Dynamiek Sociale verkiezingen, een ongezonde alliantie? Alain Lancelot heeft 30 jaar ervaring met de organisatie van sociale verkiezingen. Binnen enkele maanden mag hij voor de verkiezingen van 2016 opnieuw aan de slag. En toch vindt hij dat het hier om een onnatuurlijke situatie gaat: “een huwelijk van een rund en een haas”. «M et deze formule begin ik mijn betoog, wanneer ik aan Ichec Entreprise doceer”, verklapt Alain Lancelot, Principal Consultant en mentor bij Partena Professional. “Dit illustreert de tegennatuurlijke alliantie van enerzijds de onderneming die gedwongen wordt rentabiliteit na te streven, en anderzijds de vakbondsorganisaties die voor de belangen van de loontrekkenden opkomen, jazeker, maar ook hun eigen ideologische en financiële belangen verdedigen. Het bedrijf wordt verplicht sociale verkiezingen te organiseren en bevindt zich zowat in de functie van de ambtenaar van de burgerlijke stand die zijn eigen huwelijk met de vakbonden voltrekt en bovendien de ceremonie moet betalen!” Ondernemingen die zulke verkiezingen moeten organiseren, gaan tegen het einde van het jaar een roerige periode tegemoet die vele financiële en menselijke middelen zal opeisen. Er moet informatie worden ingewonnen over juridische bepalingen; een organisatiesoftware moet worden aangekocht; het ganse verkiezingsproces moet worden beheerd; er moet worden geantwoord aan de vakbondsorganisaties die het organisatiecomité zullen aanspreken; documenten moeten worden uitgedeeld om aan te plakken en om door te sturen naar de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg... “De organiserende onderneming mag zich geen enkele vergissing permitteren”, aldus de heer Lancelot. “De procedure is ingewikkeld en de minste fout kan aanleiding geven tot gerechtelijke actie.” Ook al loopt het niet zo’n vaart, het goede verloop van de sociale verkiezingen zal grotendeels de toekomstige relaties met de vakbondsorganisaties bepalen. “En valkuilen zijn er genoeg!”» Deze periode vereist alleszins de verduidelijking van bepaalde zaken: “Een aantal concepten moet worden toegelicht om de verkiezing gewoon mogelijk te maken. Deze concepten worden toegepast via rechtsregels die zich niet gemakkelijk van het Wetboek naar de onderneming laten overplanten. Het gaat voornamelijk over de begrippen onderneming, directie- en kaderfuncties, die voor de verkiezingen ruim aan bod zullen komen vanaf december 2015.” Wat is een onderneming? Laten we eerst het actieveld van de verkiezing afbakenen: het bedrijf is een economische en sociale gemeenschap die de activiteiten van de onderneming of van de betrokken ondernemingen én de medewerkers die tot deze activiteiten bijdragen, samenbrengt. Zoiets wordt een ‘technische bedrijfseenheid’ (TBE) genoemd. “De onderneming is niet noodzakelijk gelijk aan de juridische entiteit. Zo kan een juridische entiteit meerdere TBE’s bevatten of kunnen meerdere juridische entiteiten onder eenzelfde TBE worden samengebracht.” 40 BECI - Brussel metropool - juni 2015 Alain Lancelot En dan, de directie: “Het gaat om de personen die de werkgever vertegenwoordigen. Ze zijn daarom noch kiezer, noch kandidaat. Daarom kunnen bepaalde ondernemingen geneigd zijn de helft van hun personeel in deze categorie onder te brengen, maar dan wel alleen voor de verkiezingen! Daarom heeft de wet restrictief bepaald wie als directielid kan worden beschouwd: uitsluitend de beheerders van de onderneming en hun rechtstreekse adjuncten”, licht Alain Lancelot toe. De bepaling van het begrip ‘kaderlid’ is veel onduidelijker wanneer hun vertegenwoordiging in het raam van een Ondernemingsraad moet worden samengesteld. Hier is er gewoon sprake van ‘hogere’ functies (maar wel lager dan die van de directie). “Uit ervaring kan ik garanderen dat de bepaling ervan gevoelig en gevaarlijk is. Werkkrachten die zichzelf kaderlid achten omdat ze soepel omgaan met hun werkuren, zullen wellicht reageren wanneer ze beseffen dat zij voor de directie slechts bedienden zijn!” Nog zo een valkuil die best vermeden wordt! ● Potloden slijpen! Om u te begeleiden in de voorbereiding van het verkiezingsproces, organiseren BECI en Partena Professional twee seminardagen, respectievelijk op 9 oktober 2015 en op 21 januari 2016. Animators zijn voornamelijk Alain Lancelot (Partena), Jean-Philippe Cordier en Sébastien Roger (van het advocatenkantoor Younity). Ze zullen zowel HR- als vakbondsmensen verwelkomen. Noteer dit meteen in uw agenda! Info: Frédéric Simon, tel. +32 2 643 78 17 – fs@beci.be. Pagina 41
Pagina 43Voor sportbladen, online rapporten en onderwijscatalogussen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw boeken.
2015.06 Brussel Metropool Lees publicatie 10035Home