Electrabel, Groep ENGIE, ziet enorm groeipotentieel Naar 15.000 elektrische wagens in de Brusselse metropool Binnen vijf jaar kunnen er 15.000 elektrische wagens rondrijden in de Brusselse metropool. Dat zal een drastische verbetering van de luchtkwaliteit betekenen. Op dit ogenblik zijn er slechts 2.600 elektrische wagens op de Belgische wegen. ENGIE - de nieuwe groepsnaam van GDF SUEZ met energiepoot Electrabel - is overtuigd van het groeipotentieel en timmert aan de weg. De ambitie van ENGIE is om de leider te zijn in de transitie in Europa naar een duurzaam energiemodel. Daarin is mobiliteit essentieel. Een gesprek met Griet Heyvaert, Head of Public Affairs, en Didier Léchaudé, Head of Sales Business. Wat doen jullie bij Electrabel hier concreet rond? G. Heyvaert: “In eigen huis werken we aan een geïntegreerde aanpak rond duurzame mobiliteit. Verplaatsingen worden zo vaak mogelijk vermeden, onder meer door gebruik van videoconferentie of open offices. Daarnaast bevorderen we het gebruik van openbaar vervoer of fiets. De toegang tot het openbaar vervoer is een belangrijk criterium bij de selectie van onze sites. We promoten groenere mobiliteitsoplossingen indien er toch verplaatsingen nodig zijn. We werken sinds 2010 met een groen mobiliteitsbudget waarbij de werknemer kan kiezen uit een portfolio van energiezuinige voertuigen. Hoe minder de bedrijfswagen verbruikt, hoe meer budget. Dit budget geldt ook voor alternatieve modi, zoals trein, metro, fiets. Sinds 2014 kunnen werknemers ook kiezen voor een elektrisch voertuig als bedrijfswagen. We maakten de ommezwaai: in 2010 kwam nog 75% van de mensen met de wagen naar het werk en 25% met het openbaar vervoer. In 2015 is de verhouding omgedraaid.” Wat zijn de troeven van elektrische wagens? G. Heyvaert: “voertuigen op elektriciteit zijn zeer milieuvriendelijk en maken amper geluid. Vandaag hebben de meeste elektrische banden-concurrent.nl/">auto’s een banden-concurrent.nl/">autonomie van 150 km, met Tesla als uitzondering die tot 450 km ver kan zonder bijladen. Dat is vaak voldoende: 80% van de particuliere chauffeurs legt dagelijks niet meer dan 50 km af. We promoten ook het gebruik van voertuigen op aardgas. Hun actieradius is ruimer en ze zijn ook aantrekkelijk qua energieverbruik en milieuprestaties. Bovendien is de aankoopprijs van dit soort voertuigenvergelijkbaar met die van een klassiek Griet Heyvaert, Head of Public Affairs Didier Léchaudé, Head of Sales Business voertuig, terwijl de prijs van de brandstof ongeveer 25% lager ligt. Voor elektrische voertuigen ligt de aankoopprijs nu nog hoger, maar het prijsverschil slinkt voortdurend.” Welke zijn de voorwaarden voor de ontwikkeling van elektrische wagens? G. Heyvaert: “De belangrijkste voorwaarden zijn voldoende keuze in aanbod van wagens, voldoende beschikbaarheid van laadoplossingen en een aanvaardbare totale investerings- en gebruikskost. Deze voorwaarden zijn vandaag in België aanwezig voor bedrijven zodat de markt eindelijk kan groeien. De keuze aan voertuigen is sterk toegenomen. De gebruikskost is interessant, voornamelijk voor bedrijfswagens, omwille van relatief lage brandstofkosten en fiscale voordelen: 120% fiscaal aftrekbaar voor elektrische voertuigen en 75% voor de elektriciteit als brandstof. Tenslotte zijn er steeds meer toegankelijke laadpunten. Maar vergeet niet: 90% van het opladen gebeurt thuis of op het werk, slechts 10% op (semi-)publieke plaatsen.” D. Léchaudé: “Electrabel biedt voor het laden een complete oplossing aan. We analyseren de noden van de klant en bieden een innovatieve laadinfrastructuur aan i.s.m. zusterbedrijf Cofely. Electrabel installeerde ook aan haar hoofdzetel naast het Noordstation in Brussel een snellaadpunt waar men 80% van de batterij kan opladen in 30 minuten. Al meer dan 30 taxi’s gebruiken het frequent. Dit laadpunt is beschikbaar voor alle elektrische rijders en laadde sinds de start in juli 2014 al meer dan 8.000 banden-concurrent.nl/">auto’s op, goed voor bijna 800.000 km CO2 vrije kilometers. Om de ontwikkeling van elektrische voertuigen nog meer te versnellen, zijn er extra fiscale incentives nodig.” Wat is nodig voor wagens op aardgas? D. Léchaudé: “De voornaamste voorwaarden om de CNG-markt te stimuleren zijn een voldoende keuze in het aanbod van wagens, beschikbaarheid van de laadinfrastructuur en een stabiel regelgevend kader. Vandaag zijn er 25 CNG-stations in België, wat te weinig is voor de 1.500 CNG-voertuigen die rond rijden. Er is een marktpotentieel van ongeveer 125.000 voertuigen tegen 2025.” “In 2014 richtten we samen met G&V Energy Group en ELSA (IDETA) het bedrijf ENORA op met als doel aardgastankstations te ontwikkelen, te bouwen en uit te baten in België. Op dit ogenblik baat Electrabel drie CNG-stations uit en voorziet ze een tiental andere stations in België van aardgas. Recent openden we 2 nieuwe stations (Aalst en Doornik). Binnenkort volgen nog 2 nieuwe in Zellik en Nijvel.” Pagina 29
Pagina 31Heeft u een sportblad, novia facts of digi-onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: artikel digitaal bladerbaar uitgeven.
2015.09 Brussel Metropool Lees publicatie 10052Home