DYNAMIEK STARTER Oblique: verzorg uw imago Oblique specialiseert zich als communicatiebureau in imagobeleid. Het bureau heeft zijn strategie bijgestuurd om zich voortaan toe te spitsen op de sectoren van de gezondheidszorg en de Europese organisaties. Guy Van den Noortgate T oma Gerkens en Nicolas Caracostas, de oprichters van Oblique, hebben elkaar een twaalftal jaren geleden leren kennen tijdens hun studies in industrieel ontwerp aan ‘La Cambre’. Na hun diploma zijn ze apart evenementen gaan organiseren. Vijf jaar geleden kwamen ze opnieuw samen om een communicatiebureau op te richten. Ze werken verder aan de organisatie van evenementen en vertrouwen op de mond-tot-mondreclame om nieuwe bestellingen binnen te halen. Toch prospecteren ze tegelijk andere domeinen, waaronder de medische sector. “Voor mijn zus die gastro-enteroloog is, had ik een website ontworpen”, vertelt Toma Gerkens. “Vandaag komen tussen 60 en 70% van de patiënten bij haar via de website.” Ondertussen hebben de twee vrienden ook het communicatiegebeuren van andere artsen onder handen genomen. “Wij werken bovendien voor de cultuursector en Europese organisaties”, voegt Nicolas Caracostas er aan toe. Tijdens de prille jaren gebruikten de twee vennoten hun talent zowat in alle richtingen. “Dankzij onze deelname aan de Start’Hub Challenge hebben wij onze strategie volledig herzien, en zowel ons marketing- als ons financieel beleid gestructureerd. We hebben bijvoorbeeld beslist ons specifiek toe te spitsen op twee domeinen: enerzijds de gezondheidszorg (healthcare), en anderzijds Europese organisaties (verenigingen en lobby’s). We behouden echter een consultancyactiviteit en werken ook voor corporate klanten.” In nauwe samenwerking met de klant Een van de jongste verwezenlijkingen is de naamsverandering van Euroscanning in Novoffice. Oblique heeft het project integraal uitgevoerd in samenwerking met Giuseppe Albicocco, CEO van de klant, en zijn team: de keuze van de naam, het ontwerp van het logo, de originele en gepersonaliseerde mailingbrief aan de klanten en het evenement dat naamsverandering aankondigde. “Wij werken veel met de mensen samen vanaf het begin en doorheen het ganse proces. Dit loopt van de voorbereidende vergadering tot en met de slotpresentatie. Wij vinden het zeer belangrijk dat de klant zich zelf voor het project inzet en dat wij samen met hem evolueren.” Doorheen de maanden ontwikkelde Oblique een benijdenswaardige reputatie de medische sector, waar zijn vaardigheden echt worden gewaardeerd. “Wij werken samen met de arts aan de communicatie die hij wenst en produceren informatie zowel op papier als online, meestal een combinatie van beide, trouwens.” Geleidelijk heeft het bureau zijn cliënteel kunnen diversifiëren en werkt het vandaag met medische centra en biotechbedrijven zoals de startende Novadip. In de toekomst zou de specialisatie in de gezondheidszorgsector zich nog moeten verbreden. Ook bij de Europese organisaties tracht het bureau zijn diensten aan te bieden. “Het gaat hier om verenigingen, groepen en lobby’s die in Brussel actief zijn. We hebben er minstens 300 geïdentificeerd. Het is met zulke klanten vooral de bedoeling communicatiecampagnes te ontwikkelen en deze te versterken aan de hand van brochures, evenementen, een website e.d. Met de inhoud zelf houden we ons niet bezig, wel met de vormgeving, om zo overtuigend mogelijk te zijn.” Zo werkte het bureau onlangs voor de EOS (European Organisation for Security) die alarmsystemen ontwikkelt voor ernstige crisissituaties (Pop-Alert project). Toma Gerkens Spelers zijn er in zijn sector meer dan genoeg. Oblique heeft daarom beslist zich via specialisatie te onderscheiden en de klanten een zeer gerichte kennis van zaken aan te bieden. Deze strategie werd bepaald en verbeterd tijdens de deelname aan de Start’Hub Challenge. Ze wordt nu toegepast. Het bureau gaat ook zijn website herzien, al was het maar om aan te tonen dat de schoenmaker niet altijd de slechtste schoenen draagt. ● www.oblq.be Invest in starters Zeker doen: word lid van de gemeenschap van investeerders om jonge innoverende ondernemingen in Brussel te ondersteunen! • U neemt deel aan de economische ontwikkeling van Brussel. • U zorgt voor verscheidenheid in uw investeringen. • U geniet fiscale voordelen dankzij de ‘tax shelter’ voor startups. Hier moet u zijn: starters@beci.be BECI - Brussel metropool - april 2016 43 Pagina 44
Pagina 46Heeft u een publicatie, i paper of e-edities? Gebruik Online Touch: reisgids online bladerbaar publiceren.
2016.04 Brussel Metropool Lees publicatie 10093Home