BACK TO SCHOOL Anders leren De school is niet de enige plek om kennis te vergaren. Sommige leerlingen vinden een schoolgebouw ook niet de ideale omgeving. Ze voelen bijvoorbeeld weinig concrete verbanden met de bedrijfswereld, of vinden er niet wat ze zoeken op het gebied van inhoud, werkwijze of pedagogische benadering. Sommige initiatieven bieden interessante antwoorden op die onvervulde verlangens. Wij stellen er hier drie voor, stuk voor stuk heel verschillend in aanpak en doelpubliek, maar steeds met hetzelfde resultaat: de dynamiek van het ‘leerplezier’ aanwakkeren. TOEKOMSTATELIERDELAVENIR Je kunt een project hebben en niet weten hoe het te verwezenlijken, net zoals je ergens in geïnteresseerd kunt zijn zonder over de juiste omgeving te beschikken om hiermee aan de slag te gaan. Maar net zozeer kun je volledig inspiratieloos je eigen toekomst tegemoet zien, wat helaas vaak voorkomt in kansarme sociaal-economische milieus. ToekomstAtelierdelAvenir (TADA) wil licht in de duisternis brengen. Sofie Foets beschrijft ons dit edelmoedige project. BECI: Wat is het principe achter jullie project? Sofie Foets : Kinderen uit achtergestelde wijken kennis laten maken met toekomstperspectieven en hen laten inzien dat die perspectieven zich ook voor hen aandienen. Door een gebrek aan tijd, ervaring en kennis kunnen veel ouders die wens niet vervullen. Het resultaat zien we in de vele jongeren die een schoolparcours starten zonder dat ze het minste idee hebben waar dat traject hen zal brengen of welke beroepen ze er later mee zullen kunnen uitvoeren. Een grafisch ontwerper, een marketeer in e-commerce of een arbeidsrechter, wat betekenen die titels voor een kind uit die wijken? Niets eigenlijk, en waarschijnlijk heeft het kind die woorden zelfs nooit eerder gehoord. Gebrek aan vooruitzichten, motivatie en zelfvertrouwen bij maatschappelijk kwetsbare kinderen behoren tot de belangrijkste oorzaken van vroegtijdig schoolverlaten. Wij organiseren lessen/naschoolse workshops op zaterdag, geleid door professionals die vrijwillig hun beroep komen voorstellen aan deze kinderen en hen er vertrouwd mee maken. In schooltermen bieden wij die workshops aan tussen het vijfde jaar basisonderwijs en het eerste jaar middelbaar onderwijs, een cruciale periode voor de motivatie, intellectuele prikkels en het enthousiasme. Een pedagogische methode gebaseerd op voorbeeld en overdracht dus? Inderdaad, het ‘inspirerende’ model is de basis van ons concept, in de wetenschap dat wij ons niet enkel vastklampen aan het aspect ‘voorstelling van een beroep’, maar ook aan de BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2014 - 20 De werkelijkheid van de beroepen ontdekken: een van de doelstellingen van het ToekomstAtelier. dimensie ‘gedeelde waarden’, die sociale integratie net in de hand werken. Dat onze leraren zich hier vrijwillig achter scharen, benadrukt zo de broodnodige solidariteit tussen generaties. Wij willen de kinderen ‘Eureka-momenten’ laten beleven, waarin ze beroepen kunnen ontdekken, maar hun blik ook ‘participatief’ kunnen richten op de maatschappij. Bovendien willen wij hen motiveren zodat ze op een positieve manier hun plaats gaan verwerven in die maatschappij. Die motivatie pikken ze op in de aangetoonde voorbeelden, maar vinden ze vooral terug in zichzelf, omdat wij hen in onze sessies aanmoedigen hun kennis, hun vaardigheden, hun interesses en hun expressievermogen te ontdekken en aan te scherpen. Hoe gaat alles praktisch in zijn werk? Wij bieden een waaier aan cursussen die de gemeenschappelijke onderliggende domeinen van meerdere beroepen, zoals het recht, de creativiteit, techniek… proberen te vatten. Elk thema komt vier of vijf zaterdagen aan bod en wordt belicht door een andere vrijwilliger, die een beroep uitoefent in dat domein. Als we het over recht hebben, zal een advocaat de verschillende groepen leerlingen in de eerste week op weg zetten, daarna is het de beurt aan een rechter, een procureur, enz. De leerlingen vormen verschillende groepen en moeten zich verplaatsen in het personage dat het beroep uitvoert. Zo kunnen ze een complex probleem zowel ludiek als breedvoerig aanpakken. Als we het recht er nog eens bijhalen, dan zien we dat de specialisten ter zake niet alleen het verschil tussen het strafrecht en het burgerlijk Pagina 21

Pagina 23

Scoor meer met een webshop in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden reisgidsen online.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication