De Staatshervorming en haar gevolgen voor de ondernemingen Er werd al herhaaldelijk gezegd dat de zesde Staatshervorming een flink deel van de bevoegdheden naar de Gewesten overhevelt. Deze machtsverschuivingen zullen een serieuze impact op de ondernemingen hebben, want hun activiteit zal nu meer dan ooit van het gewestelijk beleid afhangen. De rol van BECI als verdediger van hun belangen versterkt zich hierdoor. D e zesde Staatshervorming werd in juli 2013 gestemd en wordt deze zomer formeel van kracht. De impact ervan voelen we echter pas vanaf 1 januari 2015, wanneer de financieringsmiddelen worden overgedragen (voor Brussel betekent dit 1,9 miljard euro). 1 januari? We zijn er zo. Het is dus hoog tijd om ons over het beheer van de nieuwe regionale bevoegdheden te buigen, zeker als het bedrijfsleven hiervan de invloed ondergaat. Welke doelgroepen voor de werkgelegenheid? Laten we beginnen met het tewerkstellingsbeleid, meer bepaald rond de doelgroepen, met een vermindering van de RSZ lasten. Elk Gewest riskeert zijn eigen beleid uit te stippelen in functie van de groepen die het als prioritair beschouwt: de laaggeschoolde jongeren in Brussel, de oudere werknemers in Vlaanderen… (De Waalse arbeidsmarkt is minder getypeerd). “Zulke afwijkingen zouden de arbeidsmarkt volledig scheef trekken”, waarschuwt BECI gedelegeerd bestuurder Olivier Willocx. “Des te meer omdat verminderingen worden toegekend in functie van de zetel van onderneming en niet volgens de woonplaats van de werknemer, en omdat Brussel zeer talrijke pendelaars aantrekt. Sommige Brusselse ondernemingen stellen bijvoorbeeld veel oudere werknemers tewerk, mensen die onder andere vanuit Vlaanderen pendelen. Zal het Brusselse Gewest een doelgroepbeleid financieren ten voordele van niet-Brusselaars? Zullen bedrijven worden aangezet te verhuizen naar Gewesten waar deze doelgroepverminderingen het voordeligst zijn? Gaat men de administratieve last nog verzwaren, met specifieke voorwaarden in elk Gewest?” De Gewesten moeten absoluut overleg plegen om zogenaamde ‘grenseffecten’ te vermijden – wat de draagkracht van de regionalisering meteen vermindert. De werkgeversorganisaties vragen dat het aantal doelgroepen beperkt blijft, en dat ze heel nauwgezet worden gedefinieerd aan de hand van eenvoudige, operationele en juridisch veilige criteria. De werkgevers vragen vooral dat deze vermindering aan geen enkele specifieke voorwaarde zouden worden onderworpen (bvb een quota aan Brusselse werknemers). Ook rijzen er vragen door de regionalisering van de dienstencheques, aangezien de Gewesten voortaan hun zeg krijgen in de definitie van de activiteiten, de prijsvorming en de fiscale aftrekbaarheid. Opnieuw riskeert men hier een verstoord BECI | ACTIVITEITENVERSLAG 2014 - 4 Olivier Willocx: “De kwaliteit van de regionalisering zal van de bereidheid tot overleg afhangen.“ evenwicht (de vakbonden vrezen ervoor) en een wirwar van regels, met extreme gevallen zoals een onderneming gevestigd in een eerste Gewest, die werknemers uit een tweede Gewest tewerkstelt en aan klanten in een derde Gewest levert… Wedertewerkstelling bevorderen De Staatshervorming overhevelt de controle op werkzoekenden en de re-integratieprogramma’s naar de Gewesten. Dit zijn belangrijke hulpmiddelen in een stad waar de werkloosheid nog boven 20% ligt. Hierdoor kan de tewerkstelling worden bevorderd, blijft de sociale zekerheid betaalbaar. “In een context waar het sociale-zekerheidsstelsel met een structureel tekort kampt, zal de regionalisering de situatie helaas niet saneren”, vreest Olivier Willocx. Er kan volgens hem geen sprake zijn van een ‘werklozenjacht’, maar de werkloosheidsuitkeringen moeten worden voorbehouden aan echte werkzoekenden. “De uitkering moet mensen aanzetten werk te vinden, niet een lui leven te leiden. Er bestaan tientallen knelpuntberoepen waarvoor men niemand vindt. Brussel en de andere Gewesten bieden talloze vormen van steun bij vorming en opleiding. De bedrijfswereld kan niet zomaar aanvaarden nutteloos de hoogste sociale lasten van Europa te betalen.” Pagina 5

Pagina 7

Voor mailings, online rapporten en jaarverslagen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw club bladen.

Activiteitenverslag 2014 Lees publicatie 10023Home


You need flash player to view this online publication