veel meer Vlaamse en Waalse ondernemingen kunnen overtuigen onder de Brusselse label te exporteren. Dit bevordert aanzienlijk de verkoop in het buitenland, zoals we tijdens de economische missies hebben kunnen vaststellen.” Ook hier zit Jean-Claude Daoust totaal op dezelfde golflengte: “Het Gewest nam tot voor enkele jaren te zelden deel aan economische missies. Brussels Invest & Export wil nu doeltreffender te werk gaan tijdens de voorbereiding en opvolging van missies, om de gelegde contacten te gebruiken, een strategie te ontwikkelen en investeerders aan te trekken. Op dit vlak concurreren wij met andere Europese gewesten en met andere hoofdsteden die wel goed georganiseerd zijn, onder andere Amsterdam of Parijs. Wij kunnen betere resultaten halen en hebben het voordeel dat onze stad internationaal vermaard is. Het is alsof een reclamebureau voor ons campagne voerde en wij daar geen gebruik zouden van maken.” Governance voor een sterker Gewest BECI pleit, op het vlak van beleid, voor doeltreffender instellingen en een harmonisering van de bevoegdheden. “De bestaande politieke beleidseenheden verdienen respect, maar de gemeentelijke besturen moeten ook worden aangezet bepaalde bevoegdheden over te hevelen die het Gewest zouden versterken”, noteert de heer Willemarck. “De oprichting van politiezones was een stap in de goede richting, maar er bestaan andere mogelijkheden. Denk maar aan de sportinfrastructuren: iedereen wil zijn sportcomplex of zijn zwembad. Verder moeten het Gewest en de gemeenten inzien dat er een vorm van solidariteit in de OCMW’s moet be staan. 19 OCMW’s met evenveel beleidsvormen, dat kan niet meer. Is het Gewest niet best aangewezen om dit overkoepelend te beheren? Ik begrijp heel goed dat de situatie in Sint- Pieters-Woluwe niet met de toestand in Molenbeek kan worden vergeleken en dat de eerste gemeente geen zin heeft om de tweede uit de financiële penarie te helpen. Maar op lange termijn kan zoiets maatschappelijk niet worden volgehouden.” Ten slotte is er nog de zesde Staatshervorming die de oprichting van een stedelijke gemeenschap voorziet, een concept dat BECI en andere intersectorale organisaties al geruime tijd via Brussels Metropolitan verlangen. “Het principe is nu wettelijk erkend en dat is goed nieuws. Dit is een ideaal middel om bijvoorbeeld de uitbreiding van de Brusselse Ring, de impact en de uitvoering van de werkzaamheden te bespreken. Maar welk gehalte geven wij aan dit concept en hoe voeden wij het? Hoe kunnen wij Vlamingen en Walen uitnodigen om samen met ons Brusselaars aan tafel te gaan zitten? Laten we eerst nagaan wat wij samen willen waarmaken. In dit opzicht vragen wij aan de beleidsmensen Brussels Metropolitan te raadplegen, want daar werd al nagedacht over het vraagstuk van de grootstad en zijn er elementen voorhanden om een strategie en structuren te ontwikkelen.” l EUROPEES CENTRUM VOOR FRUIT EN GROENTEN CENTRE EUROPÉEN DE FRUITS ET LÉGUMES EEN CENTRUM IN HET HART VAN EUROPA waar invoerders-uitvoerders fruit en groenten vanuit de hele wereld aanbieden. UN CENTRE AU CŒUR DE L’EUROPE où importateursexportateurs offrent fruits et légumes débarqués du monde entier. A CENTRE IN THE HEART OF EUROPE where importers-exporters offer a wide variety of fruits and vegetables from all parts of the world. Centre Européen de fruits et légumes s.c.r.l. / Europees Centrum voor fruit en groenten c.v.b.a. Secrétariat-placette centrale / Secretariaat-middenpleintje Quai des Usines, 112-154, Werkhuizenkaai Bruxelles-1000-Brussel, Belgique / België Tel. + 32 (2) 242 60 21 Fax + 32 (2) 245 27 27 e-mail : info@cefl-ecfg.be www.cefl-ecfg.be 11 - ACTIVITEITENVERSLAG 2014 | BECI EIN ZENTRUM IM HERZEN EUROPAS wo Einz- und Ausführer Obst und Gemüse aus der ganzen Welt anbieten. Pagina 12

Pagina 14

Scoor meer met een online shop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden studiegidsen online.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication