FOCUS lijk niet zomaar gesloten, maar wel omdat ze concreet werden bedreigd en omdat wij de veiligheid moesten verzekeren. Vandaag dienen we ons echter afvragen hoe we zouden optreden als een dergelijke situatie zich in de nabije toekomst opnieuw zou voordoen. Wij zouden daarom graag het woord geven aan de inwoners van Brussel.” Rudi Vervoort trekt in geen geval de huidige dreiVandaag dienen we ons echter afvragen hoe we zouden optreden als een dergelijke situatie zich in de nabije toekomst opnieuw zou voordoen. (Rudi Vervoort) ging in twijfel, maar wijst erop dat beeld en communicatie onze wereld meer dan ooit in hun greep houden. Gosuin: “De bladzijde omslaan” Jazeker, in Brussel vertraagde het tempo, maar ondertussen ging het leven zijn normale gang in de rest van het land. Van Namen tot Knokke, van Waterloo tot Doornik of Antwerpen zoemde de economie gewoon verder. Het denkproces rond Brussel en zijn imago kwam tijdens deze vergadering dus ruim aan bod. “Cijfergegevens zijn een aanwijzing of een bevestiging, maar zich daarop blindstaren en janken zou verkeerd zijn!”, verklaarde Didier Gosuin met zijn typerend enthousiasme. “Laten we ons eerder afvragen wat wij nu samen op kwalitatief vlak kunnen doen. Wachten dient tot niets. Laten we de bladzijde van de polemiek omslaan en vooruitgang boeken!” De hackathon: een concreet project voor Brussel Vanaf de maand maart organiseert de Brusselse overheid twee maanden lang een grootschalige campagne om de aandacht opnieuw te vestigen op tien typische handelswijken (onder andere de Marollen, de Nieuwstraat, de Kunstberg, de Grote markt, de Zavel…). Het project doet een beroep op een modern crowdsourcing platform (participatieve productie), dat een mix van creativiteit, intelligentie en talenten rond originele projecten samenbrengt. “De ganse opzet krijgt de naam ‘hackathon’, verklapte Didier Gosuin. “Een volledig neutrale jury zal de 10 beste projecten uitkiezen, die elk 30.000 euro toegekend krijgen. Met de 100.000 euro voor de ontwikkeling van het platform, betekent dit 400.000 euro die naar de creatieve en culturele sectoren gaan. Wij proberen natuurlijk de grootste verscheidenheid aan genres te verkrijgen.” Mens en stad verzoenen Het Brusselse handelsagentschap Atrium.brussels overkoepelt het ganse gebeuren. Directeur-generaal Arnaud Texier beklemtoont het concept van verzoening tussen mens en stad: “De Brusselse handelaars maken zich vaak zorgen over de toekomst van hun activiteit omdat ze volledig afhangen van omstandigheden waarop ze geen vat hebben. De taak van Atrium bestaat erin hen te ondersteunen, met in het achterhoofd het principe dat elke handelszaak per slot van rekening een vitaal knooppunt van communicatie is, ‘the place to be’ voor menselijke contacten. Handelszaken vormen een overgangszone tussen de private levensomgeving en de openbare ruimte.” De selectie van de 30 eerste winnaars gebeurt in juni (drie projecten per wijk), met daarna, in de zomer, de praktische uitvoering van de projecten. Een communicatieplan zal vanaf september voor informatie en promotie zorgen. De aanpak is eerder innoverend en bleek nogal succesvol in de Verenigde Staten, waar hij in SaintLouis, een stad met 300.000 inwoners in Missouri, werd uitgeWe hebben echt zin in innoverende en opvallende projecten voor deze handelswijken die onder de terreurdreiging hebben geleden. (Didier Gosuin) test. Het initiatief zal zeker heel wat stof doen opwaaien en de identiteit van de handelswijk versterken. “Het model van Saint-Louis is het volgen waard”, verklaarde Didier Gosuin. “Het project is bijzonder ambitieus en we hebben echt zin in innoverende en opvallende projecten voor deze handelswijken die onder de terreurdreiging hebben geleden. Iedereen zal er baat bij hebben, met inbegrip van de Brusselaars en de talrijke buitenlandse toeristen.” Wij verheugen ons om dit burgerlijk initiatief dat met zijn troeven de rug toekeert aan een sombere periode. Ook op lange termijn zouden de positieve gevolgen zich kunnen laten voelen! ● BECI - Brussel metropool - maart 2016 33 Pagina 34

Pagina 36

Interactieve internet whitepaper, deze weekblad of catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van online maandbladen.

2016.03 Brussel Metropool Lees publicatie 10083Home


You need flash player to view this online publication