Switchen naar een elektrisch wagenpark Duurzaamheid. Daar is het energieleverancier Eneco om te doen en reden waarom het met veel overtuiging de e-mobiliteit ondersteunt. Die inspanning getroost Eneco zich graag, in het besef dat volledig elektrisch rijden niet bepaald evident is. De troeven zijn nochtans legio. Johan Derden, marketing manager business van Eneco somt ze op. “Elektrische wagens gaan zeer efficiënt om met hun energie, die afkomstig is van meerdere bronnen, zoals wind, biomassa en gas. Daarnaast zijn ze, ook als je kijkt naar de uitstoot van schadelijke stoffen, milieuvriendelijker dan andere voertuigen. Dit maakt elektrische wagens bijzonder geschikt voor vervoer in stedelijke gebieden.” Behoorlijk wat bedrijven deinzen terug voor het kostenplatje. Elektrische voertuigen zijn nog altijd zeer prijzig in aanschaf. Johan Derden erkent dit, maar wil graag toch even nuanceren. Hij vraagt om de total cost of ownership, het totaalplaatje dus, niet uit het oog te verliezen. “Die blijkt bij elektrische wagens een pak minder duur dan bij wagens die rijden op fossiele brandstoffen. Dat beseft men niet zo goed. De aankoopprijs ligt aanvankelijk misschien nog hoger, maar op het vlak van onderhoud en verbruik valt de elektrische wagen een stuk goedkoper uit. Zeker omdat er voor die wagen zeer interessante leasingprogramma’s bestaan.” Inhaalbeweging nodig Om de elektrische voertuigen een grote algemene doorbraak te gunnen, moeten er nog aardig wat verbeteringen gerealiseerd worden. Naast de relatieve hoge aankoopprijs zijn er nog andere hinderpalen. Zo staan de beperkte actieradius en de vrij dure batterijen een grootschalig gebruik nog in de weg en staat de lithiumbatterij nog niet volledig op punt. Bovendien voldoet het huidige aantal laadpunten niet, zeker als je weet dat tegen 2020 liefst 650.000 elektrische voertuigen verwacht worden. “Daarin lopen we in België achterop in vergelijking met onze buurlanden”, geeft Johan Derden toe. Momenteel telt België zo’n 800 laadpunten. Eneco heeft van de verhoging van het aantal laadpunten daarom een missie gemaakt. Met e-drive probeert de energieleverancier shoppingcenters en bedrijven te overtuigen een laadpunt te voorzien. Voor wie geen behoefte heeft aan een laadpunt lanceerde het de Eneco laadpas, die garandeert dat men CO2-neutraal kan rijden en dat de elektriciteit die men laadt voor 100 procent afkomstig is van groene energiebronnen zoals windmolens. Met die laadpas kan men terecht op alle openbare laadpunten in de Benelux en geniet men van non-stop ondersteuning door de Eneco helpdesk. Voor de pas betaalt men abonnementskosten. De oplaadbeurten worden postpaid aangerekend door Eneco. Fiscaal voordelig Om de overredingskracht tegenover de bedrijfswereld nog te verhogen, besloot Eneco zelf het goede voorbeeld te geven. Begin 2014 maakte het de switch naar een wagenpark van hybride voertuigen. “Ons wagenpark, dat bestaat uit een 70-tal voertuigen, is sindsdien vernieuwd met hybride wagens”, vertelt HR-manager Carl Michel. “Uiteraard gebeurt dit gefaseerd, aangezien er nog bestaande leasingovereenkomsten waren die nog een tijdje doorliepen. Ons personeel reageerde alvast enthousiast. De meeste mensen die zich bij de kernwaarden van Eneco aansluiten, kunnen zich heel goed vinden in het hele verhaal rond hybride rijden en e-mobiliteit.” Niet alleen het milieu vaart wel bij deze beslissing van Eneco, ook financieel heeft de omschakeling interessante gevolgen. De fiscaliteit van de bedrijfswagens is in ons land immers gelinkt aan de CO2-uitstoot, die bij hybride wagens erg laag ligt. “Voor een werkgever zijn dergelijke wagens fiscaal bijgevolg heel erg interessant”, zegt Carl Michel. “Ook voor de werknemers zijn ze voordelig, gezien ze belast worden op ‘voordeel in natura’ volgens diezelfde CO2-uitstoot.” Elektrisch rijden zou overigens fiscaal nog aanlokkelijker gemaakt kunnen worden, meent Eneco. De energieleverancier roept de overheid dan ook op om een extra stimulans in het leven te roepen door bijvoorbeeld belastingvermindering toe te kennen bij de aankoop van een elektrische personenwagen. Meer informatie: eneco.be/business/nl/e-drive Pagina 44

Pagina 46

Voor folders, online catalogussen en boeken zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw boeken.

2015.09 Brussel Metropool Lees publicatie 10054Home


You need flash player to view this online publication