BACK TO SCHOOL ‘Zonder motivatie lukt het niet’ CVO Vilvoorde is, met het Brussels Education Center, een van de twee scholen die van VTI afhangen (zie bladzijde 23). Onlangs behaalde de eerste lichting van het Tweedekansonderwijs (TKO) aan het CVO Vilvoorde een diploma die cursisten een basis meegeeft in Nederlands, wiskunde, Frans, wetenschappen, ICT enz. Een eerste stap, en voor sommigen de tweede en laatste, in het behalen van een diploma secundair onderwijs. E r zijn heel wat situaties waarbij mensen hun diploma niet behalen. Een foute studiekeuze of niet meer gemotiveerd zijn om naar school te gaan bijvoorbeeld. Of ziek worden of zorg moeten dragen voor een ziek familielid, een kindje krijgen en andere situaties. Dan is het goed later toch nog kans te maken op een volwaardig diploma en een job. Het CVO Vilvoorde startte in 2013 met de TKO opleiding. Sommige cursisten die dit onderwijs volgen, gaan een heel jaar naar school en volgen indien nodig stages. Ze behouden daarbij hun werkloosheidsuitkering, maar moeten daarvoor wel een contract tekenen met de VDAB, onder meer met de verplichting dat ze geen lessen mogen missen. Het diploma dat ze behalen is evenveel waard als een diploma in een gewone secundaire school. Grote sprong Het CVO Vilvoorde heeft zich altijd gericht op informaticaen taalonderwijs. De stap naar het TKO was dan ook een enorme sprong. “We hebben geen externe mensen moeten aantrekken want onze leerkrachten stonden hier meteen achter”, zegt Anke Wolfs, co-directrice van het CVO Vilvoorde. “Het is ook een heel ander publiek dan de hobby-cursisten of professionals die zich bijscholen in informatica, fotografie en talen. Dat maakt de leerkrachten ook meer betrokken bij dit project. We hebben intussen ook een mooie samenwerking opgebouwd met de andere centra voor TKO, over de scholennetten heen, zodat we dankzij al die expertise en contacten nog meer kunnen doen.” “We proberen zoveel mogelijk een persoonlijk traject uit te stippelen”, vertelt Anke Wolfs. “Het uitgangspunt zijn de doelstellingen uit het leerplan, maar cursisten krijgen wel de mogelijkheid om flexibel te studeren, volgens hun eigen ritme en mogelijkheden. We werken met een modulair systeem. Wie minder tijd heeft, kan één dag per week komen, wie het makkelijker kan combineren met werk en gezin, volgt meer les.” Duidelijke afspraken “De belangrijkste voorwaarde om te slagen is motivatie, want zonder lukt het niet”, benadrukt Anke Wolfs. “Daarnaast proberen we de leerlingen wel zoveel mogelijk te begeleiden van in het begin. We testen hen bij het intakegesprek op zaken als uitstelgedrag, motivatie, faalangst, enzovoort om beter op hun noden te kunnen inspelen.” “Mensen komen hier vaak met een rugzakje, omdat ze niet zo’n leuke ervaringen achter de rug hebben in het secundair. We vertellen hen duidelijk wat we van hen verwachten en ondersteunen hen ook. Door middel van tussentijdse evaluatie en feedback bijvoorbeeld. Met persoonlijke problemen kunnen ze altijd terecht bij de trajectbegeleider, zorgcoördinator of docent. Daarnaast proberen we hen ook te leren verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die ze nemen en de afspraken die we maken.” “Onze eerste lichting was al wel een hele tijd aan het wachten om te starten, en was dus supergemotiveerd. Het is ook mooi om te zien dat jongeren en ouderen ondanks een soms moeilijke gezinssituatie het toch maar doen en hun tweede kans met twee handen grijpen. Dat geeft enorme voldoening, ook voor de docenten.” l Interview afgenomen door Barbara Vandenbussche | Info : www.tko.be | 25 - ACTIVITEITENVERSLAG 2014 | BECI Pagina 26

Pagina 28

Interactieve digitale krant, deze uitgave of nieuwsbrief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van e-onderzoeksrapporten.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication