Geen monopolie meer voor het bankkrediet DE ONDERNEMING FINANCIEREN Noodgedwongen (omdat de banken steeds moeilijker krediet toekennen), maar ook wegens de nieuwe mogelijkheden (het internet biedt nieuwe participatieve formules om te consumeren en te investeren), overwegen heel wat startende of gevestigde KMO’s de nieuwe financieringsmethoden. Crowdfunding en business angeling zijn in volle opkomst. I n februari1 publiceerde de Judge Business School van de University of Cambridge in samenwerking met consultant EY een uitvoerige Europese studie waaruit blijkt dat alternatieve online financieringsmodi in de bedrijfswereld bijzonder in trek zijn. Dit geldt niet alleen voor de verschillende vormen van crowdfunding, die heel veel media-aandacht op zich vestigen: ook leningen tussen particulieren (P2P lending), die op het Europese vasteland nog weinig verspreid zijn, verdienen de belangstelling. De terughoudendheid van de banken sinds de financiële crisis en de opkomst van nieuwe internetkanalen die het aanknopen van relaties vergemakkelijken tussen diegenen die het geld bezitten en de anderen die het nodig hebben, bevorderen de ontwikkeling van nieuwe formules om kapitaal aan te trekken. 7 miljard in 2015 De studie van Cambridge onderzocht 255 online crowdfunding of bemiddelingsplatforms in Europa, waaronder de Belgische CrowdIn en Look&Fin. Hieruit blijkt dat ‘alternatieve financiering’ in 2014 met 144% is gegroeid en nagenoeg 3 miljard euro bereikte. Hiervan neemt Groot-Brittannië het leeuwendeel op zich: de markt wordt daar op meer dan 600 miljoen euro geraamd, met een gemiddelde groei van 115% tijdens de afgelopen drie jaar. België hinkt momenteel achterop (zie grafiek, volgende pagina), maar begint blijkbaar een inhaalmaneuver. Als het groeiritme wordt behouden, bereikt de Europese markt van de online alternatieve financiering in 2015 7 miljard euro (meer dan 1,3 miljard zonder Groot-Brittannië). Olivier Fabes Wat de volumes aangaat, pronkt de P2P lening voor persoonlijke consumptiedoeleinden duidelijk op de eerste plaats van de alternatieve financieringsvormen. Voor beroepsmatige financiering komt de eer toe aan crowdfunding gekoppeld aan beloning (de investeerder krijgt meestal producten in avant-première, speciale edities, enz.). Op de tweede en derde plaats volgen dan de lening tussen particulieren en crowdfunding met verwerving van aandelen. De auteurs van de studie stellen vast dat deze nieuwe online financieringsmethodes met de tijd hoe langer hoe minder ‘alternatief’ worden omdat ook institutionele investeerders en banken hier bijvoorbeeld belangstelling gaan voor vertonen. Vullen elkaar aan Olivier de Duve, medeoprichter van MyMicroInvest, het voornaamste crowdfunding platform in België, merkte deze evolutie ook op: “echte concurrenten van de banksector zijn wij niet. In feite vullen wij de traditionele financieringsmodi perfect aan. Zo valt het hoe langer hoe meer voor dat banken de kredietverlening aan een KMO laten afhangen van een versterking van de eigen middelen van het bedrijf. De banken suggereren zelf een beroep op crowdfunding! En jonge bedrijven die al van crowdfunding gebruik hebben gemaakt, komen geloofwaardiger over wanneer ze voor krediet bij een bank gaan aankloppen.” Precies om die redenen heeft MyMicroInvest onlangs al partnerschapsovereenkomsten met BNP Paribas Fortis en Keytrade Bank getekend. 1. Moving Mainstream. The European Alternative Finance Benchmarking Report, Robert Wardrop, Bryan Zhang, Raghavendra Rau and Mia Gray, februari 2015. Ook online beschikbaar op www.jbs.cam.uk.co. 16 BECI - Brussel metropool - april 2015 Pagina 17

Pagina 19

Interactieve e-archief, deze clubmagazine of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online plaatsen van web brochures.

Brussel Metropool - april 2015 Lees publicatie 10029Home


You need flash player to view this online publication