THINK TANK zelfs bedreigingen. Het administratief stelsel van België wordt beschreven als een zwaar probleem (traag, futloos en voor buitenlanders onbegrijpelijk). Globaal vinden de ondernemingen de nodige vaardigheden op de arbeidsmarkt. Ze betreuren wel dat het middelbaar onderwijs niet op niveau staat (zeker vergeleken met onze Duitse buren) en dat de Belgische universiteiten in de internationale rangschikkingen achteruit boeren. De economische aantrekkingskracht van Brussel: een SWOT analyse Strengths • Pride & Fighting spirit • Strategies for the future • Central European location • Cultural diversity • R&D fiscal advantages Weaknesses • Prohibitive labor cost • Unfair « detached » labor • No focus on manufacturing • Quality of life, Mobility • Education • Administrative structure Voor hun ontwikkeling verwachten de onOpportunities Economie is teamwerk Vanuit het standpunt van de ondernemingen beperkt zich de uitdaging voor de komende jaren tot deze eenvoudige vaststelling: om succes te oogsten moeten we goedkoper zijn – of de besten. Het is ondertussen al te laat om goedkoper te zijn. We moeten even efficiënt zijn als de grote ondernemingen, en even soepel als KMO’s. • New industries • Additional R&D centers • Marshall plan • Upstream cooperations • Labor regulation flexibility • Admin. simplification Threats • Quality of life, Mobility • No local content protection • Lack of standards, Inertia • Uncompetitive production • New generation attitude • Belgium too small dernemingen van het Gewest een gunstige economische omgeving in verscheidene domeinen: infrastructuren (voor verplaatsingen en communicatie), bevoegdheden (onderwijs), aantrekkelijkheid (levensstandaard, veiligheid, imago van de stad), billijke concurrentie (dezelfde regels voor iedereen), vereenvoudiging van de reglementen (snelheid en soepelheid), steun aan R&D (door het behoud van het fiscale stelsel en de installatie van kenniscentra) en een duidelijke houding ten aanzien van de lokale creatie van toegevoegde waarde. De ondernemingen zijn duidelijk bereid vooruitgang te boeken, in Brussel te investeren en ook een sociale rol te vervullen, maar alleen kunnen ze dit niet aan. Ze verwachten teamwerk waarbij alle spelers hun verantwoordelijkheden opnemen. ● Brussel, gezellig om in te leven Naast de interviews van een tiental vooraanstaande ondernemingen, organiseerde BECI een summiere opiniepeiling over de verwachtingen van de Brusselse ondernemingen. Iets meer dan 400 antwoorden rolden binnen. Een eerste vaststelling: 69% van de bevraagde ondernemingen verklaart ‘niet zoveel vertrouwen’ of ‘totaal geen vertrouwen’ te hebben in het economisch beleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Nagenoeg 60% van de deelnemende ondernemingen beschrijft Brussel als een ‘kosmopolitische stad waar het gezellig leven is’. Ze hebben zich in Brussel gevestigd omwille van de toegankelijkheid van de Belgische en de internationale markten (59%). Om zich in Brussel te ontwikkelen, doen ze meestal (eveneens 59%) een beroep op websites en individueel zoekwerk. Veel minder in trek zijn de professionele vastgoedmakelaars (17%), het coworking-aanbod, de innovatieclusters en de ondernemingscentra (17%). De openbare infrastructuren oogsten slechts 6% van de stemmen. De behoefte aan een comfortabele financiering verschijnt slechts op de derde plaats van de prioriteiten van deze ondernemingen (24%), na de behoefte om bekwame medewerkers te vinden (34%) en de nood aan kwaliteitsvolle infrastructuren (25%). Om hun uitbreiding te financieren, geven de ondernemingen de voorkeur aan bankkrediet of privé investeringsfondsen (45%). Het aanwenden van eigen middelen (35%), van subsidies, staatsgaranties en overheidsfondsen (15%), privé spaargeld via crowdfunding of beursgang (5%) wordt minder geprezen. Bij de vraag naar hun belangstelling voor overheidsopdrachten, beschouwt slechts 22% van de ondernemingen dit als een kans. 28% beschouwt dit als een manier om ‘een moeilijke klant en een slechte betaler binnen te halen’. 26% vindt dat overheidsopdrachten ‘niets te bieden hebben’. Een van de vragen had betrekking tot de Brusselse omzetting van de Europese Small Business Act (SBA), bedoeld om KMO’s te ondersteunen en obstakels aan hun ontwikkeling weg te werken, onder andere door een vereenvoudiging van de beleidsmaatregelen en de reglementeringen. Meer dan de helft van de ondernemingen heeft geen mening. Dit getuigt waarschijnlijk van de onvoldoende zichtbaarheid van het project. BECI - Brussel metropool - april 2016 9 Pagina 10

Pagina 12

Scoor meer met een online winkel in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden whitepapers online.

2016.04 Brussel Metropool Lees publicatie 10093Home


You need flash player to view this online publication