THINK TANK arbeidskrachten enz.) zijn namelijk vlakbij in de Brusselse gemeenten voorhanden! In Brussel vormt het minste project meteen een geweldige milieu-uitdaging. Enkele kilometer verderop levert zoiets geen enkel probleem op (bijvoorbeeld rondom de luchthaven, waar de zaken duidelijk lichtzinnig werden aangepakt). De rand rond Brussel beschikt over de soepelheid en de ruimte die wij niet hebben. Wij zitten wel met de lasten. Het is dus logisch dat de belastingen rondom Brussel minder zwaar doorwegen. Maar er zijn ook uitzonderingen: Anderlecht int minder belastingen dan Dilbeek. De heffing van de belasting op de woonplaats is bovendien voor Brussel nadelig. Om dit wat bij te sturen, werkt de gewestelijke regering aan een tax shift die de opcentiemen op de personenbelasting zou verminderen ten voordele van een herziening en een verhoging van de onroerende voorheffing. Dit is een grootschalig project waar de Brusselaars veel zullen aan hebben. Olivier Maingain (Sint-LambrechtsWoluwe): “Ja hoor, de gemeenten investeren in de Brusselse economie” Tijdens de verkiezingen contacteerde BECI de burgemeesters om de onvoldoende steun van de gemeenten aan de economie aan te klagen. Bent u het daarmee eens? De gemeenten investeren een aanzienlijk gedeelte van hun budgetten in de economie via openbare aanbestedingen. Ze zijn dus zeer aanwezig in de Brusselse economie. Gemeenten sparen geen geld op en beogen geen winst. Ze spelen een belangrijke rol in de herverdeling en doen hiervoor voornamelijk een beroep op de economische drijfkrachten van het Gewest. Voor Sint-Lambrechts-Woluwe betekent dit gemiddeld 10 miljoen euro investeringen per jaar, op zich een aanzienlijk bedrag! Wie kan redelijkerwijze beweren dat een gemeente zoals de onze, die op termijn bijna 19 miljoen euro zal investeren in de aanleg van de Schuman-Haagbeuken ecowijk, geen noemenswaardige bijdrage levert aan de economische vitaliteit van het Gewest? Zal dit blijven duren? Enkele burgemeesters vrezen voor de toepassing van nieuwe boekhoudkundige normen waardoor ze niet meer zouden kunnen investeren. De gemeenten staan vandaag voor zware investeringen in. Denk maar aan de scholen, sportcentra, rusthuizen e.a. Dit gebeurt dankzij een spreiding van de last: het bedrag van de lening wordt als een inkomst in een buitengewoon budget geregistreerd en de terugbetaling ervan wordt overgedragen als uitgestelde uitgaven in de volgende gewone budgetten, die normaal gezien in evenwicht moeten zijn. Op die manier is het proces onder controle en bijzonder efficiënt. Met de ESR-norm die Europa oplegt, wordt alles veel ingewikkelder. Alleen het jaar van de uitgave wordt in acht genomen en het onderscheid tussen gewoon en buitengewoon budget verdwijnt. Hierdoor verliezen de plaatselijke overheden een flink deel van hun leen- en investeringscapaciteit! De norm heeft zeker haar voorOlivier Maingain delen, maar ze is veel te streng. Dit is bijzonder betreurenswaardig want de rentevoeten zijn momenteel laag en onze gemeenten moeten investeren om het hoofd te bieden aan de demografische groei. Bieden partnerschappen tussen privé en overheid een oplossing? Ervaren gemeenten weten hoe bedrieglijk zulke partnerschappen kunnen zijn en hoezeer ze buitensporige schulden veroorzaken. Misschien zullen sommige toch deze weg opgaan wanneer tijdelijke oplossingen zoals de verkoop van hun eigen patrimonium uitgeput raken. De Europese overheden zouden dit risico duidelijker moeten inzien. De Brusselse belastingen zorgen naar verluidt voor wrevel in onze ondernemingen… In Sint-Lambrechts-Woluwe hebben we al lang alle belastingen afgeschaft die de economische ontwikkeling zouden kunnen belemmeren. Denk maar aan taksen op het personeel, de drijfkracht, de uithangborden e.d. In dit opzicht liepen wij voor op de beslissingen van het Gewest. Ik ben ook voorstander van de afschaffing van andere belastingen voor zover het kadastraal inkomen globaal wordt herzien. Een dergelijke noodzakelijke hervorming zou de fiscale rechtvaardigheid bevorderen, niet alleen wat betreft de inkomsten, maar ook de economische ontplooiing. Met een aangepast fiscaal beleid voor vastgoed zouden we bijvoorbeeld kunnen kiezen welke types activiteiten wij willen versterken. Ik denk onder andere aan ZKO’s en KMO’s met een sterke toegevoegde waarde, die zich graag in steden vestigen. Over de noodzaak van een dergelijke hervorming is iedereen het blijkbaar eens. Nu nog uitvoeren … Het Gewest ondersteunt vlaggeschipprojecten zoals de kanaalzone. Wordt u hierbij vergeten? Weliswaar zou het Gewest klassieke winkelwijken als de Alsembergsesteenweg, de Georges Henrilaan, de Wayez straat niet mogen verwaarlozen. Wij als burgemeesters zijn bijzonder attent op het voortbestaan van dergelijke winkelstraten. Wij steken bijvoorbeeld veel energie in de heropleving van de Georges Henrilaan, onder andere met de aanleg van een beklantingsgebied of met innoverende oplossingen zoals de verhuring van handelspanden aan redelijke prijzen, de mogelijke uitoefening van een recht van voorkoop, advies aan handelaars enz. U ziet dus dat onze steun aan de economie tot aan de deur van de handelszaken reikt! ● BECI - Brussel metropool - februari 2016 9 Pagina 10
Pagina 12Heeft u een pdf, page gangster of digi magazines? Gebruik Online Touch: flyer digitaal bladerbaar uitgeven.
2016.02 Brussel Metropool Lees publicatie 10073Home