De aanbevelingen van BECI 1. HET BELANG VAN TALEN Heel weinig scholen doen vandaag een beroep op taalbaden. De kennis van talen is echter het tweede belangrijkste criterium tijdens een aanwerving, net na de scholing van de kandidaat. In 80% van de commerciële bedrijven vereist het contact met de klanten de kennis van twee of drie talen. Ook in de overheidsdiensten is tweetaligheid een vereiste. En dan hebben we het nog niet over de internationale bedrijven. Volgens BECI zou de kwaliteit van het taalonderwijs er alle baat bij hebben een samenwerking aan te gaan met leraren die ook native speakers zijn. In het geval van taalbaden, getuigt men best van wat meer openheid voor leerkrachten uit de andere taalgemeenschap. De gemeenschappen zouden in dit raam cursussen Nederlands en Frans kunnen organiseren voor leerkrachten die in Brusselse scholen wensen te gaan onderwijzen. 2. HERWAARDERING VAN HET TECHNISCH ONDERWIJS Heel wat mensen beschouwen het technisch onderwijs nog steeds als een minderwaardig zijspoor. Nochtans wordt daar een flink aantal toekomstberoepen aangeleerd. De lijst van knelpuntberoepen wil maar niet krimpen. Metsers, schrijnwerkers en verplegers zijn nog steeds meer gevraagd dan universitairen. Een recente McKinsey studie in acht Europese landen toont aan dat het technisch onderwijs er maar niet in slaagt zijn slechte reputatie kwijt te spelen. Veel jongeren geven toe dat ze graag een technisch beroep zouden uitoefenen, maar dat hun ouders ertegen gekant zijn. “Het onderwijs heeft vandaag jammer genoeg het contact verbroken met wat er in de beroepswereld omgaat. Een nauwere samenwerking tussen het algemeen en het technisch onderwijs zal zeker bijdragen tot een betere informatie van de jongeren en meer belangstelling voor opleidingstrajecten die mooie ontplooiingsmogelijkheden bieden. De technische en industriële sectoren zoeken trouwens naar gemotiveerde en goed opgeleide jonge professionals. De vroegtijdige integratie van informatie over en praktische contacten met technische vaardigheden binnen een ‘gemeenschappelijke stam’ (die velen trouwens willen verlengen) zou zeker nuttig zijn. De verscheidene opties zouden dan worden voorgesteld als werke lijk waardevolle keuzes”, aldus Olivier Remels. Olivier Remels (Fondation pour l’Enseignement) : “Het is duidelijk dat het onderwijs, dat al voor 25 mei als een prioriteit gold, een van de grote dossiers van de nieuwe legislatuur wordt.” BECI vindt dat de opleidingen ook zouden moeten inspelen op de tekorten aan arbeidskrachten in sommige sectoren. Actiris, de Forem, het VDAB en zelfs de ONEM beschikken nu over een overheidsdatabank van de knelpuntberoepen in het Gewest. Nochtans verandert er, jaar na jaar, weinig aan het opleidingsaanbod voor werkzoekenden. Deze instellingen en hun partners zouden het aanbod jaarlijks in functie van de knelpuntberoepen moeten herzien. 3. HERWAARDERING VAN HET BEDRIJFSSTAGES Een andere belangrijke invalshoek bestaat erin de stages in ondernemingen te veralgemenen. Hierdoor ontstaan nauwere banden tussen het onderwijs en de arbeidswereld. Dergelij ke stages worden in het buitenland veelvuldig gebruikt, met positieve en concrete resultaten. In België leverde een toenadering tussen bepaalde scholen en Audi goede resultaten. BECI is voorstander van een systematische integratie van stagemodules in de opleidingstrajecten aangeboden door Actiris en Bruxelles Formation. Sommige van deze opleidingen blijven te theoretisch zodat het voor de werkzoekende moeilijk wordt enige praktijkervaring voor te leggen. Een formule zal moeten worden ontwikkeld om de toegang tot een stage te vergemakkelijken. De werkzoekende zou op eigen houtje naar een stage op zoek kunnen gaan (bijvoorbeeld via het platform dat in 2013 door BECI in samenwerking met MijnStage.be werd gelanceerd). Dit neemt niet weg dat ook Actiris en Bruxelles Formation een databank van bedrijven die meestal open staan voor stagiairs zouden moeten aanbieden. Vrijwilligersprogramma via BECI In 2013 organiseerde BECI, met de steun van het Gewest, een pilootproject om bruggen te bouwen tussen ondernemingen, scholen en verenigingen voor socio-professionele inschakeling, zowel aan Franstalige als aan Vlaamse kant. Dit ging gepaard met bezoeken aan bedrijven, getuigenissen over de beroepen, het identificeren van vaardigheden, tests op machines in de fabrieken, intensieve stages enz. 675 jongeren werden betrokken bij dit initiatief van BECI met de steun van Business & Society en de praktijkervaring van Ariane Molderez. 227 vrijwilligers uit 10 bedrijven hebben samen 600 dagen vrijwillig werk in 12 verschillende projecten geïnvesteerd. Opvallend was het enthousiasme van de leerkrachten en de bijzonder lange lijst van voorgestelde actiepunten. De actie wordt in 2014 verdergezet en uitgebreid. BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2014 - 18 Pagina 19

Pagina 21

Voor catalogi, online onderzoeksrapporten en edities zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw club bladen.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication