TOPIC MOBILITEIT & LOGISTIEK Werken: het beste moet nog komen Iedereen kent de ware chaos van de mobiliteit in ons klein Gewest, waar dagelijks bijna heel werkend België neerstrijkt. Maar er worden grote plannen gesmeed ter verbetering van de erbarmelijke levenskwaliteit die de inwoners moeten trotseren, ja zelfs om de verplaatsingen vlotter te maken! Natuurlijk zal dit in een eerste fase gegarandeerd voor nog meer problemen zorgen. Tja, voor wat hoort wat! Didier Dekeyser Ik ga liever te voet Laten we met een vedette beginnen: de voetgangerszone. We hoeven ze niet meer voor te stellen, zo beroemd is ze geworden door de verwijten die men haar naar het hoofd slingert. Het is waar dat men niet zuinig is geweest met de haar toegewezen oppervlakte – ze wordt één van de grootste van Europa – terwijl men gierig is geweest met de voorbereiding van de aanleg en maar heel zwakjes heeft geanticipeerd op alle hinder. Twintig miljoen euro heeft men voorzien voor bovengrondse en ondergrondse veranderingswerken die Voetgangerszone 2015: nutsleidingen (gas, elektriciteit…) 2016: begin van de eigenlijke heraanleg, uitgevoerd per sectie 2017: de drie metrostations in de voetgangerszone worden gerenoveerd 2018: einde met grote finale: de inhuldiging van het Belgisch bierpaleis! ! Ik hou van de tram De tram die men vroeger in vergelijking met de bus achterhaald, hinderlijk en duur vond, zet zijn revival voort. Bovenaan de affiche staat de fameuze 71, gevolgd door het project van tram 9 en van de Tour & Taxis tram. Voor ambtenaren die van het Noordstation naar Tour & Taxis zijn overgeplaatst en die koude rillingen krijgen bij de gedachte aan een niet-omkaderd traject in de gevaarlijke stadsjungle, is dit alles goed nieuws. Voor werknemers die verplicht met de wagen naar Brussel komen, wordt het minder evident, wetende hoe omvangrijk en hoe traag de werven van de MIVB zijn. Maar laten we eerlijk zijn: op lange termijn hebben we het vooruitzicht van een minder verzadigd Brussels wegennet en nieuwe verbindingen tussen de vandaag eigenaardig genoeg geisoleerde Polen van ons stadje. Tram 71, weg met de benedenstad Bus 71 zit vol (1.000 personen per uur en in elke richting) en een tram met een grotere capaciteit zal de bus beter vervangen, dixit de MIVB. Het gaat hier inderdaad om de gigantische tram 3000 die tot 2160 passagiers per uur kan vervoeren. Praktisch: omdat hij 32 meter lang is, kan men vlot 44 BECI - Brussel metropool - september 2015 in 2016 starten en in 2018 moeten eindigen. Optimistisch budget en termijnen, een pre-electorale uitspraak waardig. Volgens de Stad Brussel is de impact op de mobiliteit verwaarloosbaar, ook al rijdt men rondjes in de aanpalende straten (gratis dieselwolken op de terrassen van Sint-Goriks). Begin september zal de auteur van het project de volle laag krijgen, want men zal hem de schuld geven voor de grootste opstoppingen en hem meteen ook aansprakelijk stellen voor het nut van een project dat elke zichzelf respecterende moderne stad moet dragen. van de H&M naar de Blokker, zonder de halte te verlaten… Jammer genoeg zal de tram één van de zeldzaamste verbindingen van het Gewest onderbreken, namelijk de verbinding waarmee je de beneden- en de bovenstad kunt bereiken. Maar de MIVB ziet verder dan dat en het is niet minder dan de Bockstael-Delta verbinding die men op het oog heeft. Dit is een schitterende as, tenminste op papier, die rijdt langs Tour & Taxis, de Naamsepoort, het Flageyplein en de ULB om aan Delta te arriveren, waar men een ziekenhuis zal bouwen. Natuurlijk zal de gebruiker een paar keer in © SumProject – Bgroup Greisch Pagina 45
Pagina 47Interactieve earchief, deze drukwerk of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie omzetten van web drukwerk.
2015.09 Brussel Metropool Lees publicatie 10052Home