OLIVIER CHARON Vandaag Hoofd van de Administratie van de Europese Unie in Madagaskar en bovendien vliegtuigpiloot, getuigt eveneens van een sterke wil in het beleid van zijn carrière. “Na mijn hoger middelbaar onderwijs richting economische wetenschappen, volgde ik een Graduaat in public relations en communicatie aan het EPFC. Ik ben bovendien houder van een theoretische licentie Air Transport Pilot van de OxFord Aviation Academy en Flight Instructor aan de New CAG.” “Het EPFC bood me een graduaat met een verschoven uurrooster – de opleiding duurde toen twee jaar. Omdat ik meerdere beroepsactiviteiten runde, kon ik dankzij deze soepelheid alles tegelijk aan. Na het EPFC had ik de gelegenheid een stage in het Europese Parlement te doen; de deuren van de EU instellingen gingen voor mij open en ik slaagde op een wervingsexamen voor ambtenaren. Tegelijk was ik actief als Flight Instructor. Ik werk nu in Madagaskar, na vier jaar in Ivoorkust te hebben gewerkt. Mijn beroepsleven is bijzonder veelzijdig.” “De efficiency van het onderwijs aan het EPFC is volgens mij voornamelijk te danken aan de combinatie van aangepaste uurroosters en een merkwaardig kaderteam. De leerkrachten waren grote specialisten in hun domein en getuigden van merkwaardige humane kwaliteiten. Wij werden daar eigenlijk ook voor het leven geschoold. Vragen volstond: de student die zich hiervoor de moeite gaf, kreeg alle hulpmiddelen die hij vroeg. Het succes van dit onderwijs ligt aan een keten die leraren en studenten met elkaar verbindt. De ervaring heeft me later aangetoond dat je als leerkracht evenveel van je leerlingen leert als zij van jou leren.” RAFAEL PÉREZ CORTINES Werkt bij Daikin Europe als Senior Business Development Officer. Hij draagt bij tot de uitbreiding en de coördinatie van de activiteiten rond energetische oplossingen in het EMEA gebied (Europa, Midden-Oosten en Afrika). Hij vervolledigde zijn vorming aan het BEC. “Mijn werk vereist een vlotte talenkennis. Ik heb dus een cursus zakelijk Frans van het niveau B1 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader gevolgd. Wij werden daar met werkelijke handelssituaties geconfronteerd. Deze praktische invalshoek is werkelijk een troef. Ik waardeer bijzonder het professionalisme en de bekwaamheid van mijn leraar. Hij stuurt de stof op voorhand door en plant de les BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2014 - 24 ruim op tijd met de student in. Op het einde van de cursus was ik in staat deel te nemen aan een gesprek van het niveau B1. Dit houdt in: sociale contacten, mijn ervaring beschrijven, mijn activiteit toelichten, feitelijke informatie uitwisselen, mijn mening uiten enz. Ik voel me op mijn gemak in een beperkt aantal praktische situaties over gekende onderwerpen, waar een eenvoudig taalgebruik volstaat. Ik moet nog vooruitgang boeken. Ik hoop dit diploma bij mijn werkgever te valoriseren door verantwoordelijkheden in Franstalige landen aan te nemen. Deze cursus is een aanrader voor al wie op zoek is naar een eerste benadering van het Frans in een beroepsomgeving.” VINCENT ZADIKYAN Werkt op het VOD-TV departement bij filmdistributeur Cinéart, een onafhankelijke filmdistributeur. De man volgde de opleiding NT2 Vantage voor bedrijven in het Brussels Education Center (BEC). “Cinéart exploiteert vaak de rechten op films voor de Benelux. Op mijn werk hebben we heel wat klanten die Nederlandstalig zijn, en vaak leggen we contact met hen via telefoon of e-mail. Bovendien hebben we ook een kantoor in Nederland. Daarom is het gebruik van het Nederlands erg nuttig.” “De opleiding is erg bedrijfsgericht, met thema’s die verbonden zijn aan de businesswereld. We kregen erg veel presentaties, bespraken verschillende onderwerpen en deden grammaticaoefeningen. De cursus bestaat uit twee delen van een semester. Ik heb ze dus een jaar gevolgd. Wat me vooral erg beviel, was de kwaliteit van de cursus, met hoogopgeleide en bekwame lesgevers. Bovendien zijn de leermethodes modern, doeltreffend en aangepast aan het publiek. De gebruikte methodes bestaan uit een constante interactie tussen de lesgever en de medecursisten en veel oefeningen in kleine groepen (rollenspellen in “business”-situaties).” “Mijn doelstelling bestond erin mijn Nederlands te verbeteren, maar een bijkomend aangenaam effect was dat je er mensen van andere culturen ontmoet. Alles welbeschouwd, ben ik heel tevreden. Het moeilijkste was elke maandagavond drie uur vrij te houden, want ik volgde de lessen na mijn werkuren. De opleiding heeft me geholpen om mijn Nederlands te verbeteren en te oefenen. Bovendien ben ik heel wat vooruit gegaan op vlak van spreekvaardigheid en grammatica. En als je een taal wilt leren voor professionele doeleinden, is het zinvol om te focussen op het jargon van je beroep.” l Didier Dekeyser en Barbara Vandenbussche Interviews afgenomen door Pagina 25

Pagina 27

Interactieve web tijdschrift, deze sportblad of brochure is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van internet clubbladen.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication