INTERNATIONAAL Hoe geraakt u aan Europese steun? ENTERPRISE EUROPE NETWORK Sinds de financiële crisis van 2008 gaan de Europese ondernemingen – voornamelijk KMO’s – gebukt onder een chronische onderfinanciering. Tijdens de afgelopen jaren heeft de EU zich extra ingezet om steun te verlenen, onder andere via het Cosme programma en het splinternieuwe ‘Junckerplan’ – naast een hele resem andere initiatieven bedoeld om de ondernemingen in hun respectieve sectoren te ondersteunen: denk maar aan Life, Erasmus+, Connecting Facility Europe, Creative Europe... Veel bedrijven gaan er echter van uit dat zulke steunmaatregelen buiten hun bereik liggen. Hoe geraakt u er wel aan? Emmanuel Robert “ S inds 2014 heeft de Europese Unie krachtige steunmaatregelen ontwikkeld ten gunste van de economie”, vertelt Stéphane Joiris de Caussin, een deskundige in Europese financieringsprogramma’s. “Deze steun neemt de vorm van bankgaranties, participaties of directe leningen. Verscheidene van deze hulpmiddelen worden samen via het COSME programma aangeboden. In functie van de bedragen krijgen projecten tussen 500.000 en 2 miljoen euro (of minder) hiermee de nodige steun toegekend, met budgetten op maat van de KMO’s. Dit wordt nu aangevuld met het nieuwe EFSI (European Fund for StrateHet volstaat vaak het dossier stroomopwaarts bij te sturen om het ‘compatibel’ te maken en zo de kansen op een lening of een subsidie aanzienlijk te vergroten. (Stéphane Joiris de Caussin) gic Investments – beter bekend als het ‘Junckerplan’, nvdr), dat via de Europese Investeringsbank (EIB) 21 miljard euro aan bankgaranties voorstelt. Dankzij het hefboomeffect kunnen 315 miljard euro worden vrijgemaakt.” De middelen bestaan dus wel degelijk, maar heel wat bedrijven ervaren de Europese steunmaatregelen als iets abstracts, buiten bereik. Aan welke deur moeten ze aankloppen? Voor KMO’s gebeurt dit meestal of zelfs uitsluitend via de banken, aan de hand van overeenkomsten met de EIB. “De banken zitten in geen geval met een gebrek aan liquide middelen. Het geld is wel degelijk aanwezig”, verklapt Stéphane Joiris. “Het echte probleem zit bij het risico. Het is een gevolg van de financiële crisis. De Europese programma’s hebben precies deze opdracht: de banken opnieuw in 16 BECI - Brussel metropool - april 2016 staat stellen risico’s te nemen, dankzij een garantie op de leningen.” Stéphane Joiris Op enkele rechtstreekse leningen voor grootschalige projecten na, is het dus niet de EIB die geld aan de ondernemingen uitleent, wel de banken. Ondanks de Europese garanties moeten deze banken de risico’s inschatten. Dat kan hun niet kwalijk worden genomen, want ze moeten ook toezien op de belangen van de deponenten die op hen vertrouwen. De garanties van de EIB zijn zelf onderworpen aan een analyse van de sociale, milieugebonden en financiële risico’s van de projecten. En precies daar knelt het schoentje vaak. De onderneming bijstaan in haar voorbereiding “We hebben regelmatig te maken met goede projecten, die voor steun vatbaar zouden zijn, maar toch worden geweigerd omdat bepaalde elementen van het dossier niet overeenstemmen met de criteria van de EIB”, betreurt Stéphane Joiris. “Het kan ook anders. Het volstaat vaak het dossier stroomopwaarts bij te sturen om het ‘compatibel’ te maken en zo de kansen op een lening of een subsidie aanzienlijk te vergroten. Hiervoor moeten de ondernemingen echter de nodige begeleiding krijgen.” Dit is een van de opdrachten van Enterprise Europe Network: de onderneming wegwijs maken in de Europese programma’s, de beste hulpmiddelen selecteren en haar dossier zorgvuldig voor te bereiden nog voor ze naar de bank stapt. “Wij formatteren een dossier in functie van de Europese evaluatiecriteria. Zonodig begeleiden we de onderneming bij de bevoegde gesprekspartners. Meer dan eens heeft deze voorbereiding een bij banken geblokkeerd dossier in orde kunnen brengen, soms zelfs zonder een beroep te doen op Europese garanties. Het rechttrekken van een dossier, bijvoorbeeld wat betreft de impact op het milieu of de financiële gezondheid van de onderneming, stelt ons in staat een terughoudende bankier toch te overtuigen.” ● Info: Jean-Philippe Mergen, 02 210 01 77 – jpm@beci.be. R.T. Pagina 17

Pagina 19

Interactieve online webshop, deze editie of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van internet onderzoeksrapporten.

2016.04 Brussel Metropool Lees publicatie 10093Home


You need flash player to view this online publication