TOPIC MOBILITEIT & LOGISTIEK CityDepot: Goederenstromen optimaliseren voor een duurzamere stad CityDepot en bpost bundelen hun krachten. Dat is goed nieuws voor Brussel. Dit betekent immers dat de nieuwe initiatieven rond slimme en milieubewuste stadsdistributie een versnelling hoger kunnen schakelen. Peter Van Dyck H et is een opmerkelijke groei die CityDepot, beheerder van het Brusselse stedelijk distributiecentrum binnen het LaMiLo-project (afkorting van Last Mile Logistics), de voorbije vier jaar kende. Oorspronkelijk gestart in Hasselt, boekte het bedrijf al vrij snel succes, wat de honger aanscherpte om zijn systeem van stadsdistributie ook in andere steden te implementeren. Dit maakte dat CityDepot voor de verdere financiering van zijn ambitieuze businessplan een jaar geleden begon uit te kijken naar een mogelijke partner. Bpost bood zich spontaan aan voor een samenwerking. “Bpost is voor ons echt de gedroomde partner”, zegt oprichter Marc Schepers. “We zijn complementair en door de participatie vergroot onze financiële en operationele slagkracht.” Bpost had een jaar geleden met City Logistics al een vernieuwend en financieel sterk pilootproject rond stadsdistributie in Antwerpen opgezet. Een zeer interessante case, al was de benadering minder breed dan die van CityDepot. “Wij zetten inderdaad al heel lang in op de differentiatie van het servicepakket”, bevestigt Schepers. “Bpost heeft meteen die visie omarmd. In Antwerpen concentreerde men zich op de last mile, maar wij hebben aangetoond dat je dit ook kan combineren met de first mile. Zo kan je bij levering ineens retourzendingen terug meenemen of in één moeite het afval oppikken. Anderzijds is de operationele verfijning die City Logistics realiseerde een welgekomen verrijking voor ons. ” De voorbije vier jaar evolueerde CityDepot stapsgewijs. De tijd is rijp om een tandje bij te steken. “We hebben ook een grotere schaal nodig om het systeem leefbaar te houden”, zegt Marc Schepers. “Het is onze ambitie om binnen anderhalf jaar in elke grote stad van ons land aanwezig te zijn.” Community-gedachte Uiteraard biedt de samensmelting ook perspectieven voor de projecten die nu al lopen. In Brussel ging het LaMiLo-project bijna een jaar geleden van start. Na een experimentele fase kon het onlangs een grote stap voorwaarts zetten met de verhuizing van het TIR-centrum aan de Havenlaan naar het voormalige Pavan-gebouw aan de Vilvoordelaan. Schepers: “Daar beschikken we over betere faciliteiten, infrastructuur en IT. Het project kreeg zo een behoorlijke upgrade.” Kreeg het project in het TIR-centrum, dat eigendom is van de Haven van Brussel, slechts 1000 m² toegewezen, in het nieuwe gebouw beheert men 5000 m². “Dat geeft ons voldoende potentieel om ruime goederenstromen in het 42 BECI - Brussel metropool - september 2015 noorden van Brussel te ontwikkelen. Op termijn zoeken we nog een locatie in het zuiden van de stad, liefst met een link naar het water, zodat we vanuit het Pavan-gebouw een Noord-Zuid verbinding langs het water tot stand kunnen brengen. Op kortere termijn willen we ook nog een mini-hub in het stadscentrum in gebruik nemen. Door de verkeersvrije zone wordt het iets gecompliceerder om daar op tijd te leveren. Vandaar de nood aan een kleine overslaglocatie in de rand van deze zone, van waaruit kleine voertuigen kunnen uitrijden.” Enige tijd geleden werd in Brussel een extra medewerker aangeworven die de dialoog moet aangaan met de kleinhandel in de stad. “Hij voert die gesprekken niet vanuit de traditionele sales attitude”, vertelt Marc Schepers. “Het is ons eerder om community building te doen. De community-gedachte houdt ook in dat retailers gezamenlijk bepaalde diensten bij ons zouden kunnen aankopen, tegen een lager tarief.” Services die CityDepot nu al aanbiedt aan winkeliers zijn onder meer de verzending van postpakketten, het beheer van de e-commerce en comfort delivery (waarbij CityDepot fungeert als ontvangstpunt dat op oproep kan aanleveren). “Het uiteindelijke doel is dat steeds meer handelaars hun voorraad extern laten beheren. We luisteren zeer goed naar de behoeften van de stakeholders. Dat zijn niet enkel de retailers, maar ook de KMO’s en overheden. Dit leidt tot nieuwe initiatieven die nu nog in ontwikkeling zijn, maar tegen het einde van het jaar steeds meer in beeld zullen komen, zoals het terugnemen van afval, urban mining en hersteldiensten. Door al die stromen te capteren en te combineren, werken we proactief aan een duurzamere stad.” ● R.T. Pagina 43

Pagina 45

Interactieve online krant, deze tijdschrift of onderwijs magazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van e-uitgaven.

2015.09 Brussel Metropool Lees publicatie 10052Home


You need flash player to view this online publication