THINK TANK regel. Rudi Vervoort roept op tot overleg tussen de twee gemeenschappen om het opleidingsniveau op te krikken. Paul Magnette verwijst naar de lancering van het ‘Pacte d’Excellence’ voor het onderwijs. Hij wijst op de overeenkomst tussen het voorstel van de werkgroep en het engagement van de Waalse regering: elke jongere een eerste werkervaring bezorgen via een arbeidsovereenkomst van 12 maanden. Binnen de werkgroep War for Space onder leiding van Gaëtan Hannecart (Matexi) werd gedebatteerd over ruimtelijke ordening en stedenbouw. Zijn de drie gewesten bereid om de ruimtelijke ontwikkeling samen aan te pakken? Dat is ongetwijfeld veel gevraagd; misschien kunnen we alvast de gegevens delen (een waarnemingscentrum oprichten) als basis van een toekomstige gemeenschappelijke visie? “Voor mij geen bezwaar”, zegt Geert Bourgeois, maar dan “met naleving van de territoriale bevoegdheden”. Rudi Vervoort vraagt om rekening te houden met de regionale gevoeligheden. Paul Magnette reageert eerder lauwtjes op het voorstel. Hij vindt “een gemeenschappelijke visie op ruimtelijke ontwikkeling” noodzakelijk. “We leven in een Europa van ‘diffuse steden’. In Frankrijk werkt men aan de organisatie van ‘Grand Paris’. In België zou ‘Groot-Brussel’ al de helft van het grondgebied beslaan. We moeten erover durven nadenken.” Waarom schrijven we geen internationale wedstrijd uit? Een ding is duidelijk: er is nog een lange weg af te leggen om de standpunten en vooral de politieke neuzen in dezelfde richting te krijgen. Maar de ideeën zijn er en hoewel ze nog niet akkoord gaan, blijken de partijen op zijn minst bereid tot dialoog. Berlijn als voorbeeld voor Brussel? Vóór dit panelgesprek had Volker Löwe, hoofd van de Berlijnse deelstaatvertegenwoordiging bij de EU, een interessante parallel getrokken tussen de metropoolprojecten in zijn stad en Brussel. Didier Reynders: “Brussel is ons enige internationale merk.” Feit is dat er heel wat overeenkomsten zijn tussen deze twee hoofdsteden: allebei administratief centrum, met een sterke bevolkingsgroei, maar ook veel werkloosheid; twee steden die vandaag sterk beïnvloed worden door immigratie. Last but not least, beide hoofdstedelijke regio’s zijn enclaves in een aangrenzende regio: Brussel in Vlaanderen, Berlijn in Brandenburg. Terwijl de metropolitane gedachte in Brussel nog in de schemerzone sluimert, krijgt ze in Berlijn al vorm. De stad profileert zich nu samen met haar omringende BECI - Brussel metropool - maart 2015 7 Drie ministers-presidenten tegenover het publiek. deelstaat als Berlijn/Brandenburg. Dat was nochtans geen evidentie. Volgens Volker Löwe is de toenadering ontstaan uit een nederlaag, namelijk het verworpen referendum uit 1996 over de fusie van de twee deelstaten. In plaats van een project aan de bevolking op te dringen, hebben de beleidsmakers geopteerd voor een pragmatisch stappenplan door bepaalde zaken te delen: transport, onderwijsstructuren enz. Vandaag werken Berlijn en Brandenburg nauw samen op economisch vlak. De twee deelstaten delen een stand op meer dan 50 internationale beurzen, reiken een gezamenlijk toeristisch aanbod aan en voeren een biregionaal beleid, met name inzake innovatie. De twee entiteiten hebben zelfs hun ministeries voor ruimtelijke ordening samengebracht. Volker Löwe geeft toe dat er nog belangrijke uitdagingen zijn: een nieuw referendum op korte termijn is geen optie, de Berlijnse begroting raakt niet uit het slop, de geldstromen tussen de twee deelstaten blijven een heikel punt (waar hebben we dat nog gehoord?). En dan is er de nieuwe, broodnodige luchthaven. Het project is ontstaan uit een gezamenlijk initiatief, maar de opening wordt tot onbepaalde datum uitgesteld … En dat doet ons dan weer denken aan ons GEN. ‘Onze motor’ ‘Stap voor stap’, de methode die Alain Deneef, de intendant van Brussels Metropolitan, voorstaat, heeft Berlijn geen windeieren gelegd. Hoewel de metrolitane gedachte de bevolking niet kon bekoren, was de politieke wil wel aanwezig. Een bron van inspiratie voor Brussel? De welvaart van heel België staat hiermee op het spel. Didier Reynders wees er nogmaals op dat Brussel – “ons enige internationale merk” - de motor is voor België. Als deze motor op volle kracht kan draaien, zal iedereen er baat bij hebben. Pagina 8

Pagina 10

Heeft u een artikel, virtualpaper of digi drukwerk? Gebruik Online Touch: krant online maken.

Brussel Metropool - maart 2015 Lees publicatie 10034Home


You need flash player to view this online publication