatsen werd eveneens ingelost met de geplande bouw van vier nieuwe ondergrondse parkings ter hoogte van de Nieuwe Graanmarkt, het IJzerplein, het Rouppeplein en het Vossenplein (nvdr: precies daartegen werd in beroep gegaan). Andere grote besogne is de optimalisering van het openbaar vervoer. “We hebben samen met de MIVB de buslijnen herzien”, zegt schepen Ampe hierover. “De situatie van het openbaar vervoer zal zeker niet verslechteren, integendeel. De lijn 86 bijvoorbeeld, die van Molenbeek komt, gaat rondom de verkeersvrije zone cirkelen. Dat is zowel voor de inwoners van Molenbeek als die van het centrum interessant.” Dat de verbindingen met de grote perifere lanen ver van ideaal zijn, beseft de schepen. “Zelf kunnen wij als stad daar helaas geen actie voor ondernemen; dat is een bevoegdheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het grote probleem van de slechte verbindingen vanuit Neder-Over-Heembeek, Sint-Agatha Berchem, Ukkel of Elsene naar het stadscentrum wordt helaas niet opgelost door ons circulatieplan. Enkel nieuwe metrolijnen kunnen hierin soelaas brengen. De stad moedigt het Gewest dan ook aan om deze te ontplooien.” Klankbordgroep De stad reikt de handelaars van Brussel-centrum de hand tijdens de transitieperiode. Els Ampe: “Op de wijziging van de verkeerssituatie volgt een testfase van acht maanden. Gedurende deze periode zullen een aantal plaatselijke ondernemers en handelaars en ook federaties als BECI uitgenodigd worden om in de klankbordgroep te zetelen. Uiteraard kunnen we het grote plan niet overhoop gooien, maar aanpassingen om tegemoet te komen aan gerezen verzuchtingen blijven zeker mogelijk.” Els Ampe. Acht maanden later zal men een telling uitvoeren om te onderzoeken hoe het verkeer zich gedraagt. Met het oog op de heraanleg van de banden-concurrent.nl/">autovrije zone is het goed na te gaan of er bijvoorbeeld niet te veel transitverkeer blijft. Daarnaast zal er ook een economische analyse zijn. Els Ampe’s collega-schepen van economie Marion Lemesre komt binnenkort naar buiten met een economisch plan voor de Vijfhoek en ook zij zal daarvoor het nodige overleg organiseren. Els Ampe heeft eerder al eens de ambitie uitgesproken om van Brussel op termijn de winkelhoofdstad van Europa te maken. Aan de non-believers zegt ze: “Het is door de vele plannen voor shoppingcenters in de rand dat de urgentie om iets te doen in het centrum zeer groot werd. Wij proberen de voordelen van de rand te combineren met die van het centrum. In de stadskern hebben we heel wat culturele instellingen, bezienswaardigheden en gezellige horecazaken als troef. De niet optimale bereikbaarheid en het tekort aan parkeerplaatsen, problemen waar die shoppingcenters niet mee kampen, willen wij net oplossen met een grote verkeersvrije zone. Net als in Woluwe Shopping, Neo op de Heizel of Uplace kan de klant voortaan zijn wagen ondergronds kwijt om vervolgens zonder druk verkeer te shoppen.” ● BECI - Brussel metropool - maart 2015 11 Pagina 12
Pagina 14Interactieve online jaarverslag, deze maandblad of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van digi-archief.
Brussel Metropool - maart 2015 Lees publicatie 10034Home