Dynamiek Exaris: werk voor laaggekwalificeerde jongeren Exaris is een vrij uniek sociaal uitzendkantoor. Zijn missie is de tewerkstelling van jonge laaggekwalificeerde Brusselse werkzoekenden. De uitzendopdracht wordt hier als een springplank ingezet. Wij hadden een gesprek met directrice Marie-Cécile Jacques. Gaëlle Hoogsteyn H et merendeel van de Brusselse werklozen bestaat uit laaggekwalificeerde jongeren (zonder diploma van het hoger secundair onderwijs en soms zelfs niet van het lager onderwijs). Om op te komen tegen deze situatie lanceerde de toenmalige Minister Benoît Cerexhe in 2006 een projectoproep. Een jaar later ging onder de impuls van Daoust, P&V en Actiris het project Exaris van start. Deze BVBA met sociaal oogmerk treedt op als bevoorrechte gesprekspartner tussen de laaggeschoolde werkzoekende en de werkgever. Sinds de oprichting slaagde het kantoor erin werk te vinden voor meer dan 2300 mensen. Naast de directrice telt het team vandaag drie personen: twee job coaches en een coördinatrice. Wat zijn sociale uitzendopdrachten? Marie-Cécile Jacques: Deze vorm van interim werk onderscheidt zich van klassieke uitzendopdrachten door de tussenkomst van job coaching vóór, tijdens en nà de opdracht. De uitzendkracht die op ons een beroep doet, krijgt van een consultant en een job coach de nodige coaching, begeleiding en advies. Naargelang van de kandidaat bestaat job coaching uit de redactie van een CV, de voorbereiding en simulatie van een aanwervingsgesprek, relooking, gedragstips e.d. Op die manier ontstaat een vertrouwensrelatie die de weg effent naar een diepgaande kennis van het profiel van de kandidaat – en zodoende ook vraag en aanbod beter op elkaar afstemt. Welk profiel vertonen uw kandidaten? Voor een deel jongeren die heel vroeg van school hebben afgehaakt, maar ook talrijke nieuwkomers die lezen noch schrijven, zeker niet in het Frans of het Nederlands, die ze trouwens nauwelijks spreken. Dat zijn mensen van 60 tot 70 verschillende nationaliteiten. Hoe bereikt u uw doelgroep? Wij zijn partnerschappen aangegaan met onder anderen Actiris, de OCMWs, vormingsinstanties enz. Ook heel wat jongeren komen bij ons spontaan aankloppen. Wij sensibiliseren ongeveer 1000 mensen per jaar en beheren vandaag dagelijks een veertigtal actieve uitzendkrachten. Hoe vindt u werkgevers? Dit is een van onze moeilijkste taken. Niet alle bedrijven zijn bereid zulke jongeren aan te werven. Onze missie bestaat erin ondernemingen te identificeren die door hun MVO-beleid openstaan voor integratie en voor de aanwerving van waardevolle werknemers die echter weinig of geen beroeps ervaring kunnen voorleggen. De werkgever moet Het Exaris team, van links naar rechts: MarieCécile Jacques, Lilou Alexandre, Christophe Lekien en Virginie Dumont de Chassart. sociaal ingesteld zijn want met deze doelgroep moet u wel eens een tweede of zelfs een derde kans bieden. Wij werken voornamelijk met KMO’s en kleine handelszaken in voeding en distributie. Wij zijn ook lange-termijnpartnerschappen aangegaan met Quick, Exki, GB Express, Dandoy, Proxy Delhaize, Guapa en Novela. Is er een follow-up tijdens de opdracht? Ja, en dit is trouwens een van onze troeven. De dag voor hij bij een werkgever begint, controleren wij met de jonge werkkracht of hij de weg kent, welke kleding hij zal dragen e.d. In de mate van het mogelijke zijn wij op de eerste dag ook ter plaatse aanwezig om hem aan het team voor te stellen. Als die persoon nadien integratie- of stabiliteitsproblemen ervaart, kunnen wij tussenkomen. Dat trachten wij ook te doen als andere zaken mislopen. Gedurende de ganse opdracht blijven wij in contact met de uitzendkracht en zijn werkgever. Soms heeft de werkgever het moeilijk om zijn commentaar te formuleren en richt hij zich liever tot ons. Het is wel geruststellend de job coach als tussenpersoon te kunnen contacteren. En wanneer de opdracht ten einde loopt? Onze doelstelling is dat op het einde van de meeste uitzendopdrachten, de werkkracht de gelegenheid krijgt een contract met het partnerbedrijf te ondertekenen. Is dat niet het geval, dan helpen wij die persoon een andere opdracht te vinden. Volgens een studie van het Observatorium van de Werkgelegenheid zouden 75% van de uitzendkrachten, na een missie via Exaris, binnen het jaar een vaste baan hebben gevonden. ● Info: www.exaris.be BECI - Brussel metropool - juni 2015 43 R.T. Pagina 44

Pagina 46

Interactieve digitale reisgids, deze archief of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digi rapporten.

2015.06 Brussel Metropool Lees publicatie 10035Home


You need flash player to view this online publication