van uitbesteding: • Het bedrijf focust op zijn corebusiness. • De cashflow en het bedrijfskapitaal nemen toe. • De verschuldigde bedragen worden op een correcte, intensieve, snelle en professionele manier opgevolgd om optimaal te worden ingevorderd. De voornaamste troeven • In alle gevallen worden de commerciële relaties met klanten gevrijwaard. • Bedrijfskosten laten zich, dankzij de schaalvoordelen aan de kant van de leverancier, beter beheren. • Een beroep op specialisten, zonder zulke profielen te moeten aanwerven. • Incasso-ondernemingen staan toezicht van de FOD Economie. uitbest eding kan het bedrijf zich op zijn corebusiness f cussen. Deze vorm van outsourcing geeft ook t t ot professionele vaardigheden die in het bedrijf zelf soms niet aanwezig zijn”, zegt Etienne van der Vaeren. oegang oStap na stap Incasso-ondernemingen treden op verschillende momenten op, maar crediteuren beginnen meestal zelf met een minnelijke benadering. Als die nutteloos blijkt, wordt een incassobureau erbij geroepen. “Het uitgest commerciële relatie met de klant intern t elde beroep op specialist Martine 't Jampens: “Wij werken ook preventief, bijvoorbeeld met een aantal aanbevelingen bij het opstellen van efficiënte algemene verkoopsvoorwaarden.” beeld met een aantal aanbevelingen bij het opst debiteurenadministratie wint nochtans aan efficiency wanneer het incassobureau vroegtijdig optreedt. In dit opzicht hebben wij een ‘pre-invorderingsdienst’ in het l f en getuigt van de wil om de e vrijwaren. De even geroepen om het dossier vanaf het uitsturen van de actuur op t efficiënte algemene verkoopsvoorwaarden”, verklaart Martine 't Jampens, algemeen directeur van Contentia. “Hoe meer schulden de persoon heeft, hoe moeilijker het wordt het verschuldigde bedrag in t vestigt Jean-Marie Conter. In feite moet het incassobureau worden gecontacteerd zodra de betalingstermijn verstreken is. e vorderen”, beHet is voor alle spelers wenselijk dat de procedure niet verder geraakt dan de eerste fase: de minnelijke invordering. In dit stadium beperkt het incassobureau zich tot telefoontjes en het versturen van brieven. Als dit niet helpt, volgt een ingebrekestelling. “Wij trachten de verschuldigde bedragen gel eidelijk in t incassobureau slaagt erin de dialoog weer op gang te brengen wanneer er geen communicatie meer bestaat.” Etienne van der Vaeren: “Het e volgen. Wij werken ook preventief, bijvoorellen van tussenkomst van andere professionals (advocaat of gerechtsdeurwaarder) soms onvermijdelijk om resultaten te boeken. En uiteindelijk zal een rechter zich moeten uitspreken over de te treffen maatregelen. Hoe kiest u een incassopartner? Er zijn heel wat aanbieders op deze markt. Analyseer dus aandachtig de eigenheden van uw project voor u een keuze maakt. Parameters waarmee u absoluut rekening moet houden zijn enerzijds het profiel van uw onderneming en uw behoeften op het vlak van klantenbeheer, en anderzijds de bekwaamheid van het incassobureau om uw verwachtingen in te willigen. Naast de lokale specifieke praktijken hebben de ondernemingen ook eigen beheermethoden die van de sector afhangen. “Een garagehouder hanteert niet dezelfde beheerst l ener. Incasso-ondernemingen hebben zich sectoraal gespecialiseerd om op de eigenheden van de verschill andaarden als een f toe. Deze specialisering heeft onder andere betrekking op de beheerregels eigen aan de sector, het beheer van de klantenrelaties, de specifieke invorderingsprocedures en de financiële en juridische eigenheden. ende sectoren in t e spelen”, licht Etienne van der Vaeren e vorderen om de dossier kunnen opvolgen. Dankzij deze geïndividualiseerde begeleiding van zowel KMO’s als grotere ondernemingen bouwen wij aan een duurzame vertrouwensrelatie”, besluit Martine 't Jampens. ● Verder is het van belang dat de onderneming waaraan u het beheer van uw vorderingen toevertrouwt, het bewijs levert van haar doeltreffendheid (procedures, aangewende methodes, traceerbaarheid van de informatie-uitwisselingen enz.) én prestaties (zowel kwantitatief als kwalitatief). “Bij Contentia krijgen de klanten t t ot digitale t ools waarmee ze de st abriek of een IT-dienstveronder streng 't Jampens. “Liever een vlotte regeling dan een pijnlijke rechtszaak”, beaamt Etienne van der Vaeren. commerciële relatie tussen crediteur en debiteur zo weinig mogelijk t e schaden”, aldus Martine Mocht de minnelijke procedure niet baten, dan wordt naar een rechterlijke invordering overgestapt. In zulke gevallen is de TOPIC and van zaken van elk oegang BECI - Brussel metropool - april 2015 25 R.T. R.T. Pagina 26

Pagina 28

Heeft u een flyer, uniflip of digi-onderwijs magazines? Gebruik Online Touch: cursus digitaal bladerbaar uitgeven.

Brussel Metropool - april 2015 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication