MOBILITEIT EN LOGISTIEK Nieuwe technologieën om Brussel weer vlot te krijgen Vandaag kampt Brussel met ongeveer 30% meer verkeersoverlast dan andere Europese steden van dezelfde omvang. banden-concurrent.nl/">autobestuurders zijn het wachten beu en het aanbod aan openbaar vervoer blijft ontoereikend. De situatie lijkt hOpeloos, met een GEN waarop we al decennia zitten te wachten en een betwiste verkeersvrije zone in het stadscentrum. Misschien komen de oplossingen uiteindelijk via de nieuwe technologieën die ondernemingen uit de mobiliteitssector nu inzetten. Julien Ide In zijn in juni 2013 verschenen Witboek van de mobiliteit kwam BECI tot het besluit dat het Iris II plan geen realistisch tijdschema voorlegt en bovendien een gebrek aan coördinatie en samenhang vertoont. Het Witboek raamde de jaarlijkse kost van de hoofdstedelijke verkeersoverlast op meer dan 500 miljoen euro. De doorsnee banden-concurrent.nl/">autobestuurder verspilt jaarlijks meer dan 80 uur in de files. Deze steile uitdaging ontmoedigt gelukkig niet de initiatieven van Brusselse ondernemingen. In maart publiceerde IBM zijn voorafgaand verslag van de Smarter Cities Challenge voor Brussel. Het document werd aan de verschillende stakeholders van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voorgelegd. Het bevat aanbevelingen om de mobiliteit van burgers en pendelaars te verbeteren. De raadgevingen dekken 4 thema’s: openbare gegevens, infrastructuur, ervaring en mobiliteit, uitvoering en governance. In zijn analyse beklemtoont IBM het beroep op nieuwe technologieën en de inzameling van gegevens. Sensoren in de stad De computergigant werkte namelijk samen met de stad Lyon aan de lancering van de sinds de maand mei beschikbare mobiele app Optimod’Lyon. Philippe Dubernard, Smart Cities Leader bij IBM, licht het project toe: “Dit is de eerste multimodale real time stedelijke GPS die bovendien met een André Bouffioux (Siemens) voorspellingsfunctie is uitgerust. Hij levert geogelokaliseerde informatie over het volledige mobiliteitsaanbod (gedeelde fiets, privéwagen, gedeelde wagen, taxi, openbaar vervoer …) of over de parkeergelegenheid, en dit alles met real time updates die rekening houden met de werven, de weersvoorspellingen en de verkeersinformatie. De gegevens worden via vaste sensoren vergaard. Ook de input van de gebruikers wordt geëxploiteerd.” Wat is bij ons de stand van zaken? Het antwoord van Thierry Willemarck, CEO van Touring en bovendien Voorzitter van BECI: “Touring ontwikkelde voor Antwerpen en Turnhout projecten die de openbare parkeergelegenheid beheren. Sensoren worden in de trottoirs ingebouwd om de weggebruikers te informeren over beschikbare parkeerplaatsen. Dergelijke initiatieven zijn in Brussel veel moeilijker toe te passen wegens de versplintering van de beslissingsniveaus. Het zou vlotter verlopen met een unieke en gecentraliseerde structuur zoals in Wenen. Daarmee zouden we de ganse mobiliteit in Brussel kunnen beheren, evenals de verbindingen met de nabijgelegen steden.” De opname van gegevens hoort eveneens bij de prioriteiten van Siemens, aldus André Bouffioux, CEO voor België en Luxemburg: “In Brussel hebben we een centraal besturingssysteem voor verkeerslichten geïnstalleerd. Dat beheert het verkeer op een intelBECI - Brussel metropool - september 2015 29 R.A. Pagina 30

Pagina 32

Heeft u een onderwijsmagazine, publitas of web onderwijsmagazines? Gebruik Online Touch: verenigingsblad digitaal zetten.

2015.09 Brussel Metropool Lees publicatie 10054Home


You need flash player to view this online publication