BECI | witboek over diversiteit Grafiek 12: Opsplitsing van de lonen per loonniveau en origine 60 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Lage lonen Midden lonen Hoge lonen Bron: Datawarehouse Arbeidsmarkt en sociale bescherming. K.S.Z. Berekeningen: FOD WASO. 4.3.2. Overheidsmaatregelen A. WETGEVING In België zijn er twee wetten die discriminatie verbieden. • De antiracismewet van 1981, gewijzigd in 2007: deze wet verbiedt en bestraft discriminatie bij arbeidsbetrekkingen op grond van nationaliteit, een zogenaamd ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming. • De antidiscriminatiewet (2007): deze wet verwijst naar discriminatie bij arbeidsbetrekkingen op grond van leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, een handicap, een fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst. Deze wetten hebben betrekking op directe discriminatie, indirecte discriminatie of aanzetten tot discriminatie. Bij een klacht ligt de bewijslast (de non-discriminatie) bij de werkgever. De wetgever heeft voorzien in strafrechtelijke sancties bij discriminatie. B. STIMULERINGSMAATREGELEN Het overheidsbeleid inzake discriminatie bestaat uit maatregelen die algemeen toegepast worden in andere landen, namelijk ‘affirmative actions’. Dit beleid wordt als volgt gedefinieerd: Onder ‘affirmative action’-beleid verstaan we een vrij uitgebreid geheel aan overheidsmaatregelen om bepaalde sterke trends om te keren. Het gaat dan om trends die ertoe leiden dat bepaalde minderheidsgroepen in een nadelige positie worden gehouden, meer bepaald in verband met toegang tot arbeid.61 Het gaat algemeen over maatregelen van positieve discriminatie, en in Brussel zijn dat in het bijzonder loonsubsidies, diversiteitsplannen enz. > Handvest, diversiteitsplan en label In het Brussels Gewest is dit beleid ingevoerd via vier ordonnanties (van 4 september 2008) die het diversiteitsbeleid omkaderen voor alle betrokken partijen in de privé-, overheids- en verenigingssector, behalve de OCMW’s. Ze stellen drie acties voor: de ondertekening van een Handvest Diversiteit, de opstelling van een diversiteitsplan en de oprichting van een label (‘toegekend’ aan bedrijven die met succes een diversiteitsplan hebben geïmplementeerd). Net zoals in het Vlaamse Gewest leggen die ordonnanties een diversiteitsplan op aan de openbare sector en voorzien ze in subsidies voor de privésector als een diversiteitsplan is geïmplementeerd. Ze hebben doelgroepen ingevoerd om hr-consultants aan te zetten tot ‘positieve discriminatie’. Het betreft werknemers met een vreemde nationaliteit, jeugdige werknemers, ervaren werknemers, werknemers met een handicap en laaggeschoolde werknemers, met ook verdere aandacht voor gendergelijkheid. Deze wetgeving vormde een ingrijpende maatregel, maar beperkte de groep die slachtoffer is van discriminatie. Na de wijziging die is aangebracht in het besluit van 7 mei 2009 (privésector) is de categorie ‘werknemers van vreemde afkomst’ vervangen door ‘werknemers van vreemde nationaliteit’ en is het begrip ‘laaggeschoolde werknemer’ toegevoegd.62 Niettemin is het legitiem om te betwijfelen dat de groep ‘laaggeschoolden’ een voldoende ‘functioneel equivalent’ vormt, want we stellen vast dat zelfs hooggekwalificeerde personen van vreemde afkomst − hoewel ze de Belgische nationaliteit bezitten − vaak gediscrimineerd worden.63 De Raad van State maakte in zijn advies van 7 april 2009 ook een opmerking over deze wijziging. Hij benadrukte dat de nieuwe definitie beperkender is dan wat de ordonnantie van 4 september 2008 bepaalt en dat ze grondig moest worden gemotiveerd in verband met de constitutionele principes van gelijkheid en non-discriminatie. 64 60. Ibidem. p. 141 • 61. ADAM, Ilke. “Immigrés en minorités ethniques sur le marché de l’emploi. Les politiques publiques en question?”, in Marco MARTINIELLO et al. (dir), Immigration et intégration en Belgique Francophone. Etat des savoirs. Louvain-la-Neuve, Bruylant-Academia, 2006, p. 188. • 62. RINGELHEIM, Julie & VAN DER PLANCKE, Véronique, Plans de diversité dans l’entreprise: action positive ou communication positive? Le cas de la Région de Bruxelles-Capitale in Ch. Bayart, S. Sottiaux en S. Van Drooghenbroeck (dirs), Actualités du droit de la lutte contre la discrimination, La Charte/die keure, Brugge, 2010, 309-352. • 63. Ibidem. • 64. Ibidem. 27 Belg EU-14 EU-12 Kandidaat EU Andere Europeanen Maghrebijnen Andere Afrikanen Zuid/Centraal Amerikanen Aziaten Noord Amerikanen Oceaniërs Pagina 28
Pagina 30Scoor meer met een web winkel in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden clubbladen online.
2015.09 witboek-diversiteit-web Lees publicatie 10050Home