TOPIC Innoverende platformen voor lokale handel E-COMMERCE Maak van een bedreiging een opportuniteit. Dit is in essentie het aanbod van Nearshop en Teasio, twee Waalse start-ups die ieder op hun manier lokale e-commerce willen bevorderen. Het is dus blijkbaar mogelijk zijn mannetje te staan naast Amazon en de websites van grote winkelketens. Olivier Fabes D e toestand in Brussel kan niet worden vergeleken met sommige provinciesteden waar de handel in de stadskern gewoon uitsterft. Soms delven volledige handelswijken het onderspit onder de druk van shoppingcenters en de toenemende concurrentie van machtige verkooporganisaties op het internet. De Belgische consument heeft namelijk de neiging zeer specifieke artikelen eerst online te gaan opzoeken, in plaats van meteen naar de buurtwinkel te stappen. De zgn. ‘online wereldwinkel’ bestaat wel degelijk, naast een andere trend, voornamelijk in de grote steden: herboren belangstelling voor de buurthandelaars omwille van een bewustwording op sociaal (relaties aanknopen), economisch (het lokale economische weefsel beschermen), en ecologisch vlak (korte, minder vervuilende bevoorradingsketens). ‘Buurt’ e-commerce staat nog in zijn kinderschoenen maar zou beide werelden kunnen verzoenen en zelfstandige handelszaken nieuw leven kunnen inblazen. “Eendracht maakt macht”, ook online De in 2012 in Hannuit opgerichte Nearshop verricht met zijn ‘buurt e-commerce’ concept echt pionierswerk. Het principe is eenvoudig: ‘Eendracht maakt macht’, toegepast op (kleine) handelaars. Het startende bedrijf begon met enkele tientallen handelaars samen te brengen op Nearshop.be, een online verkoopplatform dat fungeert als die een aantal functies zoals betaling en levering mutualiseert”, vertelt oprichter Vincent Bultot. “Maar deze mensen zijn eerst en vooral zelfstandigen en ze willen dus elk hun eigen boetiek hebben.” Delen is dus OK, maar binnen bepaalde grenzen. Daarom kwam Nearshop vrij snel met een aanbod van geïndividualiseerde webwinkels op de proppen (vanaf € 60 per maand), ter aanvulling van het basisaanbod. Op die manier beschikt de handelaar over een website onder eigen naam. Voorbeeld hiervan is de ‘hardcore/hardstyle’ kledingboetiek www.nar6sik.com. Bergen, Hannuit en Malmedy In 2014 zette Nearshop de mutualiseringslogica een stap verder door rechtstreeks op de steden en handelsverenigingen te mikken. De stad Bergen (www.shoppingmons. be), Hannuit (www.4280.be) en Malmedy (www.malmedyshopping.com) gaan voor de NearShop oplossing om hun lokale handel op te krikken. In het geval van Malmedy, betaalt elke handelszaak jaarlijks een bijdrage van 250 euro om haar activiteit voor te stellen en om in de search engines van Google opgenomen te worden. De zaken die online willen verkopen betalen een maandelijkse bijdrage van 29 of 59 euro, een vrij schappelijk budget om hun eerste stappen in e-commerce te zetten. Het Belgische project Nearshop is een Europese pionier van de lokale e-commerce. een handelsgalerij waar iedereen zijn winkel heeft. De formule werd goed onthaald en kreeg meteen veel aandacht van de media. Toch moest het concept al gauw worden bijgestuurd: “De handelaars erkennen de voordelen van een betaalbare oplossing (nvdr: vanaf 29 euro per maand), 24 BECI - Brussel metropool - maart 2015 Vincent Bultot geeft toe dat het tijd vergt om de formule bekend te maken. Promotie mag zich in geen geval tot een ‘one shot’ beperken; het is iets van lange adem. Vandaar het nut om een beroep te doen op een politieke speler die de stad wil promoten. In dit stadium draait de site van Hannuit het best, met verkoopvolumes tussen 2000 en 4000 euro per maand. “In totaal zijn er 750 handelaars ingeschreven voor de verschillende kanalen die we aanbieden. 75 van hen verkopen werkelijk en een twintigtal verkoopt zelfs zeer goed”, vertelt hij. Een interessant detail hierbij is dat in 2014 nagenoeg 40% van het verkeer naar de NearShop webshops uit mobiele terminals kwam (tegen nauwelijks 12% in 2012). En Brussel daarbij? Amper vijf Brusselse handelaars staan op Nearshop. “Nochtans valt ons concept perfect te rijmen met de grote stad, want het zoekproces kan onder meer per postcode worden verfijnd. In Brussel hebben we het voornamelijk R.T. Pagina 25

Pagina 27

Voor nieuwsbrieven, online magazines en PDF's zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw uitgaves.

Brussel Metropool - maart 2015 Lees publicatie 10034Home


You need flash player to view this online publication