Het doel: oudere werkkrachten helpen het einde van hun carrière beter te beheren. SILVER ECONOMY Herbronnen in de herfst van je carrière “We zullen allemaal langer moeten werken.” Die mantra heeft zich de voorbije jaren zo vaak herhaald dat het bedrijven tot denken aanzet. AXA, Proximus en KBC inspireerde het tot Experience@Work, waarbij ze oudere medewerkers extern inzetten. Peter Van Dyck E Eind 2012 kwam het thema langer werken op een strategische meeting bij KBC op tafel. Het bedrijf concludeerde dat het zich beter zelf voorbereidde op de grote demografische en arbeidsorganisatorische uitdagingen dan te wachten tot de overheid maatregelen oplegde. Dit leidde tot het Minervaplan, waarbij de oudere werknemers uit vijf loopbaanpaden kunnen kiezen. Track 1: je loopbaan verderzetten zoals ze nu is. Track 2: minder gaan werken. Track 3: lichter werk gaan doen. Track 4: een combinatie van minder en lichter werk. Track 5: externe opdrachten aannemen. Psychologisch contract Iedere 55-plusser krijgt de stimulans om op eigen initiatief aan introspectie te doen over zijn loopbaan. “Ik wil dat ze bewust stil staan bij wat ze doen, door middel van vier vragen”, vertelt Herman Verhoelst, hoofd gepersonaliseerde HR-services van KBC. “De eerste vraag luidt: ‘Sluit je huidige job goed aan bij je competenties en wat je graag doet?’. Tweede vraag: ‘Is de work/life balance oké?’. Derde: ‘Ga je constant in het rood of heb je het gevoel dat je nog reserve hebt?’. Laatste vraag: ‘Hoe lang denk je nog te kunnen werken?’. De antwoorden die deze zelfreflectie oplevert, dienen ze vervolgens te vertalen naar één van de vijf keuzemogelijkheden van ons Minervaplan.” De oudere KBC-medewerker heeft een gesprek met zijn leidinggevende om te bekijken welke track het beste bij hem past. Samen concretiseren ze de gemaakte keuze in een deal. “Ik ga akkoord met de stelling van de Amerikaanse professor Denise Rousseau dat werknemer en werkgever een psychologisch contract dienen af te sluiten”, stelt Herman Verhoelst. “Afspraken moeten een wederzijds engagement inhouden.” 28 BECI - Brussel metropool - mei 2015 Droom waarmaken Herman Verhoelst deed enkele opmerkelijke vaststellingen. “Dat heel wat van onze medewerkers met vrijwilligerswerk of andere nevenactiviteiten bezig waren en daarvoor capaciteiten aanspraken die ze niet altijd in hun job bij KBC kwijt konden. Ook ontving ik geregeld signalen van werknemers dat ze op professioneel vlak best nog wel eens andere dingen wilden doen, maar zonder hun verworvenheden zoals pensioenrechten en anciënniteit te laten vallen. Er waren mensen bij die 35 jaar geleden commercieel medewerker werden bij ons omdat ze toen moeilijk aan de slag konden in de sociale sector. De gedachte dat ze op het einde van hun loopbaan alsnog hun initiële droom zouden kunnen waarmaken enthousiasmeerde hen.” In dezelfde periode waarin hij het Minervaplan ontwikkelde, leerde Verhoelst HazelHeartwood kennen, een consultancybedrijf dat de ervaring van senior managers wil valoriseren. Misschien was de filosofie van HazelHeartwood wel het antwoord op Track 5 van het Minervaplan: oudere werknemers die dat wensen extern inzetten? Verhoelst vroeg HazelHeartwood of hun concept van kennisoverdracht voor uitbreiding vatbaar was. Expertisenood bij KMO’s Zo groeide het idee voor Experience@Work, een platform waar de ene organisatie zijn vacatures kan plaatsen en de andere zijn medewerkers ter beschikking kan stellen. België is rijk aan KMO’s die geen expertise kunnen binnenhalen wegens te duur. Aan de andere kant van het spectrum heb je grote bedrijven met een pak 55-plussers die tot nog toe te weinig geactiveerd werden. Via Experience@Work zouden de seniors hun aanzienlijke Pagina 29
Pagina 31Voor spaarprogramma, online sportbladen en maandbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw weekbladen.
Brussel Metropool - mei 2015 Lees publicatie 10031Home