Dynamiek Polar Offsite: méér halen uit het menselijk potentieel Geboren avonturier Dixie Dansercoer onderneemt al ruim 30 jaar Noordpoolexpedities. Via zijn firma Polar Circles, opgericht samen met echtgenote Julie Brown, deelt hij al sinds 1999 de onderweg opgeraapte levenslessen. Het nieuwe programma Polar Offsites biedt oplossingen voor gelijk welk bedrijf. Klein of groot. Peter Van Dyck D De op het ijs opgebouwde expertise is goed toepasbaar op verschillende aspecten van het ondernemen. Soms trekt Dixie Dansercoer met zakenmensen naar de Noordpool, maar zo een veeleisende expeditie is uiteraard niet voor elk bedrijf weggelegd. Samen met de logistieke specialist Nordic riep hij daarom Polar Offsites in het leven: programma’s die op maat van iedereen samengesteld kunnen worden. “Ieder bedrijf heeft zijn eigen agenda, zijn eigen identiteit. Geen twee firma’s zijn dezelfde”, weet Dansercoer. “Maar wat ze gemeen hebben, is dat ze nog veel meer uit hun menselijk potentieel kunnen halen. Er is zoveel energie aanwezig op een bedrijf. Als je die doet vrijkomen, kun je heel wat problemen oplossen.” Smartphone blijft thuis Waar men precies op focust, kan dus verschillen van bedrijf tot bedrijf. Teambuilding is natuurlijk de meest voor de hand liggende doelstelling. Dansercoer ziet zelf een toenemend belang van diversiteit (hoe de verschillende seksen of generaties op de werkvloer beter laten samenwerken). Maar evengoed kan er een programma uitgedokterd worden om de interne communicatie bij te spijkeren of de managers op te waarderen. De basisfilosofie is evenwel steeds dezelfde: back to basics. “Het komt erop aan dat je de smartphone, de assistente en alle dossiers achterlaat, zodat er ruimte vrijkomt voor de creativiteit”, legt Dansercoer uit. “Je roept die drukke mensen even een halt toe. Je wijst hen op hun core business, want die verliezen ze weleens uit het oog omdat ze verzuipen in de meetings.” Polar Offsites biedt een menu aan met focus op het creeren van ‘duurzame menselijke energie’. Het startpunt is een zogenaamde keynote. “We vertellen straffe, inspirerende verhalen, maar ik weid ook graag uit over de rol die mijn echtgenote Julie in de expedities vervult. Zij runt de backoffice. Als we tonen wat er achter de schermen gebeurt, kijken mensen verrast op. Zoiets demystifieert, en dat is goed.” Wat later volgt een tweede moment van inspiratie, een workshop. Liefst op verplaatsing: Noorwegen, Zweden, Finland, IJsland of Spitsbergen. “Mensen steken daar de koppen bij elkaar en doen aan netwerking, maar het is ook de bedoeling dat we ons laten inspireren door de gletsjers en de eindeloze sneeuwvlakten. Een sneeuwschoenenwandeling ‘in the middle of nowhere’ opent de deuren van de creativiteit: onmisbaar in de competitieve bedrijfswereld.” 38 BECI - Brussel metropool - april 2015 Geen hardcore consultants Dixie Dansercoer haalt het voorbeeld van Nike aan. Toen het traject met de sportschoengigant begon te lopen, had het bedrijf heel wat te tackelen: er was de geplande bouw van een nieuw mega-verdeelcentrum, waarvoor budgettaire en architecturale kwesties uitgeklaard moesten worden opdat het licht voor de nodige investeringen op groen zou springen. Tevens was er nood aan een groen en duurzaam verhaal en er gaapte een gat tussen de visie van de leidinggevenden en die van de mensen op de werkvloer. Change management was dus de sleutel. “Ik wil duidelijk stellen dat wij absoluut geen hardcore consultants zijn”, benadrukt Dansercoer. “De bedrijven moeten de nieuwe weg uiteindelijk zelf inslaan. Wij faciliteren enkel.” De salesploeg van Nike trok uiteindelijk naar Finland. Weggerukt van de bureaus, kwam er heel wat los. “Je komt op die manier tot een heel ander verhaal dan als je tussen de bedrijven door vergadert. Gevolg: het team heeft er ondertussen een tweede volledig duurzaam verdeelcentrum bij.” Doorheen de opwaardering van het menselijk potentieel met Polar Offsites kunnen bedrijven ook een interne wedstrijd lanceren, waarvan de winnaars mee kunnen op een heuse mini-expeditie onder leiding van Dixie Dansercoer in Spitsbergen, IJsland of Groenland. Vervolgens kunnen zij via een blog hun ervaringen delen. Meer info: www.polaroffsites.com ; www.polarexperience.com ; www.polarcircles.com. ● Pagina 39

Pagina 41

Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubmagazines. Velen gingen u voor en publiceerden clubbladen online.

Brussel Metropool - april 2015 Lees publicatie 10029Home


You need flash player to view this online publication