KMO’s: regionale steunmaatregelen FINANCIERING VAN ONDERNEMINGEN De FOD Financiën heeft 6.640 KMO’s gepolst naar hun toegang tot (bank)financiering. Uit de enquête blijkt dat vooral starters moeilijk aan hun financiële trekken komen. Bij kredietaanvragen houdt het overigens niet op: ondernemingen hebben nood aan een gestructureerd businessplan en moeten toegang kunnen krijgen tot alle mogelijke kredietinstellingen en alternatieve financieringswijzen. Om hiervan werk te maken, heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest de hulp van een gespecialiseerd agentschap, Impulse, ingeroepen. CEO Bruno Wattenbergh werd door BM aan de tand gevoeld. Didier Dekeyse BM: Hoe en waar kunnen Brusselse starters, ZKO’s en KMO’s financiering verkrijgen? Bruno Wattenbergh: In eerste instantie en traditiegetrouw door in eigen portemonnee te tasten. Dat grondkapitaal heb je als ondernemer nodig als je aan extra financiering wil komen. Daarvoor ga je langs bij de drie F’en in je kring, zijnde “Friends” (vrienden), “Family” (familie) en “Fools” (dwazen). “Men leent slechts aan de rijken” is nu eenmaal het gebruikelijke motto bij ondernemers. Eveneens traditie is bij de bank aan de deur kloppen. Banken lenen wel aan KMO’s, alleen vragen ze nu meer zekerheden en een hogere eigen inbreng. Dé manier om een (startend) bedrijf van de grond te krijgen zit hem uiteindelijk in de dialoog met de klant. Voorschotten op bestellingen binnenhalen wordt kinderspel als je met je klanten optimaal onderhandelt. Idem voor voorfinanciering van je kosten, op voorwaarde dat je dit overtuigend aan de klant overbrengt. Uiteraard is dit niet altijd even gemakkelijk. Daarnaast moet er aandacht worden besteedt aan het “uitwerken” van een ondernemingsplan. Dat begrip heeft voor starters en KMO’s een nieuwe betekenis gekregen. Waar tien jaar geleden een flashy maar ondoorzichtig businessplan de algemeen geaccepteerde norm was, is het opmaken van een businessplan anno 2015 een zaak van hypotheseformulering- en toetsing aan de realiteit, met risicovermindering als achterliggend doel. Ik verkies dan ook steevast een empirisch onderbouwd – te weten: duurzaam – project boven een op de computer getokkeld plan van 40 pagina’s en 20 Excel tabellen. Ondernemen is tenslotte bewegen! 26 BECI - Brussel metropool - april 2015 Kunnen ondernemers ook terecht bij Impulse voor begeleiding bij het aanvragen van subsidies of leningen? Jazeker. Ons team bestaat o.a. uit twee financieel adviseurs die zich onderscheiden in het geven van advies en het opmaken van businessplannen. Met de opgedane kennis van talloze projecten, moedigen ze ondernemers aan om hun bedrijfsmodel en strategische planning verder te ontwikkelen alvorens met hen de optimale financieringsmix te bepalen én te behalen. Ter illustratie: in 2014 hebben ze 250 verschillende bedrijven uit diverse sectoren vooruitgeholpen op het gebied van o.a. actieve financieringsverwerving. Uiteindelijk werd er tien miljoen euro aan vers kapitaal, innovatiesubsidies en schuldhulpverlening opgehaald en verdeeld onder 50 bedrijven. Momenteel begeleiden ze tal van andere projecten. Daarnaast identificeren onze deskundigen ook alle beschikbare vormen van overheidssteun. Wordt er nog gekeken naar alternatieve financieringsmogelijkheden, bijv. crowdfunding? Wat heeft dat bij ons tot nu toe opgeleverd? Wat zijn onze troeven en tekorten? Aan alternatieve financieringsmiddelen geen gebrek. Wel worden ondernemers in het ongewisse gelaten. Vandaar ons voornemen en dat van BECI, om aan de hand van specifieke projecten steeds de beste oplossingen te vinden. Met crowdfunding en varianten wordt bij ons steeds rekening gehouden. Crowdfunding is echter niet voor elk type project of ondernemer weggelegd. Intussen is ook het ruim aanbod Pagina 27
Pagina 29Interactieve ekrant, deze uitgave of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van internet kranten.
Brussel Metropool - april 2015 Lees publicatie 10029Home