DYNAMIEK mocht de regering beslissen de tweede maand van een lange afwezigheid ten laste van de werkgever te leggen. Meer maatwerk als oplossing Bijna één werkgever op twee geeft toe dat de moderne communicatiekanalen een van de voornaamste redenen van burn-out zijn. Dit is een evidentie: de werknemer moet een steeds toenemende stroom van informatie verwerken in een wereld die hoe langer hoe sneller draait. Bovendien moet de werkkracht ook buiten zijn werkuren gemakkelijk te bereiken blijven. Dit veroorzaakt extra morele en fysieke druk. Ondertussen zijn ook de verplaatsingen tussen woon- en werkplaats veel stresserender en stroever dan vroeger geworden. De ondernemingen pleiten dus voor werk dat beter overeenstemt met de vaardigheden en de interesses van de werknemers. Een soort maatwerk, dus. “Langer werken, met een betere motivatie en een goede gezondheid moet mogelijk zijn. Daarom dienen wij te focussen op omkadering, opleiding en begeleiding. Ook de werkomgeving moet soepeler. Zo ontstaan kwaliteitsvolle banen die voldoende doorgroei-uitzichten bieden”, aldus Philippe Melis, die als arbeidsmarktdeskundige bij Tempo-Team actief is. Dit orgaan voerde, als een van de voornaamste HR-dienstverleners in uitzendarbeid, zijn eigen enquête op een representatief staal van bijna 2500 werkgevers en arbeidskrachten. “Niet onderschatten, niet overdrijven” Tempo-Team concludeerde dat werkkrachten vooral op zoek zijn naar stabiliteit: ze hechten meer belang aan de financiële gezondheid van het werkgevende bedrijf dan aan hun eigen salaris. Wat een mentaliteitsverschuiving! Iets minder dan 40% van de ondervraagde Belgische arbeidskrachten verklaart zich zelfs bereid zijn baan en carrière aan de evoluties binnen de arbeidsmarkt aan te passen. Mensen vragen langer te werken, gaat natuurlijk gepaard met extra inspanningen. “Werkgevers moeten investeren in een soepeler werkomgeving en een betere begeleiding van de carrières. En de werknemers moeten zich aanpassen door meer beschikbaarheid te bieden en zelf het initiatief te nemen op het vlak van heroriëntering, waardoor ze blijk zouden geven van meer soepelheid en een beter beheer van hun carrièreproject”, vindt Philippe Melis. David Ducheyne, manager bij Securex, beaamt dit standpunt: “Laten we vertrekken van de troeven, de behoeften en de werkelijke ambities van de medewerkers. We moeten hun tewerkstellingsbaarheid duurzaam verbeteren en hun energie beter inzetten. Een baan die dynamiek oplevert, die zinvol is en voldoende keuzes biedt, effent de weg naar een duurzame toekomst, meer inzet en hogere prestaties. De toepassing van dergelijke principes en maatwerk zal heel wat gevallen van burn-out kunnen vermijden.” De statistieken tonen een duidelijke toename van de gevallen van burn-out, maar toch dient gezegd dat negen werknemers op tien hierdoor niet getroffen zijn. “Niet onderschatten en ook niet overdrijven, maar het probleem kordaat aanpakken, dat is de boodschap”, aldus David Ducheyne. Op zijn website biedt Securex zowel aan werkgever als aan werknemer meerdere oplossingen om stress en burn-out te bestrijden. Hierbij wordt een beroep gedaan op al dan niet combineerbare modules, waar onder andere sprake is van een kwalitatieve Audit (met individuele gesprekken voor de medewerkers), een kwantitatieve Audit (interne enquêtes), de uitwerking van actieplannen (met vast te leggen doelstellingen), sensibilisering (aan de hand van brochures en infosessies) en een medisch onderzoek (arts, psycholoog, opleiding). Securex biedt een constante opvolging, ongeacht de gekozen modules. Basisregels Natuurlijk is het van belang dat men zich essentiële vragen stelt: “Ben ik nog voor deze functie geschikt?”, “Ben ik op mijn bedrijf niet uitgekeken?” “Vallen mijn verwachtingen nog te rijmen met die van mijn werkgevers?” Allemaal goed en wel, maar werknemers moeten ook enkele eenvoudige en elementaire regels naleven: voldoende rusten, tijd voorzien voor ontspanning, een gezond leven leiden, stress binnen de perken houden… Dit zijn aspecten waarmee enthousiaste en nauwgezette werkkrachten rekening houden, omdat ze veel belang aan het werk hechten. Kortom, oplossingen zijn er genoeg. Ze moeten nu wordt toegepast opdat iedereen, zowel werkgever als werknemer, het leven optimistisch leert aan te pakken, zonder burnout! ● Een definitie van burn-out De Angelsaksische benaming die psychiater Herbert Freudenberg in 1980 aan een nieuw ziektebeeld gaf, mengt meerdere begrippen: zich verbranden, wegkwijnen, in rook opgaan… Symptomen zijn een verregaande staat van vermoeidheid en uitputting bij mensen die zich meestal dynamisch opstellen en die plots depressief worden en hun motivatie kwijtspelen. De burn-out kan het gevolg zijn van een constante angst, een overdreven plichtsbesef of een dalend gevoel van eigenwaarde. Het fenomeen treft ook mensen met een sterk ego die er niet in slagen hun werkoverlast aan anderen te delegeren. Andere symptomen zijn lichtgeraaktheid, regelmatige hoofdpijn, constante vermoeidheid vanaf de prille ochtend, de indruk niet meer gezien of erkend te worden en de neiging om steeds meer te werken met hoe langer hoe minder resultaat. BECI - Brussel metropool - maart 2015 31 Pagina 32

Pagina 34

Voor folders, online uitgaven en rapporten zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw flyers.

Brussel Metropool - maart 2015 Lees publicatie 10034Home


You need flash player to view this online publication