Brussel en België grijzer, maar wel rooskleurig SILVER ECONOMY Al tientallen jaren waarschuwen demografen voor de gevolgen van de Europese “demografische winter” en geboorteafname. De bevolkingspiramide is zodanig van structuur veranderd, dat er grondig moet worden nagedacht over een nieuw sociale zekerheidsstelsel. De vergrijzing en toenemende levensverwachting zetten de overheidsuitgaven dan ook aanzienlijk onder druk: elk jaar eisen de vergrijzingskosten een alsmaar groter deel van het BBP op. Gelukkig is de Silver Economy big business. Vincent Delannoy D e budgettaire impact van de vergrijzing qua zorgkosten, pensioenlasten, lagere participatiegraad, enz., valt niet meer tegen te spreken. De economische sector is anders wel gediend met de grijze druk: business opportunities en marktkansen alom. Denk bijvoorbeeld aan de senioren-gsm, een waar succesverhaal. De “zilveren economie” is dan ook volledig afgestemd op de niet-medische behoeften van de “grijze haren”. Van ondernemerskansen gesproken: in sectoren zoals vrije tijd, toerisme, transport, voeding, veiligheid, thuis- en gezondheidzorg, huisvesting, sociale woningbouw, verzekeringen, mantelzorg, robotica, telefonie, ICT en sport zijn er gouden zaken te doen. De senioreneconomie is per definitie afgestemd op senioren (of wat dacht u?). Deze vallen meestal in drie categorieën, zijnde actieve senioren (werkende of pas gepensioneerde senioren), kwetsbare senioren (70- en 80-plussers) en zorgbehoevende senioren. Alle drie gaan er op aantal én koopkracht vooruit ten opzichte van jongere groepen. Wereldwijd vertegenwoordigt deze “markt” 900 miljoen 60 plussers, waarvan er in 2050 twee miljard zullen zijn. Wat zijn zo de voornaamste seniorenmarktactiviteiten? Uit een recente Franse studie blijkt dat de helft van de marktspelers zich vooral op het gebied van ondersteuning ontplooit. Een derde is actief in afhankelijkheidspreventie en nog eens 33% is actief in het bieden van diensten ter ondersteuning van mantelzorgers (wat meer dan 3/3 oplevert, maar eenzelfde speler kan op meerdere gebieden een actieve rol vervullen). Overige activiteiten richten zich op voeding, veiligheid, vrije tijd, meubelen, distributie, robotica, human resources, financiën, huisinrichting, kleding, schoeisel en advies… Tot slot zet ongeveer 20% van de marktspelers zich in voor telezorg, gezondheidszorg en ICT. Een Belg op vijf Rest het aandeel ouderen in België en Brussel. Met 13% telt Brussel in vergelijking met Vlaanderen (19%) en Wallonië (17%) naar verhouding minder senioren boven de 65. Wel telt Brussel evenveel hoogbejaarden (85+, 2%) als de andere Gewesten. Vanaf 2030 zal het aandeel 65-plussers aanzienlijk stijgen, van 155.000 naar ruim 180.000 in Brussel, van meer dan 1,24 miljoen naar meer dan 1,65 miljoen in Vlaanderen en van 630.000 naar 840.000 in Wallonië. De categorie 65-plussers zal er in 15 jaar ongeveer 600.000 ouderen bijkrijgen, omgerekend een verschuiving van 17,7% naar 22,6%. Met andere woorden: een groeimarkt voor de Belgische silver economy… ● Bron demografische kerncijfers: BISA 18 BECI - Brussel metropool - mei 2015 Pagina 19

Pagina 21

Voor weekbladen, online maandbladen en lesmateriaal zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw maandbladen.

Brussel Metropool - mei 2015 Lees publicatie 10031Home


You need flash player to view this online publication