MOBILITEIT & LOGISTIEK Wat als Brussels Airport zou moeten sluiten? Stel dat het scenario – een sluiting of verhuizing van Brussels Airport – werkelijkheid zou worden? Welke gevolgen zou dit dan hebben voor de stad Brussel? We vroegen experts in economie, toerisme en Europese politiek om deze denkoefening te maken. Peter Van Dyck H eel eerlijk: het idee om een artikel aan de hypothetische vraag ‘wat als Brussels Airport zou verdwijnen?’ op te hangen, was er eerst. Amper enkele dagen nadat we het concept op punt stelden, haalde de werkelijkheid ons in en kwamen twaalf actiecomités naar buiten met hun eis om een onderzoek naar de mogelijke verhuizing van de luchthaven te starten. De alternatieven die ze naast een grotere rol voor Charleroi en Luik aanreiken, zijn Veltem, Beauvechain, Chièvres en Eksaarde (Oost-Vlaanderen)1 . “Het scenario van de sluiting van Brussels Airport zou niet minder dan een absolute ramp zijn, het lijkt me ook niet meteen realistisch”, oordeelt Alain Deneef, intendant van Brussels Metropolitan. “Er zijn misschien wel alternatieve locaties, maar ik geloof nooit dat ons land de nodige financiële middelen voor een verhuizing van de nationale luchthaven zal vinden.” Alain Deneef (Brussels Metropolitan) Dit zou zeer slecht nieuws zijn voor de ontwikkeling van Brussel als economische metropool waar Brussels Metropolitan voor staat. “In de eerste plaats voor de tewerkstelling zou dit enorme gevolgen hebben”, zegt Alain Deneef. “En dit terwijl we de komende 10 jaar 10.000 extra banen op de luchthaven kunnen gecreëerd worden.” Laaggeschoolden de dupe Mocht het zover komen dat andere, vooral buitenlandse luchthavens Brussels Airport cargo-activiteiten afsnoepen, dan zou dit een dikke streep zijn door de ambitie van de nationale Juridisch kluwen Alain Deneef ziet wel een aantal bedreigingen voor Brussels Airport. Zo zijn er de ingewikkelde milieunormen voor geluidshinder die niet altijd begrepen worden door de buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Zo beboet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest maatschappijen voor het overschrijden van de eigen geluidsnormen, ook als deze maatschappijen de federale wetgeving respecteren. De vrees bestaat dat het ondoorzichtige juridische kluwen op termijn luchtvaartmaatschappijen zal doen uitwijken naar andere luchthavens, buiten België. Een ander gevaar voor een vermindering van de activiteiten op Brussels Airport is een wettelijke beperking op het vrachtverkeer. 40 BECI - Brussel metropool - september 2015 luchthaven om meer Brusselaars aan de slag te krijgen. “Van de groei die Brussels Airport de komende 15 jaar zou kunnen realiseren, zouden vooral de werklozen in Brussel profiteren”, stelt Alain Deneef. “Er zouden immers heel wat jobs voor laaggeschoolden bijkomen. Deze opportuniteit laten liggen, zou ik totaal onverantwoord vinden.” Wat de actiegroepen vooral betwisten, zijn de nachtvluchten (en daarbij de cargo-activiteit). Komt de cargo-activiteit onder druk te staan, dan raakt dit ook de logistiek van Brussel in het hart, weet Deneef. “Een stijgend percentage van de vracht wordt in de buik van passagiersvliegtuigen getransporteerd, de zogeheten belly freight. Luchtvaartmaatschappijen hebben de vracht aan boord van hun passagierstoestellen nodig om rendabel te blijven. Je hebt een volwaardige cargo-activiteit nodig om ook de belly freight te blijven aantrekken. Bij een inperking van de cargo zullen logistieke klanten niet aarzelen om andere oorden op te zoeken. Ze willen de keuze tussen de twee modi behouden, want die keuze maken ze in functie van wat zij te vervoeren hebben. Optimaliseren is hun doel.” 1 Volgens het Witboek van het burgerinitiatief Coeur de l’Europe. Talrijke deskundigen betwisten echter deze gegevens. R.T. Pagina 41
Pagina 43Heeft u een nieuwsbrief, digi-magazine of digitale lesmateriaal? Gebruik Online Touch: editie online uitgeven.
2015.09 Brussel Metropool Lees publicatie 10054Home