DYNAMIEK De vier azen voor een proces 1) Ik weet wat ik voor de rechter moet eisen 2) Zijn beslissing zal mijn probleem definitief oplossen 3) De beslissing van de rechter zal praktisch uitvoerbaar zijn 4) Mijn eis is met zekerheid bewezen de grote meerderheid van geschillen geregeld via de gerechtelijke weg. Wat scheelt er dan aan bemiddeling? De economische factor is steeds sterk aanwezig in het uittekenen van een strategie voor geschillenbeslechting, maar men mag ook het belang van het menselijke element niet minimaliseren. Een 'opgelegd' of 'afgedwongen' akkoord leidt meestal niet tot een langdurige oplossing, bevestigde Georges Hanot, bemiddelaar en oprichter van Con-Sent ADR. Zo werkt bemiddeling niet. Barney Jordaan, hoogleraar aan de Vlerick Business School, legde de nadruk op het goed informeren van de partijen over alle elementen van het geschil. En dat kan ook inhouden dat men derde partijen bij de bemiddeling betrekt, die indirect één van de partijen beïnvloeden of sturen. Dit zou Elk geschil is ongunstig voor de onderneming: de uitkomst is onzeker en de kost hoog. Nochtans is het moeilijk om de uiteindelijke beslissers te overtuigen om toevlucht te zoeken tot bemiddeling. De ‘3D kubus’: een vrij ludiek bemiddelingstool ook één van de kernpunten blijken in de casus. Na de paneldiscussie gingen Helena De Backer en Gérard Kuyper, advocaten en bemiddelaars, verder in op de vraag waarom ondernemingen zo weinig opteren voor bemiddeling, terwijl de praktijk bewijst dat het werkt? Het is misschien eerder een economisch dan een juridisch probleem. Ze trokken de parallel met de medische wereld: geconfronteerd met een conflict, wenst de cliënt/onderneming, net zoals een patiënt verwacht van zijn dokter, een goede diagnose en een redelijke inschatting van de kansen. Het is vooral gestoeld op vertrouwen. Een cruciale vraag op de 3D kubus gaat over het aspect tijd. Gérard Kuyper: “De bedrijven kunnen niet wachten, hun klanten, leveranciers en werknemers evenmin. Vaak staat het financieel overleven van het bedrijf op het spel. De werking van bepaalde rechtbanken zoals we die vandaag kennen (te weinig rechters of ondersteunend personeel, gerechtelijke achterstand, …) verhindert een snelle en gepaste oplossing.” Helena De Backer wees erop dat de bemiddeling de inzet en dynamiek van een derde persoon meebrengt: de bemiddelaar. De deelnemers kregen de kans om dit in levende lijve mee te maken, dankzij een case study. Verdeeld over 4 werkgroepen en onder leiding van de moderators namen de deelnemers kennis van een – op het eerste gezicht – vrij klassiek commercieel geschil. De deelnemers moesten bepalen welke methode van geschillenbeslechting de meest geschikte zou zijn voor dit conflict. SasKia Mermans, Voorzitter van het IBJ De eerste stap: het vaststellen van de verschillende soorten van geschillenbeslechting die in aanmerking kwamen om eventueel het geschil op te lossen: arbitrage, bemiddeling, minnelijke expertise, onderhandeling of verzoening. BECI - Brussel metropool - maart 2016 43 Alle parameters, zoals het beheer, het economische aspect, het menselijke aspect, de beschikbare informatie, moeten worden geanalyseerd en samengebracht, om zo tot een nuttige strategie te komen. En hiermee komt de 3D kubus voor geschillenbeslechting op de proppen. Dit hulpmiddel van bMediation. Betere informatie voor een beter zicht Via een reeks vragen die betrekking hebben op de vier voormelde elementen, kan de meest geschikte strategie voor de beslechting van een geschil worden bepalen: bemiddeling, arbitrage of proces voor de rechtbank. Bijvoorbeeld: “Hoeveel ben ik bereid uiteindelijk te betalen”? “Ik schep genoegen in het conflict. Ik wil gerespecteerd worden en straffen. Juist of Onjuist?” of nog: “Is dit mijn eerste geschil van dit type? Met deze persoon? In het algemeen?” De 3D kubus laat toe om met volledige kennis van zaken de geschillenbeslechting op te starten, met inbegrip van een eventueel proces (zie “de vier azen voor een proces” hieronder). Pagina 44

Pagina 46

Scoor meer met een online winkel in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden artikelen online.

2016.03 Brussel Metropool Lees publicatie 10083Home


You need flash player to view this online publication