INTERNATIONAAL ENTERPRISE EUROPE BRUSSELS Small Business Act: prioriteiten volgens de KMO’s In september organiseerde de Europese Commissie een grootschalige raadpleging over prioriteiten in het KMO-steunbeleid. De resultaten bevestigen grosso modo de uitgangspunten van de ‘Small Business Act’. D e Europese Unie ontwikkelde in 2008 een ‘Small Business Act’ (SBA) bedoeld om de ontwikkeling van KMO’s als essentiële schakels van het Europese economische weefsel te ondersteunen. Zes jaar later besliste de Commissie de SBA door de voornaamste belanghebbenden – de ondernemers, dus – te laten beoordelen. De in september gestarte raadpleging – door Enterprise Europe Network overgenomen – haalde recordcijfers, met 1800 antwoorden, veel meer dan tijdens vroegere raadplegingen. De antwoorden verdelen zich als volgt: 63% ondernemingen (meestal met minder dan 10 personeelsleden), 14% beroepsorganisaties die zelf ettelijke miljoenen ondernemingen vertegenwoordigen, 13% burgers en 10% andere deelnemers, onder meer overheidsdiensten. De deelname lag in België bijzonder hoog, met 15% antwoorden (vergeleken met 7% in een land als Duitsland). De resultaten zijn voor ons land dus bijzonder representatief. Smeken naar administratieve vereenvoudiging De opiniepeiling bevestigt zowel de hoge verwachtingen van KMO’s als de fundamentele uitgangspunten die in de SBA worden uitgestippeld. De ondernemers staan massaal achter de vier pijlers van de SBA: een verlichting van de administratieve last, toegang tot financiering, toegang tot de markten en internationalisering, en ten slotte ondersteuning van ondernemerschap en innovatie. De KMO’s beschouwen administratieve vereenvoudiging als de absolute prioriteit (97% van de deelnemers achten dit ‘nuttig’ tot ‘zeer belangrijk’). De meest verwachte maatregelen hebben betrekking tot het bepalen van al wat in de nationale wetgevingen de groei van KMO’s kan belemmeren (77% ‘zeer nuttig’), de vereenvoudiging van fiscale procedures voor starters (75% en zelfs 82% van de Brusselse deelnemers) en de opzet van een Europese campagne om de administratieve formaliteiten te verminderen (70%). Wat financiering aangaat, wensen de KMO’s een versterking van de huidige maatregelen, meer bepaald bij de inzet van de COSME fondsen (het EU programma ter ondersteuning van de concurrentiekracht aan ondernemingen). Hier dient wel worden gezegd dat de overheid eerder de voorkeur geeft aan de versterking van de kapitaalmarkt… De ondernemers hebben verder belangstelling voor de afschaffing van alle hinderpalen op de weg naar alternatieve financiering (gemengde financiering, crowdfunding, enz.) Emmanuel Robert Het luik markttoegang voor KMO’s dekt twee vraagstukken: enerzijds de interne EU markt en anderzijds de internationale markten buiten de EU. Iedereen is het eens over de noodzakelijke steun aan de internationale ontwikkeling van KMO’s. Dit moet gebeuren door een betere dialoog met de voornaamste handelspartners in de EU (48% ‘zeer belangrijk’). Verder pleiten de deelnemers voor de modernisering van Enterprise Europe Network, onder andere door de ontwikkeling van lokale samenwerkingsverbanden met de stakeholders (organisaties die KMO’s verenigen). De meest gewaardeerde steunmaatregel aan het ondernemerschap (55% ‘zeer nuttig’) betreft de opname van ondernemerschap in de programma’s van het middelbaar onderwijs. Dit scoort beter dan de uitbreiding van het Erasmusprogramma voor jonge ondernemers (43%). Verder ging veel aandacht naar bedrijfsoverdrachten, namelijk met een vurig gewenste maatregel: de oprichting van actieplannen en unieke nationale loketten voor bedrijfsoverdrachten (‘belangrijk’ tot ‘zeer belangrijk’ voor 83% van de Brusselse respondenten). Vorming, de vijfde pijler De deelnemers ondersteunden een voorgestelde vijfde SBA pijler: de opleiding van ondernemers en personeel om het hoofd te bieden aan een zekere schaarste aan vaardigheden. In Brussel scoorden de drie voorgestelde maatregelen vrij hoog: verbetering van het imago van technische en ambachtelijke beroepen (54% ‘zeer belangrijk’), alternerende beroepsopleiding (53%) en vormingsprogramma’s voor gekwalificeerde arbeidskrachten (43%). Informatie: J.-Ph. Mergen – BECI/Enterprise Europe Brussels – Tel.: 02 210 01 77 – E-mail : jpm@beci.be. ● 16 BECI - Brussel metropool - mei 2015 Pagina 17

Pagina 19

Voor club bladen, online artikelen en gidsen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw folders.

Brussel Metropool - mei 2015 Lees publicatie 10031Home


You need flash player to view this online publication