TOPIC waar Leefmilieu Brussel zijn intrek in heeft genomen (meteen het grootste passiefgebouw van België en het tweede grootste in Europa). Op korte termijn begint de aanleg van een park van 10 ha, onder leiding van de Belgische landschapsarchitect Bas Smets. Het is bovendien de bedoeling dat “de site van Tour et Taxis 1800 woningen voorziet, goed voor 3600 inwoners rond het park.” Van dit project zullen Een ander stedelijk project, vlak naast Tour & Taxis: de nieuwe Tivoli wijk. Het kanaal, tussen woningen en ondernemingen In de kanaalzone versnelt het tempo van de nieuwe verwezenlijkingen. De vroegere productieve en industriële kern van de hoofdstad ziet zulke activiteiten regelmatig achteruitboeren, zoals in de rest van het Gewest trouwens. De Kanaalatlas die wij aan ATO danken, wijst op een constante daling van 3% tussen 2000 en 2011 in sectoren als industrie en transport/opslag. Alle sectoren samen blijft het aantal ondernemingen echter toenemen, wel veel trager sinds de economische crisis. De havenactiviteiten houden stand in het noorden van de kanaalzone, terwijl het zuiden zijn industriële eigenheid behoudt. Professor en architect Benoit Moritz beschouwt dit als een ware uitdaging, zowel voor overheid als voor privé: “Vóór de economische crisis focusten vastgoedontwikkelaars in Brussel voornamelijk op kantoorprojecten. Ze hadden weinig kennis van residentieel vastgoed. Na de crisis en wegens de demografische groei heroriënteerden zich talrijke ontwikkelaars naar huisvesting. Maar waarom vinden we geen ontwikkelaars in gemengd nieuwbouw die tegelijk aan de bevolking en aan productieve activiteiten onderdak kan verlenen?” In Brussel denken velen dat zulke functies elkaar uitsluiten. “Dit is echter niet overal waar. In de Noorse haven van Tromsø werden loodsen gebouwd voor productieve activiteiten, met op de bovenverdiepingen ruimte voor woningen. Ze hebben daar functies gecombineerd die wij onverzoenbaar achten.” Een van de huidige grote werven wil namelijk productieve activiteiten herwaarderen. Het ‘Dorp van de Bouw’, dat in 2015 moest worden ingehuldigd, zou nu in 2016 open gaan, aldus het kabinet Vervoort. De bedrijven die voor de bouwsector werken en vooral langs het Beco-bekken, vlakbij het IJzerplein gevestigd zijn, verhuizen binnenkort naar het Dorp, langs het Vergote-bekken, op de grens van Schaarbeek. Volgens de website van de Haven van Brussel voorziet het project “de creatie van een multifunctionele en modulaire ruimte, met een combinatie van opslagplaatsen, showrooms en kantoren. Het complex is bestemd voor groothandelsactiviteiten die, naast klassieke bouwmaterialen, ook de verkoop van materialen met een hoge toegevoegde waarde willen ontwikkelen”. Dit verwijst bv. naar tegels, hout, sanitair enz. Voor woningen wordt eerder gemikt op Tour et Taxis. Het kabinet herinnert aan de vroegere projecten, de renovatie van de historische gebouwen en de oprichting van het pand 16 BECI - Brussel metropool - februari 2016 “900 woningen al tegen 2019 gebouwd zijn tussen het goederenstation en de taluds. Het goederenstation wordt vernieuwd en krijgt nieuwe functies om de ganse site te bedienen.” De talrijke nieuwe projecten, zowel overheid als privé, verminderen het aantal braakliggende terreinen evenals de mogelijkheid om nieuwe groenvoorzieningen aan te leggen. Benoit Moritz vindt dat “de huidige tendens, die ook de steun krijgt van Leefmilieu Brussel, bijzonder interessant is, in die zin dat ze minder gericht is op de creatie van nieuwe parken dan wel op hun onderlinge verbindingen door middel van groene wandelingen”. Er wordt ook efficiënt gebruik gemaakt van kleine oppervlaktes, zoals paden langs spoorwegen, om er wandeloorden van te maken. Duurzaam productief Aan de andere kant van het kanaal, langs de grens tussen Anderlecht en Molenbeek, runt de n.v. Abattoirs een aantal projecten en voorziet ze op middellange termijn een aanzienlijke ontwikkeling van de site, gedeeltelijk via een erfpachtovereenkomst. Abattoir is vooral een marktplaats, de grootste van het Gewest in opkomst, net voor de markt van Brussel Zuid. De onderneming is nu klaar met de bouw van haar voedingshal die, onder de benaming Foodmet, plaats voorziet voor een veertigtal handelaars in fruit en groenten, vlees en andere voedingswaren. Jo Huygh, de ingenieur, architect en coördinator van de stedenbouwkundige projecten, denkt dat deze ontwikkelingen zich gaan verderzetten: “Wij wensen de slachtactiviteiten te behouden, evenals deze economie in het hartje van de stad. We hebben een subsidie van de 9,8 miljoen euro ontvangen. Daarmee gaan we een nieuw gebouw oprichten, de Manufakture Abattoir (een naam die naar de twee talen van het Gewest verwijst). Het is de bedoeling een duurzame, efficiënte en polyvalente site te ontwikkelen rond alle economische activiteiten die te maken hebben met het slachten.” Conform zijn slagzin ‘de buik van Brussel’, zal de Foodmet op zijn dak een stedelijke moestuin aanleggen met daarDe site van de slachthuizen in Anderlecht, die volledig van gedaante zal veranderen. © Parbam © Abattoir-Foodmet Pagina 17

Pagina 19

Interactieve e-brochure, deze weekblad of reisgids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van online folders.

2016.02 Brussel Metropool Lees publicatie 10073Home


You need flash player to view this online publication