DYNAMIEK STARTER Art’emi: online juwelen Juwelenontwerpster Artémi Vasilakis creëerde haar eigen merk art’emi. Sinds 2014 heeft ze de distributie van haar creaties echter totaal herzien. Ze maakte de succesvolle keuze van een exclusieve online verdeling, via haar website. Guy Van den Noortgate A rtémi Vasilakis is sinds de helft van de jaren 90 actief in de juwelenmakerij. Ze studeerde aan de Brusselse Arts et Métiers en vervolledigde haar opleiding aan het Antwerpse Instituut voor Gemmologie, de Hoge Raad voor Diamant (HRD). De passie van het begin werd stilaan een beroep. “Ik was in feite eerst bloemiste”, vertelt ze. “De aanmaak van bloemstukken en boeketten is natuurlijk ook creatief werk, maar bloemen zijn kortstondig en edelstenen tijdloos.” Vóór de oprichting van art’emi, zette ze haar eerste stappen in de wereld van de juweliers in een diamantzaak van de Antwerpse metropool. “Ik solliciteerde zowel in Brussel als in Antwerpen voor een baan in een atelier, maar in die tijd was dat uitsluitend mannenwerk. Dit is ondertussen veranderd en hoe langer hoe meer vrouwen werken nu in deze sector. Zo kwam ik in een diamantzaak terecht. Deze ervaring bleek bijzonder leerrijk: ik weet ondertussen hoe ik diamanten en andere edelstenen moet aankopen; ik leerde onderhandelen, de beste stenen vinden, ze evalueren enz. De praktische vakkennis die ik daar vier jaar lang heb verworven, vult mijn opleiding aan en blijft vandaag bijzonder nuttig.” Naast deze baan in Antwerpen werkte ze toen al als zelfstandige in bijberoep, om kleine collecties te ontwerpen voor particulieren. De grote terugkeer, online Ze bewerkte onder andere goud en halfedelstenen. Hiermee creëerde ze bijvoorbeeld armbanden voor kinderen met de voornaam erop gegraveerd, evenals het telefoonnummer van de ouders. Haar collecties kenden steeds meer succes en zij besliste daarom in 2003 een vennootschap op te richten, waaraan ze haar eigen voornaam gaf (in de Griekse mythologie is Artemis de godin van de jacht). In 2008 onderging ze, zoals vele andere sectoren en ondernemingen, de financiële crisis. Deze moeilijkheden overtuigden haar wat later een ‘sabbatjaar’ te nemen om na te denken en haar businessmodellen te herzien. Zo nam zij in 2014 deel aan het Start’Hub programma van BECI. Weliswaar werd art’emi meer dan 10 jaar geleden gesticht, maar nu is het een nieuwe vennootschap, die haar plaats inneemt op het … Internet. “Dit programma heeft me aangeleerd de correcte vragen te stellen en mij te herpositioneren”, verklaart ze. Vandaag verkoopt Artémi Vasilakis haar creaties exclusief online. Haar juwelen zijn bijzonder gediversifieerd en richten zich uiteraard tot dames, maar ook tot heren en kinderen. “Jonge mannen tonen vandaag belangstelling voor juwelen, veel meer dan de vroegere generaties”, stelt ze vast. Haar collecties – goud of zilver – bestaan uit ringen, halssnoeren, Artémi Vasilakis armbanden en diverse accessoires als zilveren manchetknopen, sleutelhangers, geldclips e.d. Artémi Vasilakis wisselt tussen hedendaagse creaties en fijne juwelensmederij. Ze put haar inspiratie uit de natuur evenals uit actuele of tijdloze vormen. Verder ontwikkelt ze juwelen volgens specifieke aanvragen, zowel in zilver en halfedelstenen als in goud met edelstenen. De keuze van online verkoop begint nu zijn vruchten af te werpen en art’emi is opnieuw winstgevend. De klanten zijn het merk vaak al lange jaren trouw, terwijl de mond tot mond reclame de clientèle geleidelijk uitbreidt. De verkoop overschrijdt nu steeds vaker de grenzen. Sommige creaties zijn onlangs naar de Verenigde Staten en Algerije vertrokken. Om de resultaten te bestendigen en de groei verder te zetten, zijn echter fondsen vereist: de bekendheid op het net moet worden verruimd. Wie oren heeft, die hore! ● Info: www.artemi.be Invest in starters Zeker doen: word lid van de gemeenschap van investeerders om jonge innoverende ondernemingen in Brussel te ondersteunen! • U neemt deel aan de economische ontwikkeling van Brussel. • U zorgt voor verscheidenheid in uw investeringen. • U geniet fiscale voordelen dankzij de ‘tax shelter’ voor startups. Hier moet u zijn: starters@beci.be BECI - Brussel metropool - maart 2016 47 Pagina 48

Pagina 50

Interactieve internet tijdschrift, deze clubmagazine of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van e-maandbladen.

2016.03 Brussel Metropool Lees publicatie 10082Home


You need flash player to view this online publication