Werkplek wordt thuis (en vice versa) TOPIC De voorbije decennia kwamen de landschapskantoren fel op. De economische crisis versterkte deze hang naar zakelijkheid en efficiëntie nog. De jongste jaren ontdekte men echter dat zo’n open space niet ideaal is voor taken die concentratie vergen. Vooral het probleem van akoestiek en geluidshinder werd prangend. “Als reactie daarop kwam er een trend naar meer diversificatie”, weet expert Daniel Thieren, consultant bij vastgoedagentschap DTZ. “Nu het einde van de crisis bijna in zicht is, beginnen heel wat bedrijven zich stilaan terug te focussen op de mensen. Werkgevers beseffen dat ze de beste profielen enkel aan zich kunnen binden als ze hen kwalitatieve werkomstandigheden bieden. Enerzijds geven ze medewerkers de mogelijkheid tot telewerk; ze brengen het werk dus naar hun thuis. Maar ook het omgekeerde zie je gebeuren: het thuis wordt naar het werk gebracht. Als u in uw eigen woning de gewoonte hebt uw mails in de sofa te lezen, waarom zou u dat op kantoor dan ook niet kunnen? Deze trend heeft al tot kantoormeubilair geleid dat ik bijna utopisch zou noemen. Bubbles, waar u privégesprekken kunt voeren, hebben hun nut al bewezen. Comfortabele keukens met kleine tafels en stoelen, die zich ook makkelijk tot vergaderingen lenen, raken ook al ingeburgerd omdat ze minder rigide zijn dan de officiële meeting rooms. Maar een cocoon container, die u kunt afsluiten om een power nap van een kwartier te doen en die op zich nog niet zo’n kwaad idee is, is zeker nog niet algemeen aanvaard. Zulke maffe ideeën mogen er niettemin gerust zijn, anders krijgt u geen innovatie.” Felgekleurd tapijt Centraal op iedere verdieping is de Heart-zone, met koffiebar, koelkast en gezellige zetels, waar de teams vaak hun dag rond een koffie beginnen. Daar omheen onderscheiden we drie types zones: quiet zones (waar het volledig stil moet zijn en bijgevolg niet gepraat wordt), semi-concentration zones en collaboration zones. De vloerbekleding verraadt al veel over de zone waarin u zich bevindt. Hoe feller de kleur, hoe intenser de samenwerking. Wil u een (telefoon) gesprek voeren zonder gestoord te worden, dan kunt u zich terugtrekken in een van de vele bubbles. Er zijn meer vergaderzalen dan vroeger en u hoeft ze niet op voorhand te reserveren. Het beheer ervan loopt via een Outlook-programma. Aan de deur hangt een schermpje waarop u kunt aangeven hoe lang u de ruimte in beslag zal nemen. “De medewerker wordt regisseur van zijn eigen leven en werk, maar de klant blijft centraal staan”, vertelt Elly Swalens. “Teamleden worden verondersteld onderling goede afspraken te maken. Deze manier van werken vereist een cultuur van vertrouwen en feedback.” Elk personeelslid heeft een laptop en headset ter beschikking. Via het Lync-systeem kan men bellen, chatten en checken welke collega beschikbaar is voor overleg. Andere middelen om virtueel samen te werken, zijn softphones en 360° camera’s (die zich tijdens een meeting banden-concurrent.nl/">automatisch richten naar wie aan het woord is). Geluidsabsorberende gordijnen De kantoorinrichting is totaal anders dan in Watermaal-Bosvoorde, bekent Elly Swalens. Over het interieur heeft zich een werkgroep, samengesteld uit werknemers van alle afdelingen, gebogen. Vertegenwoordigers van het personeel hebben lang op voorhand een reeks meubels en stoelen uitgebreid getest. De kantoren geven een gevoel van ruimte, maar doen nooit kil of zakelijk aan. De verschillende zones vloeien in elkaar over. In een hoek ontwaren we een ronde tafel met daarrond stoelen in variërende kleuren en omzoomd door houten wanden die bij nader inzien zitbanken blijken te zijn. Akoestische elementen weren of absorberen het geluid. Iets verderop staat een kickertafel, want er is ook aan ontspanning en informele ontmoetingen gedacht. Quote van Disney Elke verdieping in het Marnix-gebouw heeft een eigen kleur en thema gekregen. De thema’s zijn: people, protection, prevention, diversity, climate, research, longevity en culture, telkens met een passende leuze erbij. De Place du village neemt als een regenboog alle kleuren over en people als thema. De slogan komt hier van Walt Disney: “You can design and create, and build the most wonderful place in the world. But it takes people to make the dream a reality”. Hier bevindt zich ook de Marnix Lounge, waar het executive committee huist. Op een muur staan alle thema’s mooi verzameld. Met de lift gaan we naar de oranje derde verdieping, waar we een kijkje nemen in de dynamic room, uitgerust met een camera en een groot scherm. U kunt hier van thuis uit op connecteren, ideaal voor de dagelijkse korte vergadering, ook al werkt u op dat moment op afstand. Bekende Belgen Sodexo betrekt sinds eind december een nieuw hoofdkantoor aan de Pleinlaan, vlakbij de VUB. Ook dit bedrijf werkte in het kersverse gebouw rond thema’s, zij het gelinkt aan bekende Belgen. Zo is er de muziekverdieping met vergaderzalen die luisteren naar de namen Adolphe Sax, Brel, Stromae en Toots Thielemans. De sportverdieping verwijst dan weer naar onder andere Kim Clijsters, Tia Hellebaut en Eddy Merckx, op de modeverdieping duiken Martin Margiela, Diane von Fürstenberg en Dirk Bikkembergs op en op de filmverdieping tref je Jean-Claude Van Damme, Audrey Hepburn en Cécile de France. Het interieur wil in de eerste plaats het merk Sodexo en de beleving hiervan uitdragen. Elke van de drie trappenhallen is in de Sodexo-kleuren (rood, blauw, wit en grijs) geschilderd en voorzien van ludieke boodschappen à la “mind your step, not your phone”. Het nieuwe gebouw in Brussel wordt een showcase voor de andere Sodexo-vestigingen in de wereld (in totaal 85 landen). Zoals bij Axa staat hier alles in het teken van de NWoW. HR-manager Caroline Botteman en project manager BECI - Brussel Metropool - februari 2015 23 Pagina 24

Pagina 26

Interactieve web jaarverslag, deze catalogus of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van internet onderzoeksrapporten.

Brussel Metropool - februari 2015 Lees publicatie 10026Home


You need flash player to view this online publication